V dnešní době, kdy si může vlastní značku zřídit prakticky kdokoliv, je budování silné komunity kolem vašeho brandu důležitější než kdykoliv předtím. Právě stabilní a aktivní komunita vám pomůže s odlišením od konkurence a dostane vás do povědomí dalších potenciálních zákazníků. Zjistěte proč a jak vybudovat komunitu. K tomu navíc přidáme příklady chyb, kterých byste se při budování komunity měli vyhnout.
Obsah článku:
Co znamená, když se řekne komunita značky nebo produktu?
Předně, nepleťte si pojmy. Komunita není to samé jako povědomí o značce. To, že o vaší značce někdo ví nebo u vás nakoupil, ještě neznamená, že je součástí komunity.
Komunita je společenství, ve kterém se potkávají lidé (většinou zákazníci), kteří mají k vaší značce vztah. Mohou zde komunikovat nejen mezi sebou, ale také přímo s vaší značkou. Tito lidé mají společný zájem nebo cíl. Lidé v komunitě:
- sledují váš obsah na sociálních sítích,
- sdílejí vaše zboží nebo služby,
- spojují se s lidmi, kteří jsou naladění stejně.
Komunita odráží věrnost zákazníků vaší značce. Lidé v komunitě do vaší značky emocionálně investují, a to nejen tím, že od vás nakupují, ale také tím, že sledují váš obsah a šíří o vás povědomí mezi svými přáteli, známými nebo rodinou.
Členové komunity jsou nejčastěji oddaní zákazníci, kteří od vaší značky čekají více. Proč se mezi sebou spojují? Protože chtějí sdílet své vlastní zkušenosti a mluvit o vaší značce s dalšími věrnými zákazníky.
Komunitu můžete budovat nejen kolem značky, ale také kolem produktů, a to jak fyzických, tak digitálních. Komunit může být celá řada. Můžete je tvořit kolem zajímavých témat, rad a doporučení nebo třeba kolem určitého druhu práce. Záleží na značce a produktu.
Příklad různých typů komunit:
- Zajímavá témata – komunita se tvoří proto, aby mezi sebou sdílela a diskutovala o tématech, která jí připadají zajímavá.
- Rady a doporučení – v komunitě najdete recenze, výzkumy, doporučení, inzeráty, návody nebo prosby o pomoc, jak řešit určitou situaci.
- Povolání – tyto komunity sdružují účastníky, které spojuje určité povolání. V komunitě se probírají například specifické odborné potřeby.
Komunit může být daleko více. Některé se zaměřují třeba na problematickou pleť, na líčení, péči o vlasy, zdravý životní styl, hubnutí atd. Základem každé je skupina lidí, kterou spojuje společný zájem.
Proč byste neměli podceňovat budování komunity?
Budování komunity je mocným obchodním nástrojem. Můžete si díky ní vybudovat věrné a loajální fanoušky, kteří investují do vaší značky a ochotně o ní šíří povědomí. Navíc díky ní rozšiřujete své věrné publikum a váš produkt, se po doporučení fanoušky dostane prakticky zadarmo k dalším potenciálním zákazníkům. Silná komunita pomáhá budovat důvěryhodnost vaší značky nebo produktu, což se může promítnout do zvýšení prodeje a do vašeho úspěchu v podnikání.
Objevte 4 klíčové důvody, proč se budování komunity vyplatí.
1. Vychováváte si loajální zákazníky
Díky komunitě se zvyšuje loajalita vašich zákazníků. Pokud mají lidé pocit, že jsou součástí komunity, která sdílí jejich hodnoty a zájmy, je velká pravděpodobnost, že vaší značce bude více důvěřovat a budou jí věrnější. Cítí se totiž být její součástí. U loajálních zákazníků můžete očekávat, že u vás budou opakovaně nakupovat a doporučí vás dál.
2. Zvyšujete povědomí o značce
Jak se váš produkt nebo značka dostane mezi další zákazníky? Pravděpodobně vás jako první řešení napadne reklama a placená propagace. Ano, to je jedna z možných cest, ale také je to jedna z (draze) placených cest. Pokud máte a stále pracujete na svojí komunitě, zvýšíte povědomí o svojí značce, službě nebo produktu prakticky zadarmo. Jak to? Zákazníci totiž budou dobrovolně sdílet váš obsah, mluvit o vás a označovat vás v příspěvcích, doporučovat vás dál. A takové doporučení je mnohdy užitečnější než propagace placenou reklamou.
Svoje loajální zákazníky můžete chápat jako ambasadory vaší značky nebo „mikro influencery“, kteří šíří vaše jméno dál. Díky tomu se dostanete do širšího povědomí.
Dobrá rada:
Své věrné zákazníky můžete za jejich úsilí odměnit třeba malým dárečkem, speciálním obsahem nebo slevovými nabídkami.
