Jak na budování a řízení vztahů se zákazníky ve 3 krocích?

Ss blog náhledovky (9)

Sbíráte data o vašich klientech? Poznáte-li jejich veškeré tužby a tajná přání, tak budete nejlépe vědět, jakou nabídku na ně směrovat. A pak jednoduše nemůžete minout.

Zdá se vám to vše příliš složité? Vězte, že není. Dnes na trhu existuje spousta nástrojů, které vám se správou a zpracováním získaných dat o vašem zákazníkovi velmi dobře pomohou. Zajistí, že o něm budete vždy vědět to, co potřebujete, nezapomenete na něj při různých příležitostech, komunikace se stane osobnější a především mu budete nabízet přesně to, co potřebuje.

Toto celé řízení vztahů se zákazníky se nazývá Customer relationship management, zkráceně CRM, a my se dnes zblízka mrkneme na to, co všechno zastřešuje a znamená.

1. Snažte se svým zákazníkům porozumět

Abyste měli vaše podnikání na čem stavět, potřebujete zákazníka. Takového, který se k vám bude pravidelně vracet, protože vy jste ten, kdo mu rozumí a nejlépe uspokojí jeho potřeby. Jak je to možné? Protože mu nabízíte přesně to, co on potřebuje. Jen tak si zajistíte, aby se nezačal rozhlížet někde jinde. 

Jak ale zákazníkovi porozumět a jeho potřeby zjistit? Řešení je jednoduché. Sbírejte o něm informace. Uvidíte, že nastane příležitost získané informace plnohodnotně využít. Jejich analýza vám mnohé prozradí a vy pak můžete vaši nabídku přesně zacílit.

2. Komunikujte efektivně

Základem je dobrá komunikace. Platí to nejen v osobním životě, ale také v tom firemním. Na stejném principu musí fungovat také komunikace mezi vámi a klientem. Pokud jej totiž jednostranně zahltíte nesmyslnými informacemi, riskujete, že o něj velmi rychle přijdete. 

Velmi chybná je také myšlenka, že se všemi zákazníky můžete komunikovat stejně. Takto docílíte pouze toho, že za chvíli nebudete komunikovat s nikým.

Každý z nás je jedinečná osobnost a s tímto je třeba také budovat vzájemnou komunikaci. Jinou formu a obsah zvolíte pro maminku na mateřské, jinou pro úředníka v bance a zcela odlišnou pro řezníka. 

Je to jasné na první dobrou – paleta je opravdu pestrá a je zřejmé, že hromadná komunikace s tolika různými osobnostmi ovoce nepřinese. Komunikaci personalizujte.

3. Budujte důvěru

Vztah, který není vybudovaný na důvěře, je předem odsouzen k zániku. A pokud se jedná o důvěru zákazníka ve vaši firmu, platí to dvojnásob. Stačí malé zaváhání a přijdete o něj tak rychle, jak rychle zavře vaši stránku nebo smaže váš e-mail.

Budete-li na webu hlásat něco jiného, než posíláte v newsletteru, a na sociálních sítích to bude zase jinak, pak vězte, že si jeho důvěru nezískáte. Buďte jednotní v celé komunikaci, kterou vypouštíte směrem ven. A nejen to, buďte konzistentní také uvnitř vaší firmy. Předejdete tak zbytečným komunikačním šumům, nedorozuměním a nežádoucím komplikacím.

Buďte jednotní v celé komunikaci, kterou vypouštíte směrem ven. A nejen to, buďte konzistentní také uvnitř vaší firmy.

Zákazník musí vědět, co od vás může očekávat. To mu pomůže rozhodnout se, zda-li jste spolehliví, zda-li naplníte jeho potřeby, zda-li vám může věřit. Buďte otevření, komunikujte i negativní zkušenosti. Jednoduše hrajte fér, zákazník to pozná.

Co je to CRM systém?

Vše uvedené výše lze shrnout pod zkratku CRM, Customer relationship management, tedy management či řízení vztahů se zákazníky.

Takové all inclusive pro klienty z vaší strany. Cílem je nejen budovat spokojený vztah s těmi stávajícími zákazníky, ale také oslovovat a získávat nové.

Jak-na-budovani-a-rizeni-vztahu-se-zakazniky-ve-3-krocich

Celý proces si můžete zařídit sami, vystačíte si v podstatě s poznámkovým blokem. Pokud však chcete růst, je třeba pracovat efektivně, a k tomu vám už bloček stačit nebude. Zvolte si systém, který to má všechno v malíku.

Hlavním úkolem CRM systémů je sběr veškerých možných dat týkajících se zákazníků a jejich soustředění do jednoho místa. To je dostupné všem potřebným uživatelům, kteří se získanými daty mohou dále efektivně pracovat. Zajistíte si tak:

  • Neustálou dostupnost informací. Každý, kdo přijde do styku se zákazníkem, v kterémkoliv okamžiku prodeje, bude mít vždy přehled o jeho historii, o případných problémech a jejich řešení. Což se může hodit jak zákaznické podpoře, tak marketingu pro cílení kampaní. 
  • Evidence dat nebyla nikdy snazší. Veškerá získaná data už nebudou v několika různých tabulkách, souborech nebo dokonce v krabicích ve skladu. Vše bude hezky pohromadě, přehledně srovnané na jednom místě. Vždy připravené k použití.
  • Efektivita práce se vyšplhá vzhůru. Každý bude vědět kam sáhnout, podklady budou připravené, nikdo nebude ztrácet čas zbytečnou prací navíc.

