E-knihy, online kurzy, videa nebo podcasty. To jsou některé z digitálních produktů, které se těší čím dál tím větší popularitě. Ostatně průzkum společnosti Mastercard ukázal, že se počet prodaných digitálních produktů za poslední dva roky zvýšil o 70 %. Digitální produkty tak představují skvělou příležitost, jak uspět na internetu.
Obsah článku:
Proč dává online podnikání smysl?
Online podnikání je spojené s celou řadou nesporných výhod. Pojďme si představit ty největší:
Rychlý vstup na trh
Představte si, že byste se rozhodli prodávat fyzické předměty v offline světě, například oblečení. Co vše byste museli zařídit? V první řadě sehnat vhodné místo pro kamennou prodejnu, případně také skladové prostory, a nakoupit zboží za nemalé částky. A to vše ještě před prvním prodejem. V online světě je tím jediným, co potřebujete, kvalitní digitální produkt a platforma, na které ho budete nabízet.
TIP: Prodávejte jednoduše díky prodejnímu formuláři.
Rodí se vám v hlavě nápad na digitální produkt, který byste mohli začít prodávat, ale bojíte se toho, že prodej bude komplikovaný a bude vyžadovat složité technické nastavení? V tom případě vás jistě osloví chytrý systém SimpleShop. Jak funguje? V SimpleShopu si jednoduše naklikáte prodejní formulář a nasadíte ho na web. Po dokončení objednávky od zákazníka systém automaticky zpracuje platbu, vystaví fakturu a zákazníkovi doručí zakoupený digitální produkt.
Flexibilita
Co byste řekli na to, že byste vydělávali i ve chvíli, kdy zrovna spíte nebo si užíváte odpočinek na dovolené? Obrovskou předností digitálních produktů je, že za vás „pracují“ 24 hodin denně, 7 dnů v týdnu. Pokud budete navíc využívat chytrý systém SimpleShop, nemusíte se jednotlivým objednávkám nijak věnovat díky automatickému vystavování a odesílání objednávek a faktur. Online podnikání navíc umožňuje pracovat kdykoliv a odkudkoliv. Vysněná představa práce z pláže tak nemusí být pouze snem, ale realitou.
Nízké vstupní i provozní náklady
Vstupní náklady se v případě prodeje v kamenné prodejně mohou vyšplhat i na stovky tisíc korun, je navíc nutné počítat i s nemalými provozními náklady, jako jsou náklady na nájem nebo splátky hypotéky, pojištění majetku, náklady na energie nebo personální náklady.
V případě prodeje digitálního produktu, všechny tyto vysoké náklady odpadají. Po vytvoření digitálního produktu, který mnohdy vyžaduje pouze váš čas, je možné celý proces automatizovat a minimalizovat tak potřebu manuálních zásahů, což snižuje provozní náklady na minimum.
Širší dosah zákazníků
Kouzlo internetového prodeje spočívá i v tom, že svůj digitální produkt můžete nabízet nejen zákazníkům napříč Českou republikou, ale i na mezinárodní úrovni (např. po zajištění překladu), což výrazně zvyšuje váš potenciální trh.
Jen v Česku podle průzkumů nakupuje na internetu zhruba 78 % obyvatel, tedy zhruba 8,5 milionu lidí. A to není málo, že?
Co prodávat online?
Digitální produkty nabízejí širokou škálu možností pro online prodej. K těm nejpopulárnějším patří:
- E-knihy
- Průzkum Národní knihovny ukázal, že e-knihy alespoň někdy čte 32 % Čechů a zhruba 15 % si e-knížku přečte minimálně jednou za dva týdny. Statistiky zároveň poukazují na, že zájem o e-knihy roku od roku roste.
- Online kurzy
- Stejně tak, jako v Česku roste zájem o nákup e-knih, roste i zájem o online kurzy a digitální vzdělávání. Například v roce 2021 22 % Čechů ve věku od 16 do 74 let uvedlo, že za poslední tři měsíce absolvovali online kurz nebo využili výukové materiály na internetu.
