Online kurzy vám vydělávají peníze, třeba když spíte nebo jste na dovolené. Stačí je pořádně vyšperkovat, vybrat jim vhodnou prodejní platformu a dostat je mezi lidi. Výhodou je, že je připravíte jen jednou a pak už jen prodáváte zájemcům. Nelimituje vás čas, prostor ani další finanční náklady. Jak na to?
Obsah článku:
Jaké bude téma vašeho kurzu?
To, v čem chcete své studenty vzdělávat, je naprosto stěžejní. Zvolte takové téma, o které mají vaši posluchači zájem a touží se do něj ponořit hlouběji. Od tématu se ostatně odvíjí cena za kurz, ale také počet zájemců, kteří si kurz skutečně koupí.
Příklad: Pokud budete prodávat kurzy angličtiny, budete mít tvrdou konkurenci. Pokud nepřijde s něčím naprosto unikátním, co vás od konkurence odliší, pravděpodobně budete muset nasadit cenu, která se průměrně za takové kurzy platí. Jestliže ale svůj kurz zaměříte na psaní a učení hindštiny, ve které excelujete, můžete si říci vyšší částku, protože konkurence vás nebude tak tvrdě válcovat. Zároveň ale musíte počítat i s menším zájmem. Hindština totiž nepatří mezi univerzální jazyky, se kterými se domluvíte všude.
Výhodou online kurzu je širokááánský dosah. Vaše lekce si mohou zakoupit lidé z celé České republiky. A pokud kurz nabídnete i v angličtině, můžete přilákat zákazníky z celého světa.
Jak si tedy vybrat téma kurzu?
1. Mluvte o tom, v čem se cítíte jako ryba ve vodě
Tématem kurzu může být to, co skutečně umíte a co vás zajímá. Jste perfektní cukrářka? Dokážete naučit psa dělat stojku? Umíte stříhat ovocné stromky jako profík? Podělte se o svoje know-how s vašimi studenty. Plusem navíc je, pokud se v oboru neustále vzděláváte a sledujete nejnovější trendy.
Možná jste multitalent a věnujete se více koníčkům zároveň. Nebo zatím nedokážete definovat, v čem vynikáte. Jak zjistíte, čeho by se váš online kurz měl týkat? Vyzkoušejte koncept ikigai.
Ikigai pochází z Japonska a zjednodušeně se jedná o důvod, proč máte ráno vstát z postele. Jde o stav, do kterého se dostanete v okamžiku, kdy se věnujete činnosti, která vás baví, svět ji podle vás potřebuje a vy jste v ní dobří.
Jak najdete své ikigai a zároveň nápad na online kurz? Odpovězte si na 4 základní otázky:
- Co miluji?
- V čem jsem dobrý?
- Co mě uživí?
- Co svět potřebuje?
Průnik odpovědí je vaše ikigai.
2. Zaměřte kurz na to, po čem je hlad
Druhou možností je téma, o které je mezi lidmi zájem. Zajímejte se o to, co v současnosti lidi nejvíce zajímá, co jim chybí nebo co neustále vyhledávají. Ukažte jim svůj pohled na věc a sdělte jim, jak byste situaci řešili vy.
S vyhledáváním a vyhodnocováním nápadů vám může pomoci celá řada marketingových nástrojů, které sledují, jaká témata rezonují společností. Jakmile si vyberete, ptejte se svého okolí, jestli je to skutečně to, co je zajímá, a jestli by navštívili e-learningový kurz, který by jim v této otázce pomohl.
Než svůj kurz vypustíte do světa, otestujte si, zda o něj bude zájem. Připravte demo kurz a zjistěte, jak na něj lidé reagují. Získávejte zpětnou vazbu a podle ní kurz upravte. Nebo si otestuje zájem o školení předprodejem. Jakmile získáte zpětnou vazbu a zjistíte, že vaše téma v předprodeji uspělo, pusťte se do přípravy kurzu.
Jak vytvořit online kurz?
Teď už víte, jaké téma zájemcům zprostředkujete. Na řadu tedy přichází samotná tvorba. Definujte si, jaký je přínos pro vaše studenty a jakou formou jim svoje know-how předáte. Nezapomeňte „očekovat“ také konkurenci. I ta vám může být cenným zdrojem nápadů, které fungují a kterým je lepší se obloukem vyhnout.
