Více než polovina lidí na celém světě používá sociální sítě. Díky tomuto fenoménu můžete svůj produkt, firmu nebo značku dostat k více zákazníkům. Abyste byli úspěšní, je ale potřeba vybrat správné sociální sítě. Proč je lepší mít účty pouze na 2 až 3 platformách? Jak pracovat s obsahem? Na jaké nástrahy si dát pozor? Odpovíme článkem.
Obsah článku:
Sebepropagace? Neobejdete se bez sociálních sítí
Sociální sítě mají v dnešní době neotřesitelnou pozici v marketingových strategiích větších i menších firem. Pokud víte jak na ně, přináší s sebou řadu výhod. Můžete díky nim:
- propagovat své služby či produkty,
- zvyšovat povědomí o značce,
- budovat si loajální zákazníky,
- hledat nové zákazníky,
- se zákazníky rychle řešit jejich dotazy a potřeby.
Na celém světě existují desítky sociálních sítí. Mnohé značky si myslí, že úspěch tkví v tom, být aktivní ideálně na všech. Je tomu ale skutečně tak? Určitě ne! Podle odborníků na social media je nejlepší si vybrat 2 až 3 sociální sítě, kterým se bude firma pravidelně věnovat a vytvářet na ně kvalitní obsah. Ostatně každá síť je svým způsobem unikátní a vyžaduje i unikátní obsah. Sami si upřímně odpovězte:
- Máte kapacitu tvořit kvalitní a přínosný obsah na více než 3 sociální sítě?
- Máte kapacitu sledovat, jaké trendy „letí“ na všech sociálních sítích, a jste schopni plnit jejich požadavky?
Navíc je potřeba pamatovat na to, že každá sociální síť cílí na jinou skupinu lidí. Nemá cenu plýtvat časem, energií a penězi na sociální sítě, které vaše cílová skupina nepoužívá, tzn. není na nich aktivní.
Proč se vám vyplatí mít správně vybranou sociální síť?
Fenomén sociálních sítí zasáhl snad každého člověka. Podle průzkumu agentury Hootsuite využívalo ke konci minulého roku sociální sítě na 4,74 miliard lidí z celého světa. A to je, pánové a dámy, dobrá polovina celosvětové populace. V lednu 2023 bylo v Česku 8,07 milionů uživatelů sociálních sítí. A co víc? Očekává se, že toto číslo poroste. Proto bychom nedoporučovali prezentaci na sociálních sítích „zazdít“.
Jaká další zajímavá fakta z průzkumu Hootsuite vyplynula? Třeba průměrná doba, kterou lidé brouzdáním na sítích stráví. Jde o téměř 2,5 hodiny denně. V Česku je to o něco méně, ale průměrně se pohybujeme okolo 2 hodin za den.
Pokud chcete být v současném světě v „obraze“, je téměř nezbytné některou ze sociálních sítí používat. Jako jedinec (ne firma) ji využijete třeba jen na to, abyste byli v kontaktu s přáteli, rodinou či kolegy. Profil na síti může být třeba i vaší pracovní vizitkou.
Pro firmy jsou sociální sítě nedílnou součástí propagace. Ostatně, například pro generaci Z (lidé narozeni v 2. polovině 90. let 20. století do roku 2010) a mileniály (narození 1981 až 1994), ten, kdo nevyužívá sociální sítě, jako by nebyl.
Bezpečnost na prvním místě
Stejně jako pozitiva, přináší s sebou sociální sítě i negativní stránky. Negativních dopadů se však můžete vyvarovat, pokud se budete chovat podle bezpečnostních pravidel. Profily na sociálních sítích je potřeba chránit, aby z nich neunikla nejrůznější data, která slouží u podvodníků k obchodování. Nezbytné je proto silné heslo a ideálně přihlášení s dvoufázovým ověřením.
Kromě zaheslování je potřeba si hlídat, jaký obsah sdílíte. Vždy se pečlivě seznamte s pravidly používání konkrétní sítě. Pokud byste je porušovali, hrozí vám zablokování účtu. Přijdete nejen o obsah, ale také o sledující a samozřejmě o zisk. Pokud sdílíte fotografie, přesvědčte se, že na nich nejsou informace, které by vám mohly zkomplikovat život (hesla k PC, osobní informace klientů atd.).
Značky a firmy na svých účtech často sdílí informace ze „zákulisí“. Mohou to být například fotografie z večírků, výroby, teambuildingů atd.
Vždy je potřeba mít ošetřené, že zveřejněný obsah nebude poškozovat některého ze zaměstnanců, případně, že mu zveřejnění nebude vadit. Pokud by se někdo cítil sdíleným obsahem ohrožený, může vaši aktivitu považovat třeba za kyberšikanu.