- Videa
- Světem internetu v současnosti hýbou i videa, v roce 2024 Česká republika zaznamenala významný nárůst ve sledování videí, podle dat Českého statistického úřadu na internetu videa sledovali dvě třetiny Čechů, tedy zhruba 7 milionu lidí. Jedná se tedy o formát s obrovským potenciálem.
- Členství
- Svým zákazníkům můžete nabídnout také členství, například členství v online magazínu, který vydáváte, nebo členství v cvičebním programu.
- Grafika a digitální umění
- Máte designerského ducha? Vydělávat můžete i prodejem log, šablon, fontů nebo jiných grafických prvků.
- Hudba a zvuk
- Další možností, jak na internetu uspět, jsou zvukové soubory, ať už v podobě dnes tolik oblíbených podcastů, audioknih nebo například výuky cizích jazyků, nahraných přednášek nebo karaoke verzí oblíbených písní.
- Fotografie
- Vydělávat na internetu můžete i v případě, že je vaším koníčkem focení. Zájem je například o fotografie s komerčním potenciálem, jako jsou snímky lidí při různých činnostech nebo městské prostředí a přírodní scenérie.
- Dokumenty
- Příležitostí pro internetové podnikání je i prodej dokumentů, jednat se může například o případové studie, prezentace nebo textové a tabulkové soubory pro profesionální využití.
Co často brzdí rozjezd online podnikání?
Nyní už víte, jaké jsou benefity online produktů i s jakým typem digitálních produktů můžete na internetu v dnešní době prorazit. Pojďme se ještě podívat na to, jaké jsou nejčastější překážky v cestě za úspěchem a jak je překonat.
Strach: Největší nepřítel na cestě k úspěchu
Bojíte se, že o váš digitální produkt nebude mezi lidmi zájem nebo vás brzdí nedostatek zkušeností s marketingem nebo online nástroji? Právě strach je jedním z nejčastějších důvodů, proč lidé na internetu neuspějí, i přesto, že má jejich produkt velký potenciál. I přesto, že to pro vás může být nekomfortní, je třeba sebrat odvahu a udělat to, co je třeba. Obavy vám může pomoci překonat vzdělávání v oblastech, kde se cítíte nejistí, pečlivé plánování nebo využití chytrých nástrojů.
Kopírování: Riziko poškození dobrého jména
Čím je váš digitální produkt unikátní? Jakou přidanou hodnotu zákazníkům přinese? V čem je jiný než podobné produkty od konkurence? To jsou otázky, které byste si měli zodpovědět již při tvorbě digitálního produktu. Každý je jiný a má jiné silné a slabé stránky a právě na svých silných stránkách byste měli produkt vystavět. Vyhnout byste se měli naopak kopírování, které může narušit důvěru zákazníků.
Perfekcionismus: Skvělý produkt nemusí být dokonalý
Touha mít vše dokonalé a doladěné do posledního detailu může odkládat spuštění prodeje. Často bývá lepší začít s tím, co už máte, a postupně svůj produkt vylepšovat. Pokud totiž budete dlouho otálet, může se stát, že vás někdo předběhne.
Ignorování cílové skupiny: Znalost zákazníků je klíčová
Častou chybou, kterou dělá řada začínajících podnikatelů, je, že se domnívají, že jejich produkt bude zajímat všechny. Tak to ale bohužel není. Pokud se budete snažit oslovit široké publikum, může se snadno stát, že neoslovíte nikoho. Jak tedy poznat a oslovit svou cílovou skupinu? Pomůže vám marketingová persona.
Odmítání rad: Rady zkušených jsou nad zlato
Jak snadněji dosáhnout úspěchu na internetu než tak, že vykročíte stejnou cestou jako lidé, kteří dokázali to, po čem toužíte? Rady zkušených podnikatelů pro vás mohou být obrovským přínosem.
Vykročte k úspěchu s nástrojem SimpleShop
Jak už jsme zmínili výše, možností, jak automatizovat celý proces prodeje digitálních produktů je využití nástroje SimpleShop, který se už tisícům prodejců osvědčil jako velice jednoduchý a praktický nástroj k objednávání e-knih, členství, online kurzů a mnoha dalších digitálních produktů. Jeho výhodou je navíc to, že pokud nic neprodáte, nebudete nic platit.