To zní skvěle, nemyslíte? A jak takový systém správně vybrat? To záleží pouze na vás. Na trhu je několik velkých hráčů, příkladem je třeba český Raynet.

Promyslete si, jaké funkce by měl systém nabízet, které procesy jeho prostřednictvím budete spravovat. Zvažte také to, jak jste velcí a kolik klientů, a tím pádem také množství dat, máte. Vytvořený checklist porovnejte s nabídkou na trhu a zvolte ten, který bude vašemu srdci nejbližší. Budete-li váhat, spousta systémů umožňuje zkušební období zdarma, nebojte se je využít! 

Závěrem

Vytěžte z informací, které vám zákazníci zanechávají, maximum. Buďte upřímní, konzistentní, budujte si důvěru. Dejte jim najevo, že vám na nich záleží a víte, co potřebují. V jejich očích se tak stanete rovnocenným partnerem, na kterého se mohou kdykoliv spolehnout.

Přečtěte si naše další články

Dominika se stará o naše blogy a svět onlinu. Volný čas ráda tráví v přírodě se svým psem Marleym, na tenisovém kurtu nebo někde na cestách. Letenky uloví dřív, než přistanou na webu.
Dominika Kostrhonová

Skvělý článek, co říkáte?

Aby vám žádný další neutekl, nechejte nám na sebe e-mail.

Přečtěte si také

Na podobné téma jsme napsali spoustu článků.
Tady je několik z nich

Copywriter přibližuje svou práci co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty (3)

Copywriter přibližuje svou práci: Co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty?

Definicí copywritingu je tvorba obsahových, reklamních a marketingových textů, jejichž cílem je navést čtenáře k požadované akci. Co to ale znamená v praxi? Hodiny rešerší... Přečíst
Jak si přivydělat z domova přes internet (2)

Jak si přivydělat z domova přes internet?

Zjistěte, jaké digitální produkty se na internetu prodávají nejlépe. Jak odhalíte, v čem je váš potenciál? Objevte online platformy pro prodej. Přečíst
Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu (2)

Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu?

V dnešní době, kdy si může vlastní značku zřídit prakticky kdokoliv, je budování silné komunity kolem vašeho brandu důležitější než kdykoliv předtím. Přečíst
Xr:d:daf64mrkcec:286,j:3200231753595899425,t:24040811

Jak začít s online prodejem: průvodce, jak prodávat své výrobky a produkty přes internet

Máte perfektní produkt a hledáte možnosti, jak jej prodávat online? Nabízí se vám hned tři možnosti. Prodávat můžete přes prodejní formulář, webové šablony nebo vlastní Přečíst
Seznámení s obsahovým marketingem (5)

Seznámení s obsahovým marketingem

Co byste řekli na to, mít nástroj, který je podle 78 % firem účinný při získávání nových zákazníků? Nástroj, jenž zvyšuje zisky, buduje důvěru ve Přečíst
Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu

Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu?

Máte zkušenosti a vědomosti, o které byste se rádi podělili s ostatními? Pravděpodobně připravujete svůj první online kurz a přemýšlíte, jak a za kolik jej Přečíst
Chcete prodávat efektivněji řiďte se podle marketingové strategie stdc (6)

Chcete prodávat efektivněji? Řiďte se podle marketingové strategie STDC

Pokud potřebujete porozumět potřebám, preferencím a chování svých zákazníků při nakupování, je potřeba vědět, z jakých fází se nákupní proces skládá a co je pro Přečíst
Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji

Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji?

Persona je marketingový nástroj, který vám pomůže oslovit konkrétní zákazníky. Je mnohem specifičtější než cílová skupina. Přečíst
Online kurzy jako nastartování vašeho podnikání (2)

Všeobecné obchodní podmínky a GDPR nejen pro e-shopy

Prodáváte online? Máte, případně uvažujete o e-shopu? Věděli jste, že ze zákona musí váš prodejní web obsahovat určité náležitosti? Přečíst
Ss blog náhledovky (10)

Základy měření návštěvnosti a konverzí na webu pro začátečníky

V dnešní době by každého, kdo provozuje webové stránky měla zajímat návštěvnost webu. V tomto článku si povíme, jak začít. Přečíst
Ss blog náhledovky (2)

Top 5 prodejních formulářů za rok 2023

Rok 2023 v SimpleShopu? Opět to byla jízda! Své produkty prostřednictvím našeho prodejního formuláře prodávalo přes ... Přečíst
Ss blog náhledovky (7)

5 tipů, jak vytvořit online kurz s Janou Valentovou

Před tvorbou jakéhokoliv kurzu si zjistěte, jaká je nabídka a poptávka. Také je dobré vybrat takové téma, které bude stále aktuální... Přečíst
Ss blog náhledovky (4)

Nejzajímavějších 6 prodejních formulářů SimpleShop za rok 2022

SimpleShop má už přes 8 000 aktivních uživatelů. A jelikož se s naším prodejním formulářem dá kouzlit, vybrali jsme 6 nejzajímavějších formulářů. Přečíst
Ss blog náhledovky (8)

Pavel Ungr, SEO a marketingový konzultant

Pavel Ungr se věnuje SEO a inbound marketingu. Pokud řešíte technické problémy, špatnou indexaci nebo nevhodnou informační strukturu Přečíst
Jana dolejšová, marketérka na volné noze

Jana Dolejšová, marketérka na volné noze

Jana Dolejšová je marketérka na volné noze, která miluje cestování a sport, bez kterého si život nedokáže představit. Přečíst

Stále váháte?

Za zkoušku nic nedáte. Aspoň ne u nás.
Bez závazků a bez háčků.