Kristýna Maková: Cesta k úspěšné copywriterce a 6 rad pro autentické psaní

Kristýna maková cesta k úspěšné copywriterce a 6 rad pro autentické psaní (3)

Kristýna je zkušená copywriterka, idea ma(r)kerka a obsahová specialistka. Zastřešuje projekt CopyAkademie.net a dříve spolupracovala také s Jihočeskou univerzitou v Českých Budějovicích, kde se podílela na komunikaci změn ve výuce informatického myšlení na českých školách. Působila také jako webeditorka a redaktorka zahraničního vysílání Českého rozhlasu. Pod svými křídly má projekty Praha křížem krážem a Českem křížem krážem. Jelikož ji práce se slovy a textem provází celý život, poprosili jsme ji o rozhovor, aby své cenné zkušenosti předala i ostatním.

1. rada: Komunikujte upřímně (9:40)

Volnonožci se snaží vyhovět všem, kdo si o to požádá, to zná Kristýna z vlastní zkušenosti. Přeloženo – neumějí říkat NE novým zakázkám, a tím pádem si nakládají víc práce, než jsou schopni zvládat. Z toho pak mnohdy pramení komplikace v podobě nesplněných úkolů, nedodržených termínů a porušených podmínek. V takových případech je důležité neschovat se pod koberec a hrát mrtvého brouka, ale komunikovat s klientem upřímně a otevřeně. Když něco nezvládáte, prostě to řekněte. Jen tak bude váš vztah vybudovaný na vzájemné důvěře a může fungovat i nadále přes případné karamboly.

2. rada: Odvaha odmítnout (11:11)

Velmi úzce souvisí s radou předchozí. Mnohem těžší, než říct ne zakázce z důvodu nedostatku času, se může zdát říct ne zakázce, která s vámi neladí, nebo se vám nějakým způsobem nelíbí. To se stává především začínajícím copywriterům. I zde je však důležité si ujasnit, že není nutné psát za každou cenu a pro každého. Pokud vám totiž daný projekt nesedí a nezapadá do vašeho stylu myšlení, zkrátka není to váš šálek čaje, bude to znát i z vašeho vyjádření a vaše texty nebudou to pravé ořechové. Právě umění říct ne může být klíčové pro zachování vaší originality v copywritingu.

Jakému projektu řekla ne Kristýna se dozvíte ve videu.

3. rada: Autenticita je klíčem ke copywritingovému kouzlu (11:55)

Co to vlastně znamená? Je to vesměs jednoduché. Napsané texty by měly vyjadřovat opravdovost klienta, pro kterého jsou tvořené. A jak toho dosáhnout? Podle Kristýny úzkou spoluprací s klienty, kteří o to opravdu stojí. Existují totiž tací, kteří chtějí působit jakkoliv, jen ne autenticky. Právě autenticita je však podle Kristýny jeden ze základních pilířů kvalitního copywritingu. Pokud je totiž klient autentický, míří na svou “cílovku” a s příchozími klienty je v souladu. Pokud by se snažil něco předstírat, může to mít následek přesně opačný – místo na svou krevní skupinu zacílí na jinou, se kterou už nebude spolupráce tak harmonická.

4. rada: Klienti jsou spoluautoři (13:20)

A jak autentických textů dosáhnout? Se svými klienty (zadavateli) mluvte, nevymýšlejte si za ně. Přímou komunikací s nimi nasajete vše potřebné pro to pravé vyjádření jejich myšlenek. Jen tak opravdu poznáte jejich kulturu, produkty a služby, a budete schopni správně sdělit to, co chtějí. Kristýna k tomuto využívá natáčení rozhovorů, které se svými klienty vede. Takto se k nim pak může pravidelně vracet a naposlouchat vše, co potřebuje – slova a obraty, které používají, melodii jejich hlasu, či na co kladou důraz.

Kristyna-makova-cesta-k-uspesne-copywriterce-a-6-rad-pro-autenticke-psani-2

5. rada: Prostě začněte! (15:10)

Jinak se k psaní nikdy nedostanete. Pokud o tom, že chcete psát, budete pouze mluvit, nakonec nikdy nic napsat nemusíte. Tak je to jednoduché. Začněte a uvidíte, jestli je právě psaní to, co vám jde. Přesně to radí Kristýna také účastníkům svých kurzů. Tak nečekejte na vhodnou příležitost, začátek měsíce nebo další zkušenosti. Ty získáte právě tak, že vezmete do ruky tužku a začnete psát. Nebojte se investovat také do sebevzdělávání. Rozhlédněte se po relevantních kurzech, ve kterých získáte potřebné znalosti a přehled.

6. rada: Ať to má hlavu a patu (22:45)

I když se to nezdá, tvorba obsahu je komplexní soubor různých činností. Aby byl váš výstup kvalitní a smysluplný, je třeba si nejdříve ujasnit strategii. Tedy vyjasnit si kdo jsme, co děláme, pro koho to děláme, co tím chceme získat, případně co chceme, aby to přineslo druhým – tedy naší cílové skupině. Má to uspokojit její potřeby a přání? Pokud si správně stanovíme svou cílovou skupinu a zjistíme si její potřeby, pak z toho strategie a obsah jednoduše vyplynou. Není třeba vymýšlet složitá témata, postačí jen vnímat okolí. Vytvořte si publikační plán a odškrtávejte si to, co už máte splněno. Tak získáte ideální přehled o tom, co vás čeká a co jste už zvládli.

