Co byste řekli na to, mít nástroj, který je podle 78 % firem účinný při získávání nových zákazníků? Nástroj, jenž zvyšuje zisky, buduje důvěru ve značku a přináší nespočet dalších benefitů? Zní vám to dobře? V tom případě by vaší pozornosti neměl uniknout obsahový neboli content marketing, který využívá naprostá většina společností napříč celým světem. Poznejte s námi všechny přednosti jednoho z nejsilnějších marketingových nástrojů vůbec.
Obsah článku:
Co je to obsahový marketing?
Pojďme si nejdříve přiblížit, co to vlastně ten obsahový marketing je. Podle Oxford Languages je definice obsahového marketingu následující: Obsahový marketing je druhem marketingu, který se soustředí na vytváření obsahu. Vytvořený obsah by vždy měl být zajímaví, relevantní a přínosný pro cílovou skupinu. Na internetu mívá obsahový marketing nejčastěji podobu blogů, článků, videí, e-mailů nebo příspěvků na sociálních sítích. Jako každý typ marketingu i ten obsahový směřuje k určitým cílům. Jedná se například o tyto:
přilákání pozornosti a generování potenciálních zákazníků,
· rozšíření zákaznické základny,
· zvýšení objemu prodejů,
· zvýšení povědomí o značce,
· zapojení online komunity zákazníků,
· budování důvěryhodnosti ve značku apod.
Proč dělat obsahový marketing?
Možná jste se i vy už někdy setkali s tvrzením, že je obsah je král. Obsahový marketing je totiž opravdu spojený s celou řadou benefitů, což si uvědomují i nejznámější značky světa. To ostatně dokazují i statistiky. Podle nejnovějších průzkumů do svých marketingových strategií zahrnuje obsah 90 % marketérů. Nejedná se však ani zdaleka o jediné vysoké číslo spojené s obsahovým marketingem. Pojďme se společně podívat na další fascinující statistiky, které vás přesvědčí o tom, že s obsahovým marketingem neuděláte krok vedle:
Statistiky také naznačují, kde podniky utrácejí většinu svého rozpočtu na obsahový marketing. Možná už sami správně tušíte, že se jedná o sociální média.
Jaké typy obsahového marketingu existují?
Obsahový marketing je možné rozdělit do čtyř forem, a sice na psanou formu, audio, video a obraz. Každá z těchto forem cílí na jiné vjemy. Ideální podle odborníků je ve své strategii obsáhnout všechny tyto formy. Jaké jsou nejoblíbenější formáty content marketingu?
Video obsah
Popularita video obsahu se neustále zvyšuje, což ostatně dokazují i statistiky. Průzkum společnosti Wyzol ukázal, že aktuálně používá video jako marketingový nástroj 91 % marketérů. Marketéři napříč světem neváhají do tohoto typu obsahu investovat nemalé peníze. Podle společnosti Wistia plánuje zhruba 57 % podniků investovat do video obsahu v roce 2024 více peněz než v roce předchozím. Důvod je prostý, dle průzkumu společnosti Wyzol chce 89 % zákazníků vidět více videí od značek, a společnosti jim tímto krokem vycházejí vstříc.
Proč je video obsah tak oblíbený?
Nespornou předností videí je, že umožňují publiku sdělit potřebné informace tím nejrychlejším možným způsobem. Výhodou je i bezesporu to, že videa nemilují pouze lidi, ale také SEO.
Firmy zpravidla videa umísťují na své webové stránky nebo sociální sítě v čele se sítěmi YouTube, Facebook, TikTok a Instagram.
Blogy
Věděli jste, že z nejrůznějších studií vyplívá, že má 79 % obsahových marketérů aktivní blog? Blog a pravidelně přidávané kvalitní blogové články jsou pro firmy velkým přínosem. Opět tento přínos potvrzují reálná čísla. Z průzkumu společnosti HubSpot, který proběhl v roce 2024, vyplynulo, že téměř 50 % kupujících čte při rozhodování o nákupu firemní blog. Výhodou blogových článků je cenová dostupnost, jednodušší tvorba než v případě videí a také skutečnost, že jsou články jedním ze základních nástrojů pro zlepšení viditelnosti stránek a zvýšení návštěvnosti.
Sociální sítě
Možná vás ani nepřekvapí, že se podle Content Marketing Institute 90 % obsahových marketérů při distribuci svého obsahu spoléhá na sociální média. S troškou nadsázky by se totiž dalo říci, že sociální sítě vládnou internetu. V případě tvorby obsahu na sociální sítě je klíčové zvolit správné sociální sítě, na kterých se pohybuje vaše publikum. Obsah na sociálních sítích může mít řadu podob, ať už se jedná o textové příspěvky, videa nebo živá vysílání. Obsah může být jak neplacený (organický), tak i placený (reklama).
