V dnešní době jsou sociální sítě nedílnou součástí životů většiny lidí. Lidé je využívají jako komunikační kanál. Pokud máte svůj produkt, společnost nebo obecně podnikání, které chcete posunout dál, představte je své cílové skupině právě pomocí některé ze sociálních sítí. Nemusíte být nutně na všech. Důležité je si vybrat tu nejlepší cestu (sociální síť), která je stěžejní pro vaši cílovou skupinu. Díky správnému výběru a obsahu můžete pomocí sociálních sítí získat perfektní konkurenční výhodu. Takže jak zažít „žít“ na sociálních sítích?
Obsah článku:
Definujte si své cíle aneb čeho chcete díky sociální síti dosáhnout?
Většina firem v ČR i na celém světě ví, že se v tvrdé konkurenci bez marketingu na sociálních sítích neobejde. Jenže jak dělat propagaci správně? Jak konkrétně pracovat se sociálními sítěmi, aby splnily vaše očekávání? Musíte si stanovit cíle, kterých chcete díky sociálním sítím dosáhnout.
Cíl je to, čeho chcete používáním sociální sítě dosáhnout. Zároveň by měl být v souladu s vašimi širšími obchodními cíli. Cíle na sociálních sítích by měly odrážet vaše konkrétní obchodní potřeby.
Jaké by měly být vaše cíle?
- Konkrétní – při stanovení cíle se snažte být co nejpřesnější.
- Měřitelné – díky měřitelnosti se dozvíte, zda se přibližujete k cíli.
- Dosažitelné – buďte realističtí a nemiřte zbytečně vysoko. Nastavte si cíle, kterých můžete skutečně dosáhnout. Ale připravte se i na neúspěch.
- Relevantní – vaše aktivity na sociálních sítích, které vedou ke stanovenému cíli, by měly zapadat do vašeho většího plánu.
- Časově omezené – pokud si stanovíte deadline, zmizí pokušení dosažení cíle odkládat.
Které cíle patří mezi ty nejzákladnější?
1. Zvýšení povědomí o značce: dejte o sobě vědět
Jeden ze základních cílů je budování povědomí o značce. Díky tomu se o vaší značce dozví více lidí. Pro tento cíl se rozhodněte v momentě, kdy představujete nový produkt nebo chcete proniknout na nový trh. Je však důležitou strategií i pro ty, kteří již mají zavedenou značku nebo produkt. Čím víc lidí o vás ví, tím více potenciálních zákazníků můžete získat.
Jak zjistíte, zda se ke svému cíli blížíte? Můžete sledovat, jak se mění důležité metriky:
- Dosah příspěvku – kolik odběratelů váš příspěvek od jeho zveřejnění vidělo?
- Nárůst publika – jaké je tempo zvyšování počtu sledujících?
- Potenciální zásah – kolik lidí mohlo během stanoveného období vidět váš příspěvek?
- Porovnání s konkurencí – kolik sledujících zmínilo na sociálních sítích v porovnání s konkurencí vaši značku?
2. Budování komunity: cesta, která vede k loajálním zákazníkům
Komunita může mít větší sílu než samotná reklama. Díky ní se samovolně šíří vaše značka, jméno nebo povědomí o produktu k dalším zájemcům. Pomocí komunity můžete propagovat své produkty, mít bližší a osobnější kontakt se svými odběrateli. Skvěle funguje jako podpora vaší značky a přináší také lepší zákaznickou zkušenost. Jednotliví členové se vzájemně podporují a vytváří celek, který láká další členy se stejnou potřebou. Síla komunity je v tom, že posiluje povědomí o vašem jméně/ produktu, a tím i může zvýšit počet prodejů.
Budování komunity je investice do budoucna. Rozhodně se vám nevyplatí si sledující kupovat, protože z těch se nikdy nestanou vaši zákazníci.