3. Lépe pochopíte své zákazníky
Díky sledování komunity můžete lépe pochopit, kdo je vaším zákazníkem, co řeší a co potřebuje. Pokud budete pravidelně sledovat a reagovat na to, co se ve vaší komunitě děje, můžete hlouběji porozumět tomu, co vaše publikum potřebuje od produktu nebo značky. Můžete tak nejen inovovat svoje zboží, ale také lépe pracovat s obsahem a marketingovými kampaněmi.
4. Odlišíte se od konkurence
Jestliže nabízíte produkty nebo služby v oblasti, ve které je silná konkurence (prostředky na hubnutí, kosmetika, jazykové kurzy atd.), může být právě silná komunita tím, co vás odliší a ovlivní zákazníky při rozhodování o nákupu.
Jak vybudujete svojí značce úspěšnou komunitu?
Na vybudování úspěšné a silné komunity neexistuje jednotný mustr. Vše se odvíjí od produktu, služby, hodnot, nápadu, odvahy a další proměnných. Je dost možné, že strategii pro budování komunity několikrát upravíte nebo změníte, než dosáhnete svého cíle.
Poradíme vám základní kroky, které vás mohou dovést ke komunitě plné spokojených zákazníků.
Definujte svoje značku
Jestliže chcete kolem značky vybudovat komunitu, musíte vědět, o čem vaše značka je.
Zamyslete se nad hodnotami, posláním a nad tím, koho chcete oslovit. Pamatujte, že při budování komunity je zákazník/publikum vždy na prvním místě.
Poznejte své cílové publikum
Vědět, kdo je vaše cílovka, je pro úspěch vašeho podnikání naprosto zásadní. Znalost cílové skupiny je jedním ze základních předpokladů pro vybudování úspěšné komunity. Měli byste vědět, jaké problémy řeší nebo na čem jí záleží. Vše o cílové skupině a personách se dozvíte z tohoto článku. Díky znalosti cílového publika dokážete vytvořit obsah a sdělení, které s ním rezonuje a povzbudí ho k aktivitě a zapojení v komunitě.
Vybudujte komunitu na vhodné platformě
Platforem pro budování komunit je celá řada. Jako první vás asi napadnou sociální sítě. Kromě nich se můžete jednat také o e-mailing, komunitní platformy jako jsou například Slack nebo Discord, nejrůznější fóra, affiliate programy atd. Abyste vybrali nejvhodnější možnost, je potřeba vědět, kde se vaše publikum pohybuje.
Reagujte na negativní i pozitivní komentáře, buďte upřímní, netlačte zbytečně prodej, ale spíše ukažte svoji „lidskost“. Buďte otevření všem názorům, které se ve skupině objeví.
Vzbuďte v zákaznících pocit sounáležitosti
Snažte se ve skupině podporovat pocit sounáležitosti a hrdosti. Podpořte hodnoty, které sdílí vaše značka a vaše publikum. Podporujte dobré vztahy. Repostujte recenze a fotky vašich zákazníků s vaším produktem. Reagujte na jejich aktivity. Ptejte se na jejich názor, získávejte zpětnou vazbu, odpovídejte na komentáře a zprávy.
Příklady firem, kterým se daří budovat a podporovat silnou komunitu:
- PayPal fórum – diskusní fórum pro obchodníky i zákazníky využívajících služeb online platebního systému. Lidé zde dostávají odpovědi a technickou podporu na svoje dotazy.
- Figma fórum – fórum pro uživatele designového nástroje Figma. Řeší se zde nejrůznější otázky ohledně fungování a práce s tímto nástrojem.
- Redbit – česká společnost, která pomáhá živnostníkům v online podnikání, sdružuje své zákazníky v komunitě na LinkedIn, kde je informuje o dění v zákulisí firmy.
Při budování komunity nedělejte tyto chyby
Díky komunitě můžete zvýšit důvěru ve svou značku, získat loajální zákazníky a zviditelnit se. Existuje ale několik chyb, kterých se můžete snadno dopustit a které mohou mít na vaši komunitu negativní dopad. Které to jsou?
- Komunita se vybuduje sama – to, že máte zákazníky, neznamená, že máte komunitu. Musíte svým zákazníkům nabídnout „prostor“, ve kterém se mohou „družit“.
- Velký počet sledujících znamená velkou komunitu – komunita je o aktivitě vašich zákazníků. To, že máte velký počet sledujících, neznamená, že máte silnou komunitu. Síla je především ve zmiňované aktivitě zákazníků (komentáře, sdílení, doporučování atd.).
- Komunita je jen o marketingu – nedělejte z komunity tvrdě prodejní a propagační kanál. Své zákazníky tak můžete odradit.
- Komunita je jen pro velké značky – díky správnému fungování komunity může i maličký brand hravě předběhnout velké značky. Právě síla komunity vás může odlišit od konkurence.
Nepodceňujte sílu komunity. Pokud dáte jejím členům pocit důležitosti, sounáležitosti a možnosti podílet se na vaší značce, přinese vám to spoustu benefitů. Zvýšení povědomí o značce, zvýšení prodeje nebo nové zákazníky.