Copywriter přibližuje svou práci: Co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty?

Copywriter přibližuje svou práci co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty (3)

Slova dokáží potěšit, povzbudit, inspirovat i představit fascinující světy, ve kterých není nic nemožné. Obrovská síla slov mě fascinovala už od malička, kdy jsem toužila pomocí slov vytvářet vlastní příběhy. A tento sen se mi splnil, kromě dětské knihy mám na kontě tisíce textů pro více než 300 značek a copywriting je pro mě prací a koníčkem v jednom. Co si vlastně pod pojmem copywriting představit?

Co je to copywriting?

Definicí copywritingu je tvorba obsahových, reklamních a marketingových textů, jejichž cílem je navést čtenáře k požadované akci. Co to ale znamená v praxi? Hodiny rešerší, kreativního mozkového hloubání, pronikání do myšlenek zákazníků a následovného sestavování slov do smysluplných vět, které mají splnit svůj cíl. Copywriting může být velmi pestrý. Může mít podobu krátkých sloganů, blogových článků, popisků produktů nebo úderných textů na sociální sítě.

Více než 10 let praxe ve světě copywritingu mě přesvědčilo o tom, že opravdu není text jako text. Někdy totiž stačí pouze přepsat nefunkční texty na webových stránkách a dojde k obrovskému navýšení návštěvnosti stránek, které jde ruku v ruce s vyššími prodeji. Podobně působivých výsledků je možné dosáhnout vysoce kvalitními blogovými články, díky kterým se značka posune ve vyhledávání o několik míst nahoru. Rozruch však někdy dokáže způsobit i několik málo správně sestavených slov. Příkladem jsou slogany, které stačí vyslovit a v mysli vám vytane obrázek produktu. Tak schválně, co vám naskočí v hlavě, když se řekne: Když ji miluješ, není co řešit?

Jak vybrat toho správného „kopíka“?

Díky zkušenostem a příběhům svých klientů vím, že výběr kvalitního copywritera může dát někdy pořádně zabrat. V Česku narazíte na nespočet kvalitních copywriterů, kteří jsou pravými odborníky ve svém oboru, ale bohužel i na ty, kteří věci nedotahují do konce nebo nedodávají texty v nejvyšší možné kvalitě. Abyste se nespálili, je ideální poptat se svých známých, jestli nemají pozitivní zkušenost s některým z copywriterů. Osobní doporučení je za mě jedním z nejlepších způsobů, jak natrefit na toho pravého.

Mnohé vám dokáže o copywriterovi napovědět i jeho osobní prezentace.

  • Zaujaly vás jeho texty na webu?
  • Dočetli jste jeho ukázkové články až do samotného konce?
  • Máte pocit, že si sednete po lidské stránce?
  • Zdá se vám jeho cenová nabídka úměrná jeho zkušenostem a kvalitě textů?

Pak jste možná právě našli copywritera, kterého jste hledali.

Jak se pohybují ceny za dobrý copywriting?

Není výjimkou, že dnes copywriteři na internetu naráží na nabídky spojené s odměnou okolo 50 Kč za normostranu. Vzhledem k tomu, že jediná kvalitně zpracovaná normostrana textu může zabrat i hodiny práce, není reálné očekávat, že za tuto cenu obdržíte kvalitní výstup. Základní hodinová sazba seniorního copywritera se pohybuje okolo 500 až 2000 Kč. Hodinovka by se měla odvíjet od zkušeností copywritera, ne vždy však tomu tak opravdu je. Pokud chcete oslovit pro svůj projekt copywritera, který svému řemeslu opravdu rozumí, nebojte se ho požádat o zaslání referencí, případně placenou ukázku textu na míru vašemu zadání.

Jak na dobré copy?

Dobré texty by měly být vždy založené na znalosti produktu nebo služby a cílového publika a měly by být co možná nejautentičtější. Těmi nejlepšími textaři tak často bývají samotní majitelé značek, kteří svůj produkt nebo službu znají ze všech nejlépe. Při psaní textů je však třeba vždy myslet na to, pro koho jsou vlastně dělané. Zákazníci totiž mohou mít o vašich produktech nebo službách jiné představy, než byste čekali.

Pokud se chcete do psaní textů vrhnout sami, osobně doporučuji počkat si na chvíli, kdy vás takzvaně chytne múza. Když se budete do psaní textů nutit násilím, pravděpodobně to na nich bude znát. Jakmile ale budete naladěni na vlně kreativity, půjde vám jistě psaní od ruky. Při psaní textů jsou důležitá nejen správně zvolená slova, která vyvolávají emoce, ale také struktura textů. Namísto sáhodlouhých pojednání vsaďte na kratší odstavce a nebojte se zahrnout odrážky a zvýraznění textu. Máte čísla, data nebo reference, na které jste pyšní? Nenechávejte si tato esa v rukávu, ale začleňte je do svých textů.

Pokud je vaším produktem přímo text, například v podobě e-booku, který chcete prodávat prostřednictvím prodejního formuláře na svých webových stránkách, vždy doporučuji nechat si text projet zkušeným copywriterem. Ten dokáže odhalit a napravit případné nedostatky. Kontrole by měly ostatně ideálně podléhat veškeré texty, s jejichž pomocí chcete dosáhnout svého cíle.

Jakou roli hraje AI v copywritingu?

Všichni přijdeme o práci. To byla jedna z prvních myšlenek, které se mi honily hlavou ve chvíli, kdy jsem hlouběji pronikla do tajů umělé inteligence. Počáteční šok a překvapení nad tím, do jaké míry dokáže být stroj chytrý a kreativní, však nakonec vystřídal pocit, že nic není tak horké. Nechápejte mě špatně, dodnes nad schopnostmi umělé inteligence obdivně kroutím hlavou. Na druhou stranu však stále vnímám hranici mezi univerzálním textem generovaným umělou inteligencí a textem, za který stojí hodiny rešerší, rozmluvy s majiteli a zaměstnanci značky, znalost cílové skupiny i psychologie zákazníků a samozřejmě i znalost samotného produktu nebo služby.

Umělá inteligence je v současné době nepochybně schopná zaplavit internet články, příspěvky a dalšími texty ve velmi slušné kvalitě. Jak ale získat konkurenční výhodu, když budou mít všechny značky texty se srovnatelnou úrovní? Věřím, že odpovědí je stále jen a pouze člověk, který dokáže textům vdechnout lidskost, jež je podle mého názoru v dnešní době ještě cennější než kdy dřív. Umělá inteligence však může copywriterům skvěle posloužit jako základ, od kterého se mohou odrazit, a může přispět k tomu, že díky spojení mysli člověka a stroje budou texty ještě kvalitnější. 

Je copywriterkou tělem i duší. Když zrovna nepíše, užívá si sílu slov prostřednictvím knížek. Ráda také tráví čas s kocourem Kryšpínem a psem Obelixem.
Hana Fabiánová

Skvělý článek, co říkáte?

Aby vám žádný další neutekl, nechejte nám na sebe e-mail.

Přečtěte si také

Na podobné téma jsme napsali spoustu článků.
Tady je několik z nich

Copywriter přibližuje svou práci co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty (3)

Copywriter přibližuje svou práci: Co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty?

Definicí copywritingu je tvorba obsahových, reklamních a marketingových textů, jejichž cílem je navést čtenáře k požadované akci. Co to ale znamená v praxi? Hodiny rešerší... Přečíst
Jak si přivydělat z domova přes internet (2)

Jak si přivydělat z domova přes internet?

Zjistěte, jaké digitální produkty se na internetu prodávají nejlépe. Jak odhalíte, v čem je váš potenciál? Objevte online platformy pro prodej. Přečíst
Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu (2)

Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu?

V dnešní době, kdy si může vlastní značku zřídit prakticky kdokoliv, je budování silné komunity kolem vašeho brandu důležitější než kdykoliv předtím. Přečíst
Xr:d:daf64mrkcec:286,j:3200231753595899425,t:24040811

Jak začít s online prodejem: průvodce, jak prodávat své výrobky a produkty přes internet

Máte perfektní produkt a hledáte možnosti, jak jej prodávat online? Nabízí se vám hned tři možnosti. Prodávat můžete přes prodejní formulář, webové šablony nebo vlastní Přečíst
Seznámení s obsahovým marketingem (5)

Seznámení s obsahovým marketingem

Co byste řekli na to, mít nástroj, který je podle 78 % firem účinný při získávání nových zákazníků? Nástroj, jenž zvyšuje zisky, buduje důvěru ve Přečíst
Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu

Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu?

Máte zkušenosti a vědomosti, o které byste se rádi podělili s ostatními? Pravděpodobně připravujete svůj první online kurz a přemýšlíte, jak a za kolik jej Přečíst
Chcete prodávat efektivněji řiďte se podle marketingové strategie stdc (6)

Chcete prodávat efektivněji? Řiďte se podle marketingové strategie STDC

Pokud potřebujete porozumět potřebám, preferencím a chování svých zákazníků při nakupování, je potřeba vědět, z jakých fází se nákupní proces skládá a co je pro Přečíst
Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji

Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji?

Persona je marketingový nástroj, který vám pomůže oslovit konkrétní zákazníky. Je mnohem specifičtější než cílová skupina. Přečíst
Online kurzy jako nastartování vašeho podnikání (2)

Všeobecné obchodní podmínky a GDPR nejen pro e-shopy

Prodáváte online? Máte, případně uvažujete o e-shopu? Věděli jste, že ze zákona musí váš prodejní web obsahovat určité náležitosti? Přečíst
Ss blog náhledovky (10)

Základy měření návštěvnosti a konverzí na webu pro začátečníky

V dnešní době by každého, kdo provozuje webové stránky měla zajímat návštěvnost webu. V tomto článku si povíme, jak začít. Přečíst
Ss blog náhledovky (2)

Top 5 prodejních formulářů za rok 2023

Rok 2023 v SimpleShopu? Opět to byla jízda! Své produkty prostřednictvím našeho prodejního formuláře prodávalo přes ... Přečíst
Ss blog náhledovky (7)

5 tipů, jak vytvořit online kurz s Janou Valentovou

Před tvorbou jakéhokoliv kurzu si zjistěte, jaká je nabídka a poptávka. Také je dobré vybrat takové téma, které bude stále aktuální... Přečíst
Ss blog náhledovky (4)

Nejzajímavějších 6 prodejních formulářů SimpleShop za rok 2022

SimpleShop má už přes 8 000 aktivních uživatelů. A jelikož se s naším prodejním formulářem dá kouzlit, vybrali jsme 6 nejzajímavějších formulářů. Přečíst
Ss blog náhledovky (8)

Pavel Ungr, SEO a marketingový konzultant

Pavel Ungr se věnuje SEO a inbound marketingu. Pokud řešíte technické problémy, špatnou indexaci nebo nevhodnou informační strukturu Přečíst
Jana dolejšová, marketérka na volné noze

Jana Dolejšová, marketérka na volné noze

Jana Dolejšová je marketérka na volné noze, která miluje cestování a sport, bez kterého si život nedokáže představit. Přečíst

Stále váháte?

Za zkoušku nic nedáte. Aspoň ne u nás.
Bez závazků a bez háčků.