Kristýna je zkušená copywriterka, idea ma(r)kerka a obsahová specialistka. Zastřešuje projekt CopyAkademie.net a dříve spolupracovala také s Jihočeskou univerzitou v Českých Budějovicích, kde se podílela na komunikaci změn ve výuce informatického myšlení na českých školách. Působila také jako webeditorka a redaktorka zahraničního vysílání Českého rozhlasu. Pod svými křídly má projekty Praha křížem krážem a Českem křížem krážem. Jelikož ji práce se slovy a textem provází celý život, poprosili jsme ji o rozhovor, aby své cenné zkušenosti předala i ostatním.
Obsah článku:
1. rada: Komunikujte upřímně (9:40)
Volnonožci se snaží vyhovět všem, kdo si o to požádá, to zná Kristýna z vlastní zkušenosti. Přeloženo – neumějí říkat NE novým zakázkám, a tím pádem si nakládají víc práce, než jsou schopni zvládat. Z toho pak mnohdy pramení komplikace v podobě nesplněných úkolů, nedodržených termínů a porušených podmínek. V takových případech je důležité neschovat se pod koberec a hrát mrtvého brouka, ale komunikovat s klientem upřímně a otevřeně. Když něco nezvládáte, prostě to řekněte. Jen tak bude váš vztah vybudovaný na vzájemné důvěře a může fungovat i nadále přes případné karamboly.
2. rada: Odvaha odmítnout (11:11)
Velmi úzce souvisí s radou předchozí. Mnohem těžší, než říct ne zakázce z důvodu nedostatku času, se může zdát říct ne zakázce, která s vámi neladí, nebo se vám nějakým způsobem nelíbí. To se stává především začínajícím copywriterům. I zde je však důležité si ujasnit, že není nutné psát za každou cenu a pro každého. Pokud vám totiž daný projekt nesedí a nezapadá do vašeho stylu myšlení, zkrátka není to váš šálek čaje, bude to znát i z vašeho vyjádření a vaše texty nebudou to pravé ořechové. Právě umění říct ne může být klíčové pro zachování vaší originality v copywritingu.
Jakému projektu řekla ne Kristýna se dozvíte ve videu.
3. rada: Autenticita je klíčem ke copywritingovému kouzlu (11:55)
Co to vlastně znamená? Je to vesměs jednoduché. Napsané texty by měly vyjadřovat opravdovost klienta, pro kterého jsou tvořené. A jak toho dosáhnout? Podle Kristýny úzkou spoluprací s klienty, kteří o to opravdu stojí. Existují totiž tací, kteří chtějí působit jakkoliv, jen ne autenticky. Právě autenticita je však podle Kristýny jeden ze základních pilířů kvalitního copywritingu. Pokud je totiž klient autentický, míří na svou “cílovku” a s příchozími klienty je v souladu. Pokud by se snažil něco předstírat, může to mít následek přesně opačný – místo na svou krevní skupinu zacílí na jinou, se kterou už nebude spolupráce tak harmonická.
4. rada: Klienti jsou spoluautoři (13:20)
A jak autentických textů dosáhnout? Se svými klienty (zadavateli) mluvte, nevymýšlejte si za ně. Přímou komunikací s nimi nasajete vše potřebné pro to pravé vyjádření jejich myšlenek. Jen tak opravdu poznáte jejich kulturu, produkty a služby, a budete schopni správně sdělit to, co chtějí. Kristýna k tomuto využívá natáčení rozhovorů, které se svými klienty vede. Takto se k nim pak může pravidelně vracet a naposlouchat vše, co potřebuje – slova a obraty, které používají, melodii jejich hlasu, či na co kladou důraz.
5. rada: Prostě začněte! (15:10)
Jinak se k psaní nikdy nedostanete. Pokud o tom, že chcete psát, budete pouze mluvit, nakonec nikdy nic napsat nemusíte. Tak je to jednoduché. Začněte a uvidíte, jestli je právě psaní to, co vám jde. Přesně to radí Kristýna také účastníkům svých kurzů. Tak nečekejte na vhodnou příležitost, začátek měsíce nebo další zkušenosti. Ty získáte právě tak, že vezmete do ruky tužku a začnete psát. Nebojte se investovat také do sebevzdělávání. Rozhlédněte se po relevantních kurzech, ve kterých získáte potřebné znalosti a přehled.
6. rada: Ať to má hlavu a patu (22:45)
I když se to nezdá, tvorba obsahu je komplexní soubor různých činností. Aby byl váš výstup kvalitní a smysluplný, je třeba si nejdříve ujasnit strategii. Tedy vyjasnit si kdo jsme, co děláme, pro koho to děláme, co tím chceme získat, případně co chceme, aby to přineslo druhým – tedy naší cílové skupině. Má to uspokojit její potřeby a přání? Pokud si správně stanovíme svou cílovou skupinu a zjistíme si její potřeby, pak z toho strategie a obsah jednoduše vyplynou. Není třeba vymýšlet složitá témata, postačí jen vnímat okolí. Vytvořte si publikační plán a odškrtávejte si to, co už máte splněno. Tak získáte ideální přehled o tom, co vás čeká a co jste už zvládli.
Celý rozhovor s Kristýnou Makovou najdete na:
Kristýnu Makovou můžete najít na: