Všeobecné obchodní podmínky a GDPR nejen pro e-shopy

Online kurzy jako nastartování vašeho podnikání (2)

Prodáváte online? Máte, případně uvažujete o e-shopu? Věděli jste, že ze zákona musí váš prodejní web obsahovat určité náležitosti?

Nezapomeňte označovat

Na vašem e-shopu nesmí chybět vaše identifikační údaje.

Jste společnost?

Uveďte:

  • název,
  • identifikační číslo,
  • sídlo,
  • údaj o zápise v obchodním rejstříku (zápis u soudu a spisovou značku).

Jste živnostník?

Uveďte:

  • název,
  • identifikační číslo,
  • sídlo,
  • údaj o tom, že jste zapsaní u živnostenského úřadu (není třeba uvádět kterého).

Všeobecné obchodní podmínky a na co nezapomenout

Obchodní podmínky jsou právní páteří vašeho vztahu se zákazníky. Některé platformy nabízejí vzory zdarma (například APEK) – mějte ale na paměti, že každý e-shop má jiný typ zboží (prodávat trička a cukrovinky je velký rozdíl), jiný přístup k zákazníkovi a jiný způsob fungování. I vzorové podmínky tedy doporučuji nechat „došít“ na míru.

Velký rozdíl také dělají podmínky v rámci B2C a B2B – pokud jsou vaší cílovou skupinou podnikatelé, obchodní podmínky nemusí obsahovat tolik náležitostí, jako ty pro nepodnikatele – tedy spotřebitele.

Co v obchodních podmínkách uvést?

  • vaši identifikaci,
  • jak vzniká smlouva (tedy jestli samotnou objednávkou nebo až potvrzením, že zboží máte a dodáte),
  • cenu zboží včetně nákladů na balné a dopravu (u spotřebitelů uvádějte vždy ceny vč. DPH) – případně jak se stanoví, kde ji zákazník najde,
  • platební a dodací podmínky (v případě možnosti platby v hotovosti je potřeba informovat o povinnosti vystavit účtenku a evidovat tržbu),
  • jak postupovat v případě, že má zboží vadu (kde vadu uplatnit, jak, jaká jsou práva zákazníka, jaké jsou vaše povinnosti),
  • informaci o možnosti odstoupení od kupní smlouvy spotřebitelem (dokdy, jak, jaké náklady s tím nese spotřebitel a jaké vy, jak vrátíte kupní cenu, přiložte vzorový formulář pro odstoupení),
  • informaci o tom, že spotřebitelé se mohou v případě sporu obrátit na Českou obchodní inspekci s žádostí o mimosoudní řešení sporu,
  • doporučuji zákazníkovi také uvést, jak se o zboží starat, na jaké kontaktní údaje se obrátit, pokud bude se zbožím cokoliv v nepořádku, případně se zamyslet, nakolik vyjdete vstříc klientům – podnikatelům.

Myslete na to, že některé zboží může mít hlavně z hlediska reklamací a odstupování od smluv výjimečný režim (videa, potraviny, hygienické pomůcky, služby…) – v takovém případě vždy doporučuji nechat podmínky „doťuknout“ právníka, který vám pomůže chránit byznys před zákazníky, co například „zhlédnou video“ a poté v zákonné lhůtě do 14 dnů odstoupí od smlouvy a chtějí vrátit peníze.

Vseobecne-obchodni-podminky-a-gdpr-nejen-pro-e-shopy-1

Strašák jménem GDPR

Na e-shopu sbíráte data svých klientů a potenciálních zákazníků. Pro sběr těchto dat musíte mít:

  • v zákoně stanovenou povinnost nebo možnost takového sběru (například zpracování pro zaslání zboží, zařazení zákazníkova e-mailu do mailingové databáze, analytika návštěvnosti webu),
  • souhlas (například pro cílení reklamy, pro zápis do newsletteru, pro registraci do uživatelského účtu).

Pokud vám práci s osobními údaji umožňuje zákon, je potřeba do patičky webu nasadit dokument, který informuje o zpracování osobních údajů – nejčastěji ho najdete na webech pod názvem „Zásady zpracování osobních údajů“.

Informace musí obsahovat:

  • kdo jste,
  • jaká data zpracováváte,
  • proč (za jakých účelem),
  • jak dlouhou dobu (vždy se musí jednat o dobu určitou),
  • kdo jsou vaši zpracovatelé,
  • zda máte jmenovaného pověřence (u e-shopů zpravidla být nemusí),
  • jestli se data dostanou mimo EU,
  • jaká jsou práva spojená se zpracováním osobních údajů.

Informace musí být dostupná na vašem webu, není ale potřeba, aby ji zákazníci potvrzovali aktivním krokem (například odsouhlasením, checkboxem apod.). Souhlasy je ale potřeba aktivně udělit a archivovat – v případě kontroly je Úřad pro ochranu osobních údajů bude chtít vidět.

Vzorové dokumenty opět můžete najít například u APEK. Nezapomínejte ale, že nasazením dokumentů práce s osobními údaji nekončí. Pohlídejte si také:

  • záznamy o činnostech zpracování (rozcestník, ve kterém vedete přehled o práci s daty u vás ve firmě),
  • zpracovatelské smlouvy (smlouvy se zpracovateli vašich dat),
  • bezpečný výběr software a dodavatelů, kteří splňují náležitosti GDPR,
  • proškolení vašich zaměstnanců,
  • případné balanční testy (při zpracování na základě tzv. oprávněného zájmu).