Při sdílení obsahu je nutné pamatovat na svoji konkurenci. Ano, můžete se u ní inspirovat. Dejte si ale pozor, aby vaše příspěvky neprozradily důležitá data, případně vaše unikátní know-how.
Seznam sítí, které jsou u Čechů nejoblíbenější a nejpoužívanější
Uvažujete, na které síti si založit profil své značky? Inspirujte se seznamem sociálních sítí, které se v Česku používají nejčastěji. Také jsme k nim připsali, pro jaký obsah jsou nejvhodnější.
- Facebook – ideální pro dlouhodobější a detailnější obsah. Hodí se pro sdílení delších textů, článků a blogových příspěvků, obrázků a videí. Celosvětově má 2,958 miliard účtů.
- YouTube – sociální síť založená na „audiovizuálnu“. Vhodná pro sdílení delších videí. V poslední době roste obliba krátkých videí, která připomínají Instagram Reels. Celosvětově je na síti vedeno 2,514 miliard účtů.
- WhatsApp – chatovací platforma, díky které můžete být ve spojení s rodinou, přáteli, ale také zákazníky. Slouží k odesílání a přijímání různých medií: text, fotky, videa, dokumenty, hlasové zprávy. Celosvětově má 2 miliardy účtů.
- Instagram – sociální síť, která stojí na vizuální atraktivitě. Vhodný pro krátká videa s virálním potenciálem, fotografie. Obsah, který zaujme především vizuálně. Celosvětově jsou na něm registrovány 2 miliardy účtů.
- LinkedIn – profesní síť zaměřená na byznys. Vhodná pro sdílení vlastního know-how, úspěchů, novinek a změn v oblasti, které se profesionálně věnujete. Využívá jej přes 875 milionů uživatelů po celém světě.
- TikTok – platforma vhodná pro krátká videa s virálním potenciálem. Slouží zejména k pobavení, ale v poslední době i ke vzdělávání. Videím nechybí hudba nebo zvukové efekty. Z celého světa je registrováno 1,051 miliard účtů.
Na jakých sítích budete aktivní vy?
Výběr vhodné sociální sítě je pro firmu naprosto klíčový. Podle čeho si vyberete nejvhodnější platformu pro sdílení obsahu?
- Podle produktu, který nabízíte,
- podle obsahu, který jste schopni tvořit,
- podle cílové skupiny.
Jaké možnosti se vám otvírají?
Instagram stojí na vizuální přitažlivosti
Instagram je platforma pro všechny, kteří upřednostňují vizuální obsah. Je nejoblíbenější u generace Z. Hodí se pro sdílení fotek a videí, především kratších tzv. Instagram Reels nebo Stories. Značky můžou přes Instagram také prodávat. Na této síti hodně frčí influencer marketing.
Instagram je něco jako mapa pro mladé. Zobrazuje jim například oblíbená cestovatelská místa, restaurace a kavárny, ale také různé společnosti a firmy, které se na Instagramu pohybují. Profil na Instagramu se spravuje přes Meta Business Manager.
PRO KOHO JE SÍŤ VHODNÁ – pro značky a firmy s vizuálně atraktivním designem, například móda, design, cestování, gastronomie atd.
Facebook pro příspěvky s přidanou hodnotou
Přestože někdo tvrdí, že to má Facebook „za pár“, stále patří mezi nejpopulárnější sítě. Například v České republice s tím má zkušenost 9 z 10 lidí starších 15 let. V celé České republice je 5,3 milionu jeho uživatelů. V poslední době se těší oblibě především u lidí středního věku mezi 30 až 40 lety. Nechybí však ani uživatelé ve věkovém rozhraní 45 až 60 let.
Co se týče obsahu, je ideální pro sdílení textových i obrázkových příspěvků, které jsou informačně hodnotné. Oblibě se těší i krátká videa neboli Stories. Snese daleko více komerčních příspěvků. Sdílí se zde také reklamní příspěvky.
Propagaci na Facebooku je možné propojit s reklamními zprávami, které uživatelům míří do Facebook Messengeru. Pro správu Facebookového profilu se používá Meta Business Manager
PRO KOHO JE SÍŤ VHODNÁ – hodí se pro většinu firem. Úspěšné tu mohou být malé lokální podniky, ale také globální korporace. Výhodou je poměrně přesné zacílení na cílovou skupinu. Facebook nejvíce využívá generace X a mileniálové.
X (Twitter) pro vyjádření názoru
V České republice tuto síť využívají zejména politici, novináři a byznysmeni. Celkově sociální síť v ČR využívá necelých 100 tisíc uživatelů. Jde o poměrně specifickou platformu, na které zaujmete stručným a výstižným příspěvkem. Jde primárně o textové příspěvky. Důležité je i retweetování neboli sdílení dalších relevantních tweetů jiných uživatelů.