Než se vrhnete do budování komunity, zodpovězte si tyto otázky:
- Proč cílovou skupinu buduji?
- Jaký obsah pro ně bude zajímavý?
- Co konkrétně řeší a potřebují členové mé komunity?
3. Získání nových zákazníků: proměňte sledující v zákazníky
Díky sociálním sítím můžete získat nové zákazníky nejen v ČR. Ostatně cesta, která zahrnuje zvyšování povědomí o vaší značce a budování komunity k tomu vede. Abyste své sledující „přeměnili“ na zákazníky, je potřeba mít připravený relevantní obsah a publikační plán příspěvků.
Je potřeba, aby byl váš profil konzistentní, abyste publikovali v časech, kdy jsou uživatelé nejaktivnější, a obsah, který postujete, odpovídal požadavkům vašich zákazníků. To, jaký obsah to bude, vám osvětlí znalost vašeho cílového zákazníka a jeho potřeb. Pamatujte ale, že sociální sítě slouží zejména k trávení volného času a pobavení, proto nemusí být obsah jen tvrdě prodejní, ale také vtipný nebo vzdělávací. Proto mějte v záloze několik „druhů“ obsahů, které budete pravidelně zveřejňovat.
4. Péče o zákazníky: hýčkejte si své stávající zákazníky
Váš profil na sociálních sítích nemusí být zaměřený jen na přilákání nových zákazníků. Ty stávající si díky sociálním sítím můžete udržet třeba tím, že s nimi budete udržovat kontakt. S péčí o zákazníky se pojí celá řada otázek, které byste si měli zodpovědět ještě před tím, než svůj profil založíte:
- Jak rychle chcete reagovat na položené dotazy a komentáře?
- Budete pro komunikaci využívat i pomoc chatbota?
- Jakým jazykem budete se zákazníky komunikovat?
- Chcete díky profilu získávat zpětnou vazbu svých zákazníků?
Víte, ke komu mluvíte aneb kdo je vaše cílová skupina?
Ruku v ruce s aktivitou na sociálních sítích jde znalost vaší cílové skupiny či vašeho zákazníka. Znalost cílové skupiny je základem úspěchu každé formy marketingu, ale u sociálních sítí je tato kapitola ještě důležitější. Jen tak budete vědět, pro jakou platformu se rozhodnout, jaký obsah sdílet, jakým jazykem mluvit nebo jaké zpracování grafiky používat. Není nutné být aktivní na všech sociálních sítích. Ostatně každý kanál se od sebe malinko liší a lidé od něj mají konkrétní očekávání. Proto se vyplatí se zaměřit na síť, která požadavkům vaší cílovky odpovídá nejlépe.
Jak zjistíte, kdo je vaším cílovým zákazníkem? Odpovězte si na tyto klíčové otázky:
- Jakého pohlaví je můj zákazník,
- kolik mu je let,
- jaká je jeho geografická poloha,
- čím se živí,
- jakým způsobem utrácí,
- co řeší za problémy,
- jaké sociální sítě využívá,
- jaký druh obsahu ho zajímá,
- jakým aktivitám se na sociálních sítích věnuje?
Jakmile si svého zákazníka „vymodelujete“, bude mnohem snazší zjistit, kde se nachází, jak s ním mluvit a jak jej zapojit do svého podnikání. Pokud pochopíte potřeby vaší cílové skupiny, snadněji vytvoříte reklamu i obsah, které vaše publikum osloví.
Která sociální síť pro vás bude tou pravou?
Některé firmy se domnívají, že nejlepší cestou je mít profil na všech sociálních platformách. Jenže v tomto ohledu platí, že méně je více. Mnohem výhodnější pro vás je zvolit vhodnou sociální síť, kterou používá vaše cílovka a pro kterou dokážete tvořit obsah, než být na všech, publikovat obsah, který se nehodí, a navíc nikoho neoslovit. Zbytečně tím ztrácíte čas, ale také peníze.