Jasně stanovený cíl
Alfou a omegou je scénář s jasně stanoveným cílem. Bude mít váš online kurz jen jednu část, nebo téma rozdělíte do více bloků? Ať se rozhodnete jakkoliv, vždy si odpovězte na to, co konkrétního by si vaši klienti z lekce měli odnést. Díky stanovení cíle budete vědět, proč to děláte a k čemu máte směřovat.
Kurz neděláte proto, abyste si „honili triko“, ale proto, že chcete své dovednosti a zkušenosti předat dál.
Výběr nejvhodnější formy
Podobu e-learningového kurzu vybírejte podle svého tématu. Učíte správný řez ovocných stromků? Nejlepší formou pro vás bude video. Budete učit angličtinu? Nejvhodnější forma budou pracovní listy ve formátu PDF a poslech audionahrávek. Budete své kurzisty učit analýzu prodejů z Meta platforem? Vsaďte na videoformát, ve kterém můžete sdílet obrazovku a komentovat to, co právě děláte. Budete učit prezentační dovednosti? Nevyhnete se mluvení přímo na kameru.
Jaké podoby může mít váš kurz?
- Video,
- audionahrávky,
- PDF,
- kombinované.
Špehujte konkurenci
Inspirujte se u vaší konkurence. Zkuste se zúčastnit jejich kurzu, nechte si zasílat newslettery, prozkoumejte jejich webové stránky s nabídkou. Čtěte si recenze uživatelů. Mějte v hledáčku, jak dělají marketing a propagaci, jaký koncept mají jejich kurzy atd. Je pravděpodobné, že to, co funguje konkurenci, bude fungovat i vám. Zaměřujte se na jejich úspěchy i neúspěchy a prostě se inspirujte. Ale NEKOPÍRUJTE.
Přitáhněte své potenciální kurzisty magnetem
Jak navnadíte zájemce, aby se do e-learningového kurzu přihlásili? Zkuste to magnetem. Ten je přitáhne a ideálně z nich udělá vaše zákazníky. Jde o jednu z forem propagace.
Co je to magnet?
Magnet neboli lead magnet je něco jako motivátor, který má přitáhnout pozornost vaší cílovky. Má je navnadit k tomu, aby se přihlásili do vašeho workshopu. Nemusíte vymýšlet nic složitého. Udělejte si rešerši materiálů, které už máte, a vyberte z nich to, co u vašich potenciálních kurzistů probudí zvědavost a chuť zapsat se do kurzu.
Pokud chystáte videokurzy o zpevnění pánevního dna, připravte si jako magnet jedno krátké video, ve kterém ukážete a popíšete jeden konkrétní cvik. Nebo ke kurzu vydejte krátký e-book, kde vysvětlíte přínosy cvičení a popíšete jeden konkrétní cvik. Lead magnet zkrátka musí být něco hodnotného, co potenciální zájemce promění ve vaše zákazníky.
Lead magnet se často používá jako odměna za to, že vám návštěvníci vašich webových stránek poskytnout kontaktní údaje. Vy si tak vybudujete solidní databázi potenciálních zákazníků, se kterými můžete pravidelně komunikovat a nabízet jim další produkty a služby.
Jakou formu může mít magnet?
- E-book – ke stažení zdarma po zadání e-mailu,
- webinář – online seminář na konkrétní téma,
- slevový kupón – jako odměna za registraci,
- vzorky produktů – zdarma k vyzkoušení před zakoupením,
- průvodci a návody – pomohou v orientaci v konkrétní oblasti.
Způsob prodeje e-learningového kurzu
Svůj kurz můžete prodávat různými způsoby a přes nejrůznější platformy. Vždy je dobré počítat, co vás vyjde nejvýhodněji. Zároveň je důležité dbát na uživatelskou přívětivost.
Jak si vybrat nejvhodnější platformu pro prodej online kurzu?
Na trhu je celá řada nástrojů, přes které můžete svoje zboží prodávat. Je ale důležité se soustředit na praktickou stránku věci. Je platforma přehledná? Netahá ze mě zbytečně peníze? Dokážu si ji sám naprogramovat a upravovat? Pomůže mi někdo, když si nebudu vědět rady?
Jak by měla vhodná platforma vypadat?
- Uživatelsky přívětivá – sami si ji dokážete nastavit a upravit. Vaši zákazníci se v ní snadno orientují.
