Vytváříte digitální produkty, například v podobě elektronických knih, pracovních sešitů, digitálních časopisů nebo online kurzů, a chcete z nich vytěžit maximum? Připravili jsme si pro vás přehledné shrnutí základních bodů, na které byste se měli jako tvůrci obsahu zaměřit, abyste dosáhli úspěchu.
Obsah článku:
Jasně komunikujte, co prodáváte
Pro úspěšný prodej je zásadní, aby zákazníci okamžitě věděli, co mohou od vašeho produktu očekávat. Jasně formulujte, jaké konkrétní výhody váš produkt zákazníkům přináší, čím se odlišuje od konkurence, jaké jsou jeho klíčové vlastnosti a také jak může zlepšit život vašim zákazníkům. Prezentujte svůj produkt tak, aby zákazník ihned pochopil, co prodáváte.
Zákazníci by měli mít před nákupem všechny důležité informace, a to nejen o samotném produktu, ale také o způsobu platby, doručení nebo právu odstoupit od služby. Uvedení všech důležitých informací minimalizuje riziko nedorozumění a případných stížností. Pokud například prodáváte e-knihu, představte svým zákazníkům:
- název e-knihy,
- obsah e-knihy (hlavní body e-knihy, v čem je unikátní),
- informace o autorovi e-knihy,
- formát e-knihy (PDF, MOBI, ePub apod.),
- cenu e-knihy,
- platební a dodací podmínky,
- kontaktní informace.
Nabídněte zákazníkům ukázku zdarma
Jedním z nejefektivnějších nástrojů, jak zákazníky přesvědčit o kvalitě vašeho digitálního produktu a zároveň minimalizovat riziko nespokojenosti, je malá „ochutnávka“ zdarma. Tímto krokem můžete o nákupu přesvědčit nejen nerozhodné zákazníky, ale také zákazníky, kteří jsou přirozeně opatrní při nákupu digitálního obsahu, jež si nemohou předem prohlédnout. Ukázka zdarma vám může přinést i několik dalších výhod:
- Budování důvěry
- Poskytnutí části obsahu zdarma může zvýšit důvěru zákazníků a posílit vaše postavení na trhu.
- Testování trhu
- Nevíte, jestli se bude váš produkt prodávat? Nabídnutím ukázky zdarma můžete zjistit, jaký je o váš produkt zájem a případně získat cennou zpětnou vazbu na vylepšení.
- Snížení rizika reklamací
- Pokud budou mít zákazníci možnost dopředu se seznámit s obsahem, snižuje se pravděpodobnost reklamací a také negativních recenzí, které mohou poškodit vaše jméno nebo vaši značku.
Co můžete nabídnout jako ukázku?
Ukázka by se měla odvíjet od toho, jaký typ obsahu nabízíte. Zákazníkům by měla poskytnout dostatek informací a zároveň v nich vzbudit zájem o plnou verzi. Vzhledem k tomu, že se ukázka stane vizitkou vašeho produktu, ujistěte se, že je kvalitně zpracovaná a neobsahuje chyby, první dojem je totiž zásadní. Ukázka může vypadat například následovně:
E-knihy
- první kapitola
- obsah a předmluva
- vybrané úryvky se zajímavými pasážemi
Online kurzy
- úvodní modul, který představuje strukturu a obsah kurzu
- jedna lekce
Grafika a designové produkty
- náhledy s vodoznakem
- několik bezplatných grafických prvků
- šablona zdarma
Chraňte svůj obsah před pirátstvím
Jedním z nejčastějších problémů spojených s prodejem digitálních produktů je pirátství. Jak ale své produkty chránit? Ochranu můžete zajistit jednoduchými nástroji, jako jsou například vodoznaky nebo omezení počtu stažení.
Na ochranu tvůrců myslí i SimpleShop. Jak? Nabízí omezený počet přehrání u videí a hned několik nástrojů k ochraně e-knih před jejich neoprávněným šířením:
🔵 Přidání stránky s informacemi o kupujícím: Do e-knihy je automaticky vložena stránka, která obsahuje informace o kupujícím. Stránku nelze odstranit, takže odrazuje od nelegálního sdílení.
