Jak začít podnikat a uspět?

Jak začít podnikat

Česká republika by se dala nazvat zemí podnikatelů. Podle informací z roku 2024 tvořili podnikatelé v Česku neuvěřitelných 22 % dospělé populace. Uvažujete nad tím, že začnete podnikat i vy? Připravili jsme si pro vás přehledné shrnutí toho, na co byste neměli v začátcích podnikání zapomenout.

Nejdříve si zodpovězte, proč chcete podnikat?

Samostatnost, časová flexibilita, možnost vyšších výdělků i touha něco po sobě zanechat. To jsou jedny z nejčastějších důvodů, proč lidé dávají před zaměstnáním přednost podnikání. Jaká motivace pohání vás? Toužíte po svobodě? Chcete dělat to, co vás baví? Anebo jsou vaší hlavní motivací finance?

Pokud chcete podnikat jen kvůli penězům, zvažte, jestli zvládnete v podnikání pokračovat, i když všechno nejde podle plánu.

Ujasnění důvodu, proč vlastně chcete podnikat, je klíčové pro úspěch vašeho podnikání. Silná a jasná motivace, za kterou stojí kromě peněz i něco dalšího, vám může pomoci překonat překážky a vytrvat i v náročném období.

Nepodceňte přípravu podnikatelského plánu

V souvislosti se začátky podnikání se často mluví o podnikatelském plánu. Je ale tento dokument opravdu tak důležitý? Odborníci se shodují na tom, že ano. Pomáhá totiž detailně promyslet podnikatelský záměr, analyzovat trh a konkurenci, stanovit cíle, ujasnit si svá silná místa a naopak odhalit slabá místa. Často je navíc vyžadovaný investory nebo bankou v případě žádosti o půjčku.

Jak začít podnikat a uspět (1)

Podnikatelský plán hned nemusí znamenat, že budete muset připravit 50stránkový dokument s podrobnými grafy a analýzami. Měli byste ale alespoň vytvořit jednoduchý plán, ve kterém si ujasníte, co budete prodávat, proč by si to od vás zákazníci měli koupit, za kolik a kdo jsou vaši zákazníci. Pokud plánujete prodávat produkt, měli byste si ujasnit tyto tři věci:

  • Feature (vlastnost): Co váš produkt umí nebo jak vypadá?
  • Advantage (výhoda): V čem je váš produkt lepší než produkt konkurence?
  • Benefit (užitek): Jaký konkrétní problém váš produkt řeší a jak zákazníkům pomůže?

Praktický příklad

Online kurz anglického jazyka

  • Feature (vlastnost): Online kurz, který zákazníky zábavnou formou seznámí s časy v anglickém jazyce.
  • Advantage (výhoda): Kurz formou učení hrou, online podpora a možnost 30minutové konzultace zdarma.
  • Benefit (užitek): Kurz zákazníkům umožní osvojit si anglické časy zábavnou formou. Zákazníci mají navíc díky online podpoře a bezplatné konzultaci možnost získat individuální pomoc při řešení konkrétních problémů, což může urychlit jejich pokrok.

Ujasněte si, kdo je váš zákazník

Před tím, než svůj produkt nebo svoji službu nabídnete světu, měli byste mít jasno v tom, kdo jsou vaši zákazníci. Jakmile totiž budete vědět, jaké jsou jejich potřeby, jaký problém řeší a jaký způsob komunikace preferují, můžete jim přizpůsobit nabídku na míru, což zvyšuje pravděpodobnost úspěchu. S tím, jak oslovit zákazníky, vám pomůže vytvoření persony, o kterém se více dozvíte zde.  

Máte nápad, nebo chcete dobýt trh?

Podnikání vždy začíná myšlenkou. Jak to máte vy? Zrodil se vám v hlavě unikátní nápad? Anebo chcete vsadit na něco, co už funguje, ale přijdete s konkurenční výhodou?

Obojí je cesta, v obou případech je však důležité mít jasno v tom, proč by si zákazníci měli vybrat právě vás.

Mám originální nápad

Z originálních nápadů se zrodila řada velkých firem. Je však třeba říci, že nápad není zárukou úspěchu. To ostatně dokazují i čísla. Podle Startup reportu z roku 2021 95 % startupů zkrachuje v prvním roce podnikání. Inovativní nápad je tedy skvělým odrazovým můstkem, ale neobejde se bez pečlivé analýzy trhu (Bude o váš produkt či službu opravdu zájem?) a promyšleného plánu.