Proto je potřeba si vybrat síť, které se budete pravidelně a dostatečně věnovat a tvořit pro ni kvalitní a odpovídající obsah. Každá síť potřebuje unikátní obsah, který odpovídá účelu a zaměření komunity.
Podle čeho si vybrat nejvhodnější platformu? Podle:
- Obsahu – tvoříte kvalitní videa, zajímavou grafiku, poutavé fotografie nebo informacemi nabité texty?
- Produktu – sociální síť vybírejte podle toho, jaký produkt či službu nabízíte.
- Cílové skupiny – jaké sociální sítě vaše cílovka používá, jak se na nich chová?
Než se rozhodnete pro konkrétní sociální síť, zjistěte si její výhody a nevýhody. Zajímejte se o to, zda je vhodná pro vaši cílovou skupinu. Každá sociální síť je vhodná pro jinou věkovou kategorii i formát obsahu. Zatímco na jedné se pohybují lidé ve středním věku a zajímá je textový obsah, jiná je zaměřená na teenagery, kteří preferují zábavná a krátká videa.
Mezi nejpoužívanější a nejoblíbenější sociální sítě patří:
- Facebook,
- You Tube,
- WhatsApp,
- Instagram,
- WeChat,
- TikTok.
Obsah je král. Bez debat!
Svoji sociální síť musíte naboostovat relevantním obsahem. Ať už píšete články, fotíte fotky nebo natáčíte videa, obsah musí být pro odběratele zábavný, informativní a poučný. U obsahového marketingu musí kvalita vítězit nad kvantitou. Pokud je váš profil nadupaný obsahem, který ale zákazníka nezajímá, je vám to k ničemu. Než se rozhodnete pro zveřejnění konkrétního příspěvku, zeptejte se sami sebe:
- Proč to zveřejňujete?
- Zajímá to vaši cílovou skupinu?
- Co příspěvek přinese sledujícím a co vám?
Pokud si budete umět na tyto otázky odpovědět, naučíte se tvořit hodnotný obsah, který na síti nemáte jen proto, aby na ní „něco“ bylo. Pokud se na sítích už nějakou dobu pohybujete, jsou to plusové body pro vás.
Můžete analyzovat, který příspěvek byl úspěšný a od toho se odpíchnout při tvorbě dalšího obsahu.
Aby váš profil plnil cíle, které jste si stanovili, musíte publikovat pravidelně. Vytvořte si podrobný publikační plán, který bude zahrnovat informace o tom, co a kdy budete zveřejňovat. U každé sociální sítě se vyplatí zjistit, kdy jsou uživatelé nejaktivnější a kdy bude mít váš příspěvek největší dosah.
Publikační plán a strategii už máte? Perfektní! Neusněte ale na vavřínech a snažte se neustále zlepšovat. Trendy na sociálních sítích se neustále mění stejně jako potřeby vaší cílovky. Proto se snažte být v obraze. Můžete využívat řadu nástrojů, které vám pomohou sledovat, co se ve vaší „bublině“ děje a na co byste měli reagovat.
Jděte s dobou a sledujte trendy
Abyste své zákazníky přesvědčili o tom, že jste odborníci, informujte je o dění ve svém oboru. Jednoduše je vzdělávejte. Sdílejte novinky, případové studie, blogové články nebo rady a tipy. Také můžete své sledující informovat o tom, co se v budoucnu ve vašem oboru chystá.
Nezapomínejte ale na to, že na sociální sítě si chodí lidé především odpočinout, takže jim i novinky a trendy servírujte uvolněně. Pro vyhledávání novinek v oboru můžete využít různé nástroje a aplikace. Novinky pak můžete sdílet třeba pomocí oblíbených Reels nebo ve formě spolupráce s dalším odborníkem v oboru.
