Prodáváte online? Máte, případně uvažujete o e-shopu? Věděli jste, že ze zákona musí váš prodejní web obsahovat určité náležitosti?
Obsah článku:
Nezapomeňte označovat
Na vašem e-shopu nesmí chybět vaše identifikační údaje.
Jste společnost?
Uveďte:
- název,
- identifikační číslo,
- sídlo,
- údaj o zápise v obchodním rejstříku (zápis u soudu a spisovou značku).
Jste živnostník?
Uveďte:
- název,
- identifikační číslo,
- sídlo,
- údaj o tom, že jste zapsaní u živnostenského úřadu (není třeba uvádět kterého).
Všeobecné obchodní podmínky a na co nezapomenout
Obchodní podmínky jsou právní páteří vašeho vztahu se zákazníky. Některé platformy nabízejí vzory zdarma (například APEK) – mějte ale na paměti, že každý e-shop má jiný typ zboží (prodávat trička a cukrovinky je velký rozdíl), jiný přístup k zákazníkovi a jiný způsob fungování. I vzorové podmínky tedy doporučuji nechat „došít“ na míru.
Velký rozdíl také dělají podmínky v rámci B2C a B2B – pokud jsou vaší cílovou skupinou podnikatelé, obchodní podmínky nemusí obsahovat tolik náležitostí, jako ty pro nepodnikatele – tedy spotřebitele.
Co v obchodních podmínkách uvést?
- vaši identifikaci,
- jak vzniká smlouva (tedy jestli samotnou objednávkou nebo až potvrzením, že zboží máte a dodáte),
- cenu zboží včetně nákladů na balné a dopravu (u spotřebitelů uvádějte vždy ceny vč. DPH) – případně jak se stanoví, kde ji zákazník najde,
- platební a dodací podmínky (v případě možnosti platby v hotovosti je potřeba informovat o povinnosti vystavit účtenku a evidovat tržbu),
- jak postupovat v případě, že má zboží vadu (kde vadu uplatnit, jak, jaká jsou práva zákazníka, jaké jsou vaše povinnosti),
- informaci o možnosti odstoupení od kupní smlouvy spotřebitelem (dokdy, jak, jaké náklady s tím nese spotřebitel a jaké vy, jak vrátíte kupní cenu, přiložte vzorový formulář pro odstoupení),
- informaci o tom, že spotřebitelé se mohou v případě sporu obrátit na Českou obchodní inspekci s žádostí o mimosoudní řešení sporu,
- doporučuji zákazníkovi také uvést, jak se o zboží starat, na jaké kontaktní údaje se obrátit, pokud bude se zbožím cokoliv v nepořádku, případně se zamyslet, nakolik vyjdete vstříc klientům – podnikatelům.
Myslete na to, že některé zboží může mít hlavně z hlediska reklamací a odstupování od smluv výjimečný režim (videa, potraviny, hygienické pomůcky, služby…) – v takovém případě vždy doporučuji nechat podmínky „doťuknout“ právníka, který vám pomůže chránit byznys před zákazníky, co například „zhlédnou video“ a poté v zákonné lhůtě do 14 dnů odstoupí od smlouvy a chtějí vrátit peníze.
Strašák jménem GDPR
Na e-shopu sbíráte data svých klientů a potenciálních zákazníků. Pro sběr těchto dat musíte mít:
- v zákoně stanovenou povinnost nebo možnost takového sběru (například zpracování pro zaslání zboží, zařazení zákazníkova e-mailu do mailingové databáze, analytika návštěvnosti webu),
- souhlas (například pro cílení reklamy, pro zápis do newsletteru, pro registraci do uživatelského účtu).
Pokud vám práci s osobními údaji umožňuje zákon, je potřeba do patičky webu nasadit dokument, který informuje o zpracování osobních údajů – nejčastěji ho najdete na webech pod názvem „Zásady zpracování osobních údajů“.
Informace musí obsahovat:
- kdo jste,
- jaká data zpracováváte,
- proč (za jakých účelem),
- jak dlouhou dobu (vždy se musí jednat o dobu určitou),
- kdo jsou vaši zpracovatelé,
- zda máte jmenovaného pověřence (u e-shopů zpravidla být nemusí),
- jestli se data dostanou mimo EU,
- jaká jsou práva spojená se zpracováním osobních údajů.
Informace musí být dostupná na vašem webu, není ale potřeba, aby ji zákazníci potvrzovali aktivním krokem (například odsouhlasením, checkboxem apod.). Souhlasy je ale potřeba aktivně udělit a archivovat – v případě kontroly je Úřad pro ochranu osobních údajů bude chtít vidět.
Vzorové dokumenty opět můžete najít například u APEK. Nezapomínejte ale, že nasazením dokumentů práce s osobními údaji nekončí. Pohlídejte si také:
- záznamy o činnostech zpracování (rozcestník, ve kterém vedete přehled o práci s daty u vás ve firmě),
- zpracovatelské smlouvy (smlouvy se zpracovateli vašich dat),
- bezpečný výběr software a dodavatelů, kteří splňují náležitosti GDPR,
- proškolení vašich zaměstnanců,
- případné balanční testy (při zpracování na základě tzv. oprávněného zájmu).
K osobním údajům na e-shopu a práci s nimi se podívejte také na nejčastější otázky a odpovědi přímo na stránkách Úřadu pro ochranu osobních údajů.