Jak začít podnikat a uspět (2)

Chci vstoupit na zavedený trh

Nemáte revoluční nápad, ale vidíte příležitost na trhu, kde byste mohli uspět? Zaměřte se na to, v čem vynikáte oproti konkurenci. Věnujte se důkladné analýze konkurence a odhalte jejich slabiny, které můžete využít.

Někdy stačí jen drobnost, aby dali zákazníci přednost vám, například jednodušší objednávkový proces nebo přátelská komunikace.

Jak financovat začátky podnikání?

Dobrou zprávou je, že ne vždy musí být začátky podnikání spojeny s vysokými investicemi. Příkladem je prodej online produktů, jako jsou například e-booky, kurzy nebo digitální produkty. Jejich nespornou výhodou jsou nízké náklady na výrobu a distribuci. Digitální produkty jsou tedy odpovědí na to, jak začít podnikat na internetu bez peněz. S čím si vystačíte při prodeji online produktů?

  • digitální produkt (videa, online kurz, e-book apod.),
  • připojení k internetu,
  • technika pro start,
  • platforma, jako je například Simpleshop, která vám usnadní prodej a fakturaci.

Pokud však plánujete rozjet podnikání, které vyžaduje vyšší vstupní investici, můžete si zkusit najít investora nebo společníka, zažádat o půjčku pro podnikatele nebo vyzkoušet crowdfundingové platformy (Startivač, Hithit, Fundlift apod.).

Nutná právní a účetní nuda

Podnikání bohužel není jen o kreativitě a nápadech, ale je třeba znát i pravidla hry. Nejdříve je třeba se rozhodnout, jestli si založíte živnost nebo s.r.o. Bude se vás týkat DPH? A kdo vám povede účetnictví? Všechny tyto otázky vám pomůže zodpovědět Fakturopedie.

Ať už bude podnikání vaším hlavním zdrojem příjmů nebo jen přivýdělkem, je nutné si vybrat správný typ živnosti. Živnostenský zákon je dělí na koncesované a ohlašovací.

Základem je získání živnostenského oprávnění, které si můžete zřídit na libovolném živnostenském úřadě. Na živnostenský úřad, kde se zároveň přihlásíte k dani z příjmu a sociálnímu a zdravotnímu pojištění, se vydejte s občanským průkazem a poplatkem 1 000 Kč. Je také třeba říci, že některé činnosti živnost vůbec nepotřebují, více o nich zde.

V tomto článku se dozvíte více o tom, jak probíhá založení živnosti krok za krokem.

Proč začít se SimpleShopem?

Je vaše podnikání postavené na digitálním produktu a chcete ho jednoduše začít nabízet zákazníkům? V tom případě by vaší pozornosti neměl uniknout chytrý systém SimpleShop. Jak funguje?

Simpleshop
  •  V SimpleShopu jednoduše naklikáte přehledný prodejní formulář na míru vašim požadavkům.
  • Formulář nasadíte na svůj web nebo odkaz na prodejní stránku vložíte tam, kde se pohybují vaši zákazníci, například na sociální sítě.
  • Zákazník u vás nakoupí a zaplatí přímo na váš účet.
  • Platba se spáruje s objednávkou v SimpleShopu.
  • SimpleShop online produkt automaticky pošle zákazníkovi. 
Je copywriterkou tělem i duší. Když zrovna nepíše, užívá si sílu slov prostřednictvím knížek. Ráda také tráví čas s kocourem Kryšpínem a psem Obelixem.
Hana Fabiánová

Skvělý článek, co říkáte?

Aby vám žádný další neutekl, nechejte nám na sebe e-mail.

Přečtěte si také

Na podobné téma jsme napsali spoustu článků.
Tady je několik z nich

Jak začít podnikat

Jak začít podnikat a uspět?

Česká republika by se dala nazvat zemí podnikatelů. Podle informací z roku 2024 tvořili podnikatelé v Česku neuvěřitelných 22 % dospělé populace. Uvažujete nad tím, Přečíst
Online podnikání

Jaké jsou výhody online podnikání a na čem vydělat díky podnikání přes internet?

E-knihy, online kurzy, videa nebo podcasty. To jsou některé z digitálních produktů, které se těší čím dál tím větší popularitě. Ostatně průzkum společnosti Mastercard ukázal, Přečíst
Na co byste si měli dát jako tvůrci obsahu pozor

Na co byste si měli dát jako tvůrci obsahu pozor?

Vytváříte digitální produkty, například v podobě elektronických knih, pracovních sešitů, digitálních časopisů nebo online kurzů, a chcete z nich vytěžit maximum? Připravili jsme si pro Přečíst
Návrh bez názvu (1)

Jak odvádět lepší služby a získat si důvěru zákazníků?

Vytvořili jste skvělý digitální produkt, například v podobě e-booku, videí nebo kurzu? Jedním z důležitých kroků úspěšného prodeje je kromě samotného produktu také vztah se Přečíst
Jak monetizovat obsah aneb co udělat pro to, aby váš obsah vydělával

Jak monetizovat obsah aneb co udělat pro to, aby váš obsah vydělával

Vytváříte digitální obsah, ať už v podobě podcastů, videí nebo blogových článků, a chcete, aby vám začal vydělávat? Existuje hned několik strategií, jak tohoto cíle Přečíst
Co by měl vědět a dělat každý tvůrce obsahu

Co by měl vědět a dělat každý tvůrce obsahu?

Sdílíte s ostatními své nápady, myšlenky nebo příběhy prostřednictvím různých online platforem? Cítíte, že jsou pro vaše sledující opravdu přínosné a rádi byste z toho Přečíst
Jak vydat a prodat svou vlastní e-knihu

Jak vydat a prodat svou vlastní e-knihu?

Rýsuje se vám v hlavě příběh, který byste rádi poslali do světa? Máte speciální znalosti a chcete se o ně podělit s ostatními? Psaní vám Přečíst
Kopie návrhu jak na působivou instagramovou stránku s odkazem v biu

Jak napsat úspěšný blogový článek?

Chcete vědět, jak napsat článek, který si zamilují vaši čtenáři i vyhledávače? Poradíme vám, na jaké body se zaměřit. Copywriteři se shodují na tom, že Přečíst
Chyby v prodejních formulářích

Chyby v prodejních formulářích

Chystáte se na prodej online produktů prostřednictvím prodejního formuláře SimpleShop? Máte vlastní web nebo plánujete vytvořit prodejní stránku pro každý produkt? Přečíst
Jak vytvořit efektivní bio

Jak na působivou instagramovou stránku s odkazem v biu?

Věděli jste, že Instagram celosvětově používají více než 1,3 miliardy lidí a v České republice jsou evidovány zhruba 4 miliony aktivních uživatelů? Přečíst
Návrh bez názvu (48)

Jak se pustit do prvního digitálního prodeje?

Poptávka po digitálních produktech roste bezprecedentním tempem. Důkazem jsou ostatně i statistiky, podle kterých se objem transakcí s digitálními produkty jen za poslední dva roky Přečíst
Copywriter přibližuje svou práci co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty (3)

Copywriter přibližuje svou práci: Co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty?

Definicí copywritingu je tvorba obsahových, reklamních a marketingových textů, jejichž cílem je navést čtenáře k požadované akci. Co to ale znamená v praxi? Hodiny rešerší... Přečíst
Jak si přivydělat z domova přes internet (2)

Jak si přivydělat z domova přes internet?

Zjistěte, jaké digitální produkty se na internetu prodávají nejlépe. Jak odhalíte, v čem je váš potenciál? Objevte online platformy pro prodej. Přečíst
Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu (2)

Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu?

V dnešní době, kdy si může vlastní značku zřídit prakticky kdokoliv, je budování silné komunity kolem vašeho brandu důležitější než kdykoliv předtím. Přečíst
Xr:d:daf64mrkcec:286,j:3200231753595899425,t:24040811

Jak začít s online prodejem: průvodce, jak prodávat své výrobky a produkty přes internet

Máte perfektní produkt a hledáte možnosti, jak jej prodávat online? Nabízí se vám hned tři možnosti. Prodávat můžete přes prodejní formulář, webové šablony nebo vlastní Přečíst

Stále váháte?

Za zkoušku nic nedáte. Aspoň ne u nás.
Bez závazků a bez háčků.