Obsah, který má smysl
Proč lidé sledují sociální sítě? Protože se chtějí bavit. Pro mnohé je to způsob, jakým tráví svůj volný čas. Nechodí sem primárně, aby nakupovali. A tomu je potřeba přizpůsobovat i tvorbu obsahu. Jaké příspěvky můžete psát a vytvářet? Třeba takové, které jsou vtipné a zákazník se u nich pobaví. Vsadit ale můžete také na ty, které budou vaše cílové publikum vzdělávat a budou pro ně mít přidanou hodnotu.
Pusťte se do experimentů
Typů obsahu je celá řada. Proto se nebojte zkoušet. Bude mít váš příspěvek podobu psaného textu? Fotografie? Infografiky? Videa? Spolupráce? Reklamy? Čím víc se z počátku „rozvášníte“, tím dřív zjistíte, co na vaše publikum funguje.
Nezapomínejte dané příspěvky analyzovat. Zjišťujte, který formát byl úspěšný a kterému by bylo lepší se vyhnout. Tímto způsobem se rychle dostanete k formě zpracování obsahu, která vašim sledujícím sedí nejlépe.
Díky získaným datům budete moci zlepšit efektivitu marketingových kampaní, což vám výhledově ušetří čas i peníze.
Obsahové pilíře neboli hlavní témata, kterými chcete plnit sociální sítě
Co jsou obsahové pilíře? Jedná se o hlavní témata, o kterých budete psát, diskutovat, šířit o nich povědomí a vytvářet podle nich obsah na sociální sítě. Jsou v podstatě základem vašeho obsahového plánu. Kvůli těmto tématům vás bude vaše publikum sledovat.
Proč se vyplatí znát své obsahové pilíře? Protože díky nim bude váš obsahový plán konzistentní. Navíc si usnadníte plánování obsahu. Svůj profil nebudete plnit „vatou“, ale obsahem, který je pro vaši cílovku relevantní. A to je cesta o tom, abyste si vybudovali pověst odborníků v daném oboru.
Optimální počet pilířů je mezi 3 až 5. Výběr obsahových pilířů může být náročný. Existují ale kroky, které vám výběr usnadní.
- Ujasněte si, jaké jsou cíle vašeho podnikání.
- Znejte svoji cílovou skupinu.
- Udělejte si výzkum klíčových slov.
- Mějte v merku časté dotazy a zpětnou vazbu svých zákazníků.
- Analyzujte výkon svých příspěvků na sociálních sítích.
Konkurence jako dobrý pomocník
Je docela pravděpodobné, že vaši konkurenti už sociální sítě používají. To pro vás znamená, že se můžete poučit z jejich úspěchů a neúspěchů. Navíc můžete odhalit, jaké mají mezery a ty vyplnit.
Ne kopírování, pouze inspirace
Pouhé kopírování vás může přivést do problémů. Ano, sledujte, co dělá konkurence, ale kvůli inspiraci. Nikoliv pro ctrl+c a ctrl+v. Z jejich obsahu zjistíte, co jim funguje, o čem informují a co se od vás zhruba očekává. Navíc můžete odhalit celou řadu příležitostí, kterých se stačí jen chytit a pak se vést na jejich úspěchu.
Nedělejte chyby, které už udělala konkurence
Při analýze možná narazíte na chyby, kterých se vaše konkurence dopustila. Snažte se jim obloukem vyhnout, protože tak může být vaše značka konkurenceschopnější. Navíc můžete přilákat více zákazníků.
Malé shrnutí na závěr: pokud začínáte na sociálních sítích, poznejte nejprve svoji cílovku, zjistěte, jaká sociální síť jim vyhovuje nejlépe, ujasněte si, co bude tvořit obsah příspěvků, buďte konzistentní a přispívejte pravidelně, sledujte konkurenci, učte se z jejich úspěchů i neúspěchů. Pokud chcete, aby se o vás vědělo, sociální sítě by neměly chybět ve vašich komunikačních nástrojích.