V posledních několika letech získaly online kurzy na oblibě. Je o ně velký zájem nejen ve světě. Poptávka se začíná zvyšovat i v České republice. Ovšem samotný pojem online kurz vám toho mnoho neřekne, a tak je dobré si zjistit, jaké formy může online kurz mít. Jaké jsou nejrozšířenější?
Obsah článku:
TÉMA online kurzu
Výběr formy online kurzu se odvíjí nejen od toho, na co se cítíte. Nejdůležitější je téma, které se chystáte „lektorovat“. Pro každé téma je totiž vhodnější jiná forma. Jen těžko budete zájemcům o pletení v audio kurzu vysvětlovat, jak plést hladce a obrace. Mnohem lepší bude jim způsob pletení ukázat ve videu. Pro zájemce o práci s textem bude mnohem přínosnější, když pro ně připravíte přednášky písemnou formou, než když jim budete v dlouhém videu teoreticky vysvětlovat, jak správně napsat Call to action.
TYP online kurzu
Video kurz je tvořený sérií videí. Video kurzy mohou mít 2 základní formy:
- „živáč“,
- záznam.
Svým účastníkům můžete nabídnout možnost připojit se online v konkrétní hodinu a den. Kdo nemá čas, jednoduše se na video podívá ze záznamu. Výhodou „živáče“ je interakce v reálném čase. Účastníci se mohou ptát na to, co je k tématu právě napadá, nebo na to, co potřebují vysvětlit. Výhodou záznamu je zase to, že se na něj lidé mohou dívat opakovaně, sledování si „kouskovat“ a dívat se v čase, který jim vyhovuje nejlépe.
Jak můžete ve videu vystupovat?
- Může v něm být záběr na vaši mluvící hlavu,
- kamera zabírá činnost, kterou vyučujete (například pletení oblečení, hnětení těsta a zdobení výrobků, korálkování atd.),
- prezentace, kterou komentujete (prezentaci doplníte voiceoverem).
TECHNIKA pro lepší úroveň online kurzu
Aby měl video kurz úroveň, měli byste mít potřebné vybavení. Důležitá je kvalitní kamera, ale také zkušenosti s editací videa. Zejména, pokud účastníkům poskytujete záznam. Záběry by neměly být rozmazané, to působí dost neprofesionálním dojmem. Video by mělo mít kvalitní zvuk. Vyplatí se ovládat i práci s titulkovou sekvencí, vkládání vizuálních pomůcek, střih.
Audio kurz pro posluchače
Audio kurz je o záznamu vašeho hlasu. V tom případě je klíčové kvalitní nahrávací zařízení, mikrofon a sluchátka. Rozhodně se vyplatí lekci vyzkoušet namluvit „nanečisto“. Zjistíte, jak pracovat s intonací, dechem i rychlostí mluvy.
Vyplatí se nahrávat ideálně v odhlučněném prostředí nebo v místnosti, kde nejsou slyšet zvuky z okolí. Kvalitní mikrofony dokážou snímat i kroky za dveřmi, otevírání dveří nebo venkovní dopravu.
Audio kurzy jsou vhodné pro učení:
- prodejních technik,
- jazyka,
- meditace,
- tvůrčího psaní,
- vnitřního rozvoje atd.
Psaný online kurz
Psaná forma je nejlepší volbou pro učení kreativního psaní, copywriting nebo e-mailový marketing. Vzhledem k tomu, že se jedná o práci se slovy a čtením, dokážete psanou formou předat maximum znalostí a dovedností z tohoto oboru.
Výhodou psaného kurzu je také to, že v rámci textu můžete odkazovat na témata, která s konkrétním tématem souvisí jen okrajově, případně jej rozšiřují. Můžete tak účastníkům kurzu nabídnout extra porci dalších znalostí zdarma, případně můžete další témata zpoplatnit.
Offline kurz aneb osobní setkání
Další formou, kterou nesmíme zapomenout zmínit, je samozřejmě offline kurz, na kterém se osobně potkáte se všemi účastníky. Stále existuje početná skupina zájemců, která preferuje osobní setkávání a osobní interakci. Nejde jen o to, že můžete živě diskutovat, ale také o setkání s dalšími kolegy, které s vámi spojuje stejný zájem. Účastníci si tedy mohou lépe vyměňovat zkušenosti.
Offline kurzy mnozí upřednostňují i kvůli tomu, že se například necítí zdatní v počítačové gramotnosti. Nedokážou pracovat s mikrofonem, kamerou, případně nástroji, které se při online kurzech používají.
Je fakt, že online kurzy vyžadují vysokou sebekázeň. Člověk se musí „přinutit“ si kurz pustit a poslouchat, případně se prakticky zapojovat. Klasické osobní setkání probíhá tady a teď bez výmluv a prokrastinace.