PRO KOHO JE SÍŤ VHODNÁ – pohybuje se na ní zejména generace Z, Y a občas i X. Pro podniky, firmy nebo projekty není nejlepší volbou. Většinou ji používají lidé, kteří chtějí vyjádřit své názory a postoje. Mezi diskutovaná témata patří nejčastěji technologie, sociální oblasti, životní prostředí nebo politika.
TikTok pro ty, kteří se chtějí bavit
Před pár lety byl TikTok poměrně přehlíženou platformou. V poslední době však jeho obliba výrazně stoupá. Přestože jeho uživateli byly zpočátku děti, dnes na něm svůj volný čas tráví i starší ročníky s vyšší kupní silou. Konkrétní forma propagace záleží na kreativitě firmy. Oblíbeným formátem jsou hashtag výzvy, videonávody nebo parodie songů s texty, které popisují konkrétní produkt. Výhodou sítě je poměrně vysoký organický dosah, ale také rychlost šíření videí. Při tvorbě obsahu počítejte s tím, že lidé očekávají vtipný, zábavný nebo emočně vypjatý obsah. Na upoutání pozornosti máte doslova jen několik vteřin. TikTok šlape na paty Instagramu, který musí na výzvy této sítě rychle reagovat.
PRO KOHO JE SÍŤ VHODNÁ – na síti se pohybují zejména lidé mladší 30 let a teenageři. Najdete zde generaci Z, ale i Y. Je ideální platformou pro značky cílící na mladší zákazníky, kteří se dokážou rychle adaptovat na aktuální obsahové trendy. Doporučili bychom ho brandům, které mají přesah do umění, módy, tance, ale také gastronomie. Naopak není nejvhodnější volbou pro společnosti technicky zaměřené a značky prodávající dražší produkty.
LinkedIn pro byznys
Profesionální síť, která slouží především pro hledání zaměstnanců a podporu vlastního byznysu. Je perfektním marketingovým nástrojem pro B2B segment. Vyhledáte tu nové zákazníky, ale také pracovní pozice.
Pokud chcete zaujmout, měli byste na LinkedIn profilu pravidelně sdílet novinky, trendy, zkušenosti a další zajímavé tipy z vašeho oboru. Fotografie nejsou ani tak o líbivosti, jako o realitě.
PRO KOHO JE SÍŤ VHODNÁ – polovinu uživatelů této sociální sítě tvoří lidé ve věkovém rozmezí 26 až 35 let. Platforma je vhodná pro freelancery, byznysmeny a HR. Obecně jde o zaměření na pracující, od zaměstnanců až po vedoucí pozice. Perfektní volba také pro firmy a projekty, které chtějí informovat o tom, co dělají a co tvoří.
WhatsApp na pokec
Komunikační sociální síť, která se používá nejen pro komunikaci ve firmě, ale také pro kontakt se zákazníkem. Je pohodlnější a praktičtější než e-mailová komunikace. V České republice WhatsApp využívá asi 3,7 milionu lidí. Sociální síť dnes spadá pod Facebook, takže si můžete ve Správci reklam nastavit propagaci s proklikem do WhatsAppu.
PRO KOHO JE SÍŤ VHODNÁ – v podstatě pro každého, kdo potřebuje komunikovat s klienty nebo kolegy z práce.
WeChat pro veškeré potřeby
Sociální platforma, kterou v Česku využívá zhruba 40 tisíc lidí. Slouží pro používání pokročilých funkcí jako instant messaging, hlasové zprávy, videohovory, sdílení fotek, objednání nejrůznějších služeb (donášky, rezervace). Je možné přes ni i platit. Na jedné platformě dokážete vyřešit vše, co potřebujete k běžnému fungování i zábavě.
PRO KOHO JE SÍŤ VHODNÁ – přestože se dá přes síť obchodovat, v nedávné době čelila podezření, že sbírá velký objem dat, která mohou následně sloužit k přesně zacíleným kybernetickým útokům.
Více sítí najednou
Pokud se rozhodnete používat více sítí najednou, je potřeba jim přizpůsobovat i tvorbu obsahu. Zatímco uživatelé Facebooku budou čekat na obsahově bohaté příspěvky, uživatelé Instagramu se těší na vizuály, které potěší jejich oko.
Pokud chcete jít s dobou, nevyhnete se propagaci na sociálních sítích. Při plánování strategie musíte pamatovat na dobře zvolené sociální sítě. Zamyslete se nad tím, co budete propagovat a zda se vaše cílová skupina pohybuje na vybrané sociální síti. Nezapomeňte být při postování obsahu obezřetní. Nechcete přece, aby konkurence odhalila vaše unikátní know-how nebo aby ven pronikly citlivé informace.