- Finančně výhodná – pokud neprodáte žádný kurz nebo jiný produkt, neplatíte žádné poplatky. A pokud prodáte, neměla by být cena zbytečně přemrštěná. Optimální je například 5 % z obratu za daný měsíc.
- Spolupracující s dalšími nástroji – prodejní platforma by si měla rozumět s dalšími nástroji, které v podnikání používáte. Například propojení s bankou, s fakturačním systémem, e-mailingovými nástroji atd.
- Zabezpečená – ochrání data vašich zákazníků včetně těch platebních.
- Se spolehlivou podporou – vybraný program by měl mít zákaznickou podporu, které můžete napsat nebo zavolat a hlavně se s ní domluvíte ve svém jazyce.
Prodej na vlastní webové stránce, nebo na marketplace?
Své workshopy můžete prodávat na vlastní pěst, nebo si necháte prodej zprostředkovat. Každá možnost má své výhody a nevýhody.
- Marketplace – je to něco jako tržnice. Představte si jej jako obchodní dům, ve kterém prodáváte svůj produkt. Přijde sem mnoho lidí, kteří si vybírají a nakupují. Nemusíte řešit žádnou reklamu. Na druhou stranu je tu velká konkurence lidí, kteří nabízí to samé, co vy. Tržnice si také strhává určitou částku z každého prodeje.
- Prodej na vlastní webové stránce – představte si, že máte svůj obchůdek se svým zbožím, které sami prodáváte. Celý zisk je jen váš. Záleží jen na vás, jak bude obchůdek vypadat. Abyste ale prodali, musíte zákazníky do svého obchodu nalákat. To znamená, že musíte vyrábět a investovat do reklamy.
Pro začínající je jednodušší marketplace, který se o celou práci spojenou s prodejem postará za vás. Jakmile si ale na trhu vybudujete své místečko, je lepší se pustit do prodeje „na sebe“, který máte plně pod kontrolou.
Dostaňte svůj produkt mezi lidi
Nic víc vás nedokáže frustrovat více, než vymazlený produkt, který nikdo nekupuje. Abyste své zboží dostali k zákazníkům (a samozřejmě ho prodali), musíte mu udělat reklamu. Zabrousíte tedy do marketingových vod. Právě marketing je totiž most mezi vaším produktem a zákazníky. Digitální produkt bez marketingu je jako skvělé jídlo v prázdné restauraci. Začněte se věnovat marketingu a představte svoje zboží světu.
Obsahový marketing
Říká se mu také content. Nejčastěji má podobu nejrůznějších edukačních článků nebo videí, která zákazníkům přináší hodnotu. Pojí se s vaším produktem. Vysvětluje, k čemu je dobrý, jak vám může pomoci nebo jak funguje v praxi. Obsahovým marketingem, který je zdarma, si budujete důvěru a loajálnost svých zákazníků. Ti pak nemají problém nakoupit.
Landing page
Landing page je webová stránka, kam uživatele přesměrujete pro kliknutí na vaši reklamu. Přistávací stránka se musí zaměřovat pouze na daný produkt. Vymazlete ji. Zákazníkovi z ní musí být jasné, o čem váš produkt je, s čím mu pomůže a kde jej může koupit. Právě landing page zvyšuje prodeje, protože dokáže návštěvníky přimět nakupovat.
Sociální sítě
Dalším způsobem, jak prezentovat svůj produkt, jsou sociální sítě. Propaguje na Facebooku, Instagramu, LinkedInu, X (dřívějším Twitteru).
Díky sociálním sítím můžete budovat komunitu, prezentovat svůj produkt a být v neustálém kontaktu s vašimi sledujícími, ze kterých se často stanou zákazníci.
Placená reklama
Jestliže chcete svůj produkt dostat mezi lidi co nejdříve, zaplaťte si reklamu třeba na Googlu nebo Facebooku. Díky pokročilým nastavením si můžete vybrat svoji cílovou skupinu (věk, pohlaví, bydlení atd.). Placená reklama dokáže přivést nové zákazníky a zvýšit prodej. Je dobré si ale předem vypočítat, kolik chcete do reklamy investovat, aby se vám náklady prodejem produktu skutečně vrátily.
Online kurzy mohou být skvělým přivýdělkem. Dokonce vás mohou i dlouhodobě živit. Jde jen o to najít správné téma, obléct ho do padnoucího kabátku a dostat ho ke správné cílové skupině.