Podcast
V posledních letech se čím dál tím větší oblibě těší i podcasty. V roce 2024 využívá podcasty nebo jiný zvukový obsah 25 % marketérů. Ze zprávy HubSpotState of Marketing Report také vyplynulo, že 47 % marketérů, kteří využívají zvukový obsah, do něj plánují v roce 2024 investovat více peněz. Na platformách jako je Apple Podcast nebo Spotify dnes podcasty poslouchá přes 60 milionů lidí. Podcast představuje kreativní způsob, jak lidi vzdělávat, informovat nebo třeba pobavit.
Infografika
Určitě jste už někdy slyšeli, že jeden obrázek vydá za tisíc slov. Infografiky umožňují sdělit složitá data prostřednictvím jednoduchého a vizuálně přitažlivého formátu. Podle statistik je v případě infografiky až 30krát pravděpodobnější, že si ji čtenář přečte, než je tomu v případě článku. Zajímavými statistikami je i to, že články, jež obsahují infografiku, vytvářejí o 178 % více příchozích externích odkazů a že webové stránky s infografikou generují o 12 % vyšší návštěvnost než ty bez ní.
Další způsoby marketingu
Obsahový marketing samozřejmě není jediným způsobem, jak budovat vztah se zákazníky a zvyšovat zisky. Skvělých výsledků dosahuje i výkonnostní marketing, email marketing nebo nejrůznější kurzy a webináře, které publikum nejen vzdělávají, ale pomáhají také zvyšovat důvěryhodnost ve značku.
Skvělý pomocník pro obsahový marketing? Plán publikace
Obsahová strategie mívá 6 základních fází. První fází je stanovení cíle, následuje příprava obsahu a cílení a poté stanovení forem a komunikačních kanálů. Dalším krokem by měla být samotná tvorba obsahu následovaná propagací a konečnou správou a měřením obsahu. Tvorbu a zveřejňování obsahu byste si měli dobře naplánovat. V tomto směru vám pomůže plán publikace, který by se dal nazvat mozkem obsahového marketingu. Publikační plán, který si můžete snadno vytvořit v tabulkách nebo v některém z bezplatných kalendářů, vám poskytne návod na to, jaký obsah tvořit a také kdy a jak ho tvořit.
Tipy pro vytváření kvalitního obsahu
Pokud chcete svým obsahem dosáhnout vytyčených cílů, měli byste dodržovat několik zásad a následovat cenné tipy odborníků. Pojďme se na některé z nich krátce podívat.
Neprodávejte
Při tvorbě obsahu myslete na to, že jeho primárním cílem není prodej produktu. Obsah by měl být v nějakém směru pro zákazníky zajímavý (zábava, informace apod.) a měl by sloužit ke generování poptávky.
Poznejte své publikum
Základem každé marketingové strategie je dokonalá znalost publika. Publikum dokážete oslovit pouze ve chvíli, kdy pochopíte jeho obavy, přání a potřeby a přizpůsobíte mu texty, obrázky i grafiku.
Buďte jedineční a sví
Zákazníci mají rádi značky, které jsou něčím jedinečné a které jsou autentické. Pokud budete jen slepě kopírovat obsah od konkurence, nenabídnete svým zákazníkům nic nového a navíc budete v jejich očích působit neprofesionálně a nedůvěryhodně.
Stanovte si cíle
Každá strategie by měla mít jasně stanovený cíl. Pokud nebudete mít nastavený cíl, nebudete mít jak zjistit, jestli byl obsah úspěšný. Cíl by měl být vždy SMART (specifický, měřitelný, dosažitelný, relevantní a časově vymezený).
Jak měřit výsledky obsahového marketingu?
I přesto, že není primárním cílem obsahového marketingu prodej, ale spíše posílení brandu, je velmi užitečné obsah měřit. Existují stovky konkrétních metrik, které je možné použít k určení toho, jestli měl vás obsah dostatečný dosah. Samozřejmě ale není v lidských silách, je používat všechny, my se proto podíváme na ty, jež jsou zásadní. Velmi užitečné je například měření zdrojů návštěvnosti nebo míry opuštění pomocí Google Analytics. Hodnotit také můžete klíčová slova, která vaše cílová skupina využívá, využít při tom můžete například nástroje Marketing Miner nebo SurferSeo. Rozhodně se vyplatí sledovat i míru okamžitého opuštění webu a míru prokliku (CTR).
Jednodušší tvorba obsahu díky správným aplikacím
Vytvořit kvalitní obsah, který zaujme vaše cílové publikum, vyžaduje značnou dávku energie a času. Naštěstí však existuje řada nástrojů, moderních technologií a pokročilých softwarů, které vám usnadní jak samotnou tvorbu obsahu, tak i jeho následnou propagaci. K tvorbě obrázků můžete využít například obrázkový generátor Midjourney, při tvorbě textů vám skvěle poslouží ChatGPT a s grafickými návrhy pomůže Canva. Pokud potřebujete vytvořit přehledné prodejní formuláře, můžete využít SimpleShop, který vám umožní prodat online kurzy a školení, videa a videokurzy, e-booky, vstupenky a mnoho dalšího.