Nevýhodou offline kurzů je pro pořadatele nutnost zajištění:
- prostoru o potřebné kapacitě,
- technické podpory,
- dopravy na místo.
Navíc musí počítat s financemi na pronájem prostoru, dopravu atd. To všechno se může promítnout do kurzovného.
TEMPO: vlastní tempo, nebo tempo, které určuje lektor?
Kromě formy kurzu se zamyslete nad tím, jakým způsobem budou účastníci kurzem procházet. Buď mohou obdržet záznamy (audio, video), nebo psané kurzy, které budou procházet vlastním tempem, nebo je budete na jejich cestě doprovázet, což bude zahrnovat vaši online či offline přítomnost. Podle toho se bude odvíjet i cena kurzu.
Vlastní tempo
Účastníkům kurzu poskytnete najednou všechny části kurzu. Předtočíte je, upravíte a pošlete lidem, kteří si kurz zaplatili. Pak už záleží na nich, jak rychle a jestli vůbec se kurzem „prokoušou“. Pokud se jedná o certifikovaný kurz, bude jeho absolvování podmíněno splněním nějakého úkolu. Toto splnění můžete časově ohraničit.
Například: na splnění a absolvování kurzu máte 2 měsíce od zakoupení.
„Popohánění“ instruktorem
Některým lidem lépe vyhovuje, pokud má kurz přesně stanovený čas a datum, ve kterém budou jednotlivé lekce probíhat. Všichni účastníci včetně lektora se tedy setkávají ve stanovenou dobu.
Hybridní
Kombinovaná forma online vzdělávání, která zahrnuje jak setkávání s instruktorem, tak samostudium. Na setkáních s lektorem se následně řeší například nejasnosti ze samostudia. Lektor účastníkům vysvětluje pasáže, kterým účastníci zcela nerozumí, nebo je potřebují konkretizovat.
Online vzdělávání podle obtížnosti a zaměření
Kurzy můžete koncipovat i podle obtížnosti. Může se jednat o online kurzy pro začátečníky, pokročilé a profesionály. Tomu je potřeba přizpůsobit nejen formu kurzu, ale například také jazyk, kterým se budete vyjadřovat.
Online kurzy pro začátečníky
Online kurzy pro začátečníky mohou být i zdarma. Jde o skvělý magnet, jak si vybudujete pověst odborníka a získáte důvěru případných zákazníků.
Jde o úvodní kurzy, do kterých se hlásí většinou účastníci bez znalostí dané problematiky. Případně mají jen malý vhled do tématu. Způsob zpracování začátečnického kurzu je velice důležitý, protože vám otevírá dveře pro pokračovací kurzy. Jestliže kurz účastníka zaujme a bude pro nej přínosný, je pravděpodobné, že se přihlásí do navazujících kurzů.
Začátečníky je potřeba uvést do problematiky a vysvětlit jim používanou terminologii. Musíte jim osvětlit nejen konkrétní téma, ale také toto téma zasadit do širšího kontextu, aby kurzista chápal potřebné souvislosti. Je potřeba téma zasadit do praxe a vysvětlit, co účastníkům reálně přinese.
Online kurzy pro pokročilé
Na rozdíl od kurzů pro začátečníky, účastníci kurzů pro pokročilé již vědí „ o čem je řeč“. Váš kurz by měl být zaměřený na hlubší prozkoumání konkrétního tématu, případně užšího segmentu daného tématu. Na účastníky již můžete mluvit v dané terminologii a používat další vyučovací metody.
Online vzdělávání alá mastermind
Tyto kurzy jsou zaměřené na zájemce, kteří se v oboru pohybují dlouho a mají bohaté zkušenosti. V kurzu se setkávají odborníci v daném odvětví, kteří se od sebe učí navzájem. Pojetí kurzu má v tomto případě volnější strukturu. Většinou nevyučuje lektor, ale účastníci se od sebe učí navzájem. Je na lektorovi, zda se rozhodne uspořádat setkání nad konkrétním tématem, nebo zda se prezentace chopí některý z účastníků, představí ostatním problematiku, kterou řeší, a následně se diskutuje nad potenciálními možnostmi řešení. Ve velké míře se tu uplatňuje zpětná vazba. Další možností je příprava přednášky některým z účastníků.
Tento kurz by měl kurzistům přinést nový pohled na věc, zpětnou vazbu a prohloubení jejich zkušenosti.
Představte svůj online kurz světu
Možností, jak předat své zkušenosti, je celá řada. Postavíte se před kameru? Zprostředkujete své know-how audio cestou? Pustíte se do psaného online kurzu? Volba je jen na vás. Jen nezapomeňte, že formu online vzdělávání je potřeba přizpůsobit tématu. Každému tématu totiž sluší jiná forma sdělení.