🔵 Informace o kupujícím v patičce stránky: Na každé stránce e-knihy je navíc uvedeno jméno kupujícího, opět se jedná o neodstranitelnou informaci.
🔵 Ochranný neviditelný pixel: V rohu každé stránky e-knihy je umístěný neviditelný pixel. Pokud na něj kliknete, zobrazí se informace o objednávce, což usnadňuje identifikaci původního kupujícího v případě nelegálního sdílení.
🔵 Zákaz kopírování: Užitečná je i funkce, která znemožňuje použití klávesových zkratek (CTRL+C, CTRL+V) a brání tak kopírování obsahu e-knihy.
Dejte si pozor na pirátství z vaší strany a vsaďte na originalitu
Tvorba digitálních produktů v dnešní době představuje skvělou příležitost, jak si vydělávat na internetu, zároveň ale přináší určitou zodpovědnost.
Jako tvůrci odpovídáte za to, že je vaše dílo originální a že neporušuje práva jiných tvůrců. Zároveň máte stejně jako oni právo na to, aby bylo vaše dílo chráněno.
Je přirozené, že se tvůrci obsahu inspirují prací jiných. Pokud inspirace respektuje autorská práva, je v pořádku, nepřípustné je ale vykrádání obsahu. Hranice mezi těmito dvěma přístupy někdy může být velmi tenká:
Inspirace
Za inspiraci se považuje čerpání podnětů z existujících děl k vytvoření něčeho nového a unikátního. Autor se může nechat ovlivnit určitými prvky, jako je například styl nebo technika, ale výsledné dílo je jeho vlastním výtvorem. Pokud například píšete román, můžete se inspirovat literárním stylem jiného autora, ale musíte vytvořit vlastní příběh s originální zápletkou.
Vykrádání obsahu
Plagiátorství nastává ve chvíli, kdy převezmete podstatnou část cizího díla a prezentujete ji jako své vlastní dílo bez uvedení zdroje. Vykrádání obsahu může zahrnovat kopírování částí textů, obrázků nebo hudby jiných tvůrců.
Jak se vyhnout problémům s plagiátorstvím?
Pokud nechcete být obviněni z plagiátorství, které může vést k postihům, vytvářejte unikátní obsah s přidanou hodnotou a vyhněte se tvorbě díla, které se příliš podobá cizímu obsahu. Dbejte také na následující:
- Používejte legální zdroje
- Pokud váš digitální produkt obsahuje hudbu, obrázky nebo videa, stahujte je vždy pouze z licencovaných platforem.
- Uvádějte zdroje
- V případě, že budete používat citace nebo inspiraci z jiného díla, nezapomeňte odkázat na autora.
Dejte si pozor na využívání umělé inteligence (AI)
Vzhledem k tomu, že je v současnosti prodej e-knih, online kurzů a podcastů na vzestupu, roste potřeba porozumět odpovědnosti tvůrců i autorským právům.
Myslete na to, že pokud použijete výstup generovaný umělou inteligencí, není nijak chráněný autorským právem, protože umělá inteligence není fyzickou osobou.
Autorské dílo, které je chráněno autorským právem, je výsledkem jen a pouze tvůrčí činnosti fyzické osoby. To, co vytvoří AI, může použít kdokoliv. AI systémy navíc mohou generovat obsah, který je fakticky nesprávný nebo zavádějící, což může poškodit vaši důvěryhodnost.
Kde své digitální produkty prodávat?
Jak začít jednoduše prodávat digitální produkty a vydělávat tím, co vás baví? Odpovědí je například chytrý systém SimpleShop, díky kterému můžete své digitální produkty prodávat pomocí prodejního formuláře. Ten můžete snadno vložit na své webové stránky nebo jen použít prodejní stránku a prodávat produkty například prostřednictvím sociálních sítí.