K osobním údajům na e-shopu a práci s nimi se podívejte také na nejčastější otázky a odpovědi přímo na stránkách Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Přečtěte si i naše další články

Petra je advokátka, která se specializuje na právo v oblasti e-commerce, marketingu a ochranu osobních údajů. Často a ráda předává své know how na školeních, ze kterých vynechává paragrafy a na jejich místo sází příklady z praxe, lehkost a vtip.
Petra Dolejšová

Skvělý článek, co říkáte?

Aby vám žádný další neutekl, nechejte nám na sebe e-mail.

Přečtěte si také

Na podobné téma jsme napsali spoustu článků.
Tady je několik z nich

Kopie návrhu jak na působivou instagramovou stránku s odkazem v biu

Jak napsat úspěšný blogový článek?

Chcete vědět, jak napsat článek, který si zamilují vaši čtenáři i vyhledávače? Poradíme vám, na jaké body se zaměřit. Copywriteři se shodují na tom, že Přečíst
Chyby v prodejních formulářích

Chyby v prodejních formulářích

Chystáte se na prodej online produktů prostřednictvím prodejního formuláře SimpleShop? Máte vlastní web nebo plánujete vytvořit prodejní stránku pro každý produkt? Přečíst
Jak vytvořit efektivní bio

Jak na působivou instagramovou stránku s odkazem v biu?

Věděli jste, že Instagram celosvětově používají více než 1,3 miliardy lidí a v České republice jsou evidovány zhruba 4 miliony aktivních uživatelů? Přečíst
Návrh bez názvu (48)

Jak se pustit do prvního digitálního prodeje?

Poptávka po digitálních produktech roste bezprecedentním tempem. Důkazem jsou ostatně i statistiky, podle kterých se objem transakcí s digitálními produkty jen za poslední dva roky Přečíst
Copywriter přibližuje svou práci co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty (3)

Copywriter přibližuje svou práci: Co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty?

Definicí copywritingu je tvorba obsahových, reklamních a marketingových textů, jejichž cílem je navést čtenáře k požadované akci. Co to ale znamená v praxi? Hodiny rešerší... Přečíst
Jak si přivydělat z domova přes internet (2)

Jak si přivydělat z domova přes internet?

Zjistěte, jaké digitální produkty se na internetu prodávají nejlépe. Jak odhalíte, v čem je váš potenciál? Objevte online platformy pro prodej. Přečíst
Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu (2)

Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu?

V dnešní době, kdy si může vlastní značku zřídit prakticky kdokoliv, je budování silné komunity kolem vašeho brandu důležitější než kdykoliv předtím. Přečíst
Xr:d:daf64mrkcec:286,j:3200231753595899425,t:24040811

Jak začít s online prodejem: průvodce, jak prodávat své výrobky a produkty přes internet

Máte perfektní produkt a hledáte možnosti, jak jej prodávat online? Nabízí se vám hned tři možnosti. Prodávat můžete přes prodejní formulář, webové šablony nebo vlastní Přečíst
Seznámení s obsahovým marketingem (5)

Seznámení s obsahovým marketingem

Co byste řekli na to, mít nástroj, který je podle 78 % firem účinný při získávání nových zákazníků? Nástroj, jenž zvyšuje zisky, buduje důvěru ve Přečíst
Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu

Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu?

Máte zkušenosti a vědomosti, o které byste se rádi podělili s ostatními? Pravděpodobně připravujete svůj první online kurz a přemýšlíte, jak a za kolik jej Přečíst
Chcete prodávat efektivněji řiďte se podle marketingové strategie stdc (6)

Chcete prodávat efektivněji? Řiďte se podle marketingové strategie STDC

Pokud potřebujete porozumět potřebám, preferencím a chování svých zákazníků při nakupování, je potřeba vědět, z jakých fází se nákupní proces skládá a co je pro Přečíst
Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji

Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji?

Persona je marketingový nástroj, který vám pomůže oslovit konkrétní zákazníky. Je mnohem specifičtější než cílová skupina. Přečíst
Online kurzy jako nastartování vašeho podnikání (2)

Všeobecné obchodní podmínky a GDPR nejen pro e-shopy

Prodáváte online? Máte, případně uvažujete o e-shopu? Věděli jste, že ze zákona musí váš prodejní web obsahovat určité náležitosti? Přečíst
Ss blog náhledovky (10)

Základy měření návštěvnosti a konverzí na webu pro začátečníky

V dnešní době by každého, kdo provozuje webové stránky měla zajímat návštěvnost webu. V tomto článku si povíme, jak začít. Přečíst
Ss blog náhledovky (2)

Top 5 prodejních formulářů za rok 2023

Rok 2023 v SimpleShopu? Opět to byla jízda! Své produkty prostřednictvím našeho prodejního formuláře prodávalo přes ... Přečíst

Stále váháte?

Za zkoušku nic nedáte. Aspoň ne u nás.
Bez závazků a bez háčků.