Celý rozhovor s Kristýnou Makovou najdete na:

Kristýnu Makovou můžete najít na:

Přečtěte si naše další články

Petra je pisálek se vším všudy. Pokud zrovna neskládá slova na papír, pečuje o uživatele našich aplikací. Volné chvíle věnuje své francouzské buldočce Olivii, zásobuje byt knihami a kytkami a peče nejen koláče.
Petra Zajíc Czabejová

Skvělý článek, co říkáte?

Aby vám žádný další neutekl, nechejte nám na sebe e-mail.

Přečtěte si také

Na podobné téma jsme napsali spoustu článků.
Tady je několik z nich

Chyby v prodejních formulářích

Chyby v prodejních formulářích

Chystáte se na prodej online produktů prostřednictvím prodejního formuláře SimpleShop? Máte vlastní web nebo plánujete vytvořit prodejní stránku pro každý produkt? Přečíst
Jak vytvořit efektivní bio

Jak na působivou instagramovou stránku s odkazem v biu?

Věděli jste, že Instagram celosvětově používají více než 1,3 miliardy lidí a v České republice jsou evidovány zhruba 4 miliony aktivních uživatelů? Přečíst
Návrh bez názvu (48)

Jak se pustit do prvního digitálního prodeje?

Poptávka po digitálních produktech roste bezprecedentním tempem. Důkazem jsou ostatně i statistiky, podle kterých se objem transakcí s digitálními produkty jen za poslední dva roky Přečíst
Copywriter přibližuje svou práci co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty (3)

Copywriter přibližuje svou práci: Co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty?

Definicí copywritingu je tvorba obsahových, reklamních a marketingových textů, jejichž cílem je navést čtenáře k požadované akci. Co to ale znamená v praxi? Hodiny rešerší... Přečíst
Jak si přivydělat z domova přes internet (2)

Jak si přivydělat z domova přes internet?

Zjistěte, jaké digitální produkty se na internetu prodávají nejlépe. Jak odhalíte, v čem je váš potenciál? Objevte online platformy pro prodej. Přečíst
Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu (2)

Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu?

V dnešní době, kdy si může vlastní značku zřídit prakticky kdokoliv, je budování silné komunity kolem vašeho brandu důležitější než kdykoliv předtím. Přečíst
Xr:d:daf64mrkcec:286,j:3200231753595899425,t:24040811

Jak začít s online prodejem: průvodce, jak prodávat své výrobky a produkty přes internet

Máte perfektní produkt a hledáte možnosti, jak jej prodávat online? Nabízí se vám hned tři možnosti. Prodávat můžete přes prodejní formulář, webové šablony nebo vlastní Přečíst
Seznámení s obsahovým marketingem (5)

Seznámení s obsahovým marketingem

Co byste řekli na to, mít nástroj, který je podle 78 % firem účinný při získávání nových zákazníků? Nástroj, jenž zvyšuje zisky, buduje důvěru ve Přečíst
Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu

Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu?

Máte zkušenosti a vědomosti, o které byste se rádi podělili s ostatními? Pravděpodobně připravujete svůj první online kurz a přemýšlíte, jak a za kolik jej Přečíst
Chcete prodávat efektivněji řiďte se podle marketingové strategie stdc (6)

Chcete prodávat efektivněji? Řiďte se podle marketingové strategie STDC

Pokud potřebujete porozumět potřebám, preferencím a chování svých zákazníků při nakupování, je potřeba vědět, z jakých fází se nákupní proces skládá a co je pro Přečíst
Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji

Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji?

Persona je marketingový nástroj, který vám pomůže oslovit konkrétní zákazníky. Je mnohem specifičtější než cílová skupina. Přečíst
Online kurzy jako nastartování vašeho podnikání (2)

Všeobecné obchodní podmínky a GDPR nejen pro e-shopy

Prodáváte online? Máte, případně uvažujete o e-shopu? Věděli jste, že ze zákona musí váš prodejní web obsahovat určité náležitosti? Přečíst
Ss blog náhledovky (10)

Základy měření návštěvnosti a konverzí na webu pro začátečníky

V dnešní době by každého, kdo provozuje webové stránky měla zajímat návštěvnost webu. V tomto článku si povíme, jak začít. Přečíst
Ss blog náhledovky (2)

Top 5 prodejních formulářů za rok 2023

Rok 2023 v SimpleShopu? Opět to byla jízda! Své produkty prostřednictvím našeho prodejního formuláře prodávalo přes ... Přečíst
Ss blog náhledovky (7)

5 tipů, jak vytvořit online kurz s Janou Valentovou

Před tvorbou jakéhokoliv kurzu si zjistěte, jaká je nabídka a poptávka. Také je dobré vybrat takové téma, které bude stále aktuální... Přečíst

Stále váháte?

Za zkoušku nic nedáte. Aspoň ne u nás.
Bez závazků a bez háčků.