Česká republika by se dala nazvat zemí podnikatelů. Podle informací z roku 2024 tvořili podnikatelé v Česku neuvěřitelných 22 % dospělé populace. Uvažujete nad tím, že začnete podnikat i vy? Připravili jsme si pro vás přehledné shrnutí toho, na co byste neměli v začátcích podnikání zapomenout.
Obsah článku:
Nejdříve si zodpovězte, proč chcete podnikat?
Samostatnost, časová flexibilita, možnost vyšších výdělků i touha něco po sobě zanechat. To jsou jedny z nejčastějších důvodů, proč lidé dávají před zaměstnáním přednost podnikání. Jaká motivace pohání vás? Toužíte po svobodě? Chcete dělat to, co vás baví? Anebo jsou vaší hlavní motivací finance?
Pokud chcete podnikat jen kvůli penězům, zvažte, jestli zvládnete v podnikání pokračovat, i když všechno nejde podle plánu.
Ujasnění důvodu, proč vlastně chcete podnikat, je klíčové pro úspěch vašeho podnikání. Silná a jasná motivace, za kterou stojí kromě peněz i něco dalšího, vám může pomoci překonat překážky a vytrvat i v náročném období.
Nepodceňte přípravu podnikatelského plánu
V souvislosti se začátky podnikání se často mluví o podnikatelském plánu. Je ale tento dokument opravdu tak důležitý? Odborníci se shodují na tom, že ano. Pomáhá totiž detailně promyslet podnikatelský záměr, analyzovat trh a konkurenci, stanovit cíle, ujasnit si svá silná místa a naopak odhalit slabá místa. Často je navíc vyžadovaný investory nebo bankou v případě žádosti o půjčku.
Podnikatelský plán hned nemusí znamenat, že budete muset připravit 50stránkový dokument s podrobnými grafy a analýzami. Měli byste ale alespoň vytvořit jednoduchý plán, ve kterém si ujasníte, co budete prodávat, proč by si to od vás zákazníci měli koupit, za kolik a kdo jsou vaši zákazníci. Pokud plánujete prodávat produkt, měli byste si ujasnit tyto tři věci:
- Feature (vlastnost): Co váš produkt umí nebo jak vypadá?
- Advantage (výhoda): V čem je váš produkt lepší než produkt konkurence?
- Benefit (užitek): Jaký konkrétní problém váš produkt řeší a jak zákazníkům pomůže?
Praktický příklad
Online kurz anglického jazyka
- Feature (vlastnost): Online kurz, který zákazníky zábavnou formou seznámí s časy v anglickém jazyce.
- Advantage (výhoda): Kurz formou učení hrou, online podpora a možnost 30minutové konzultace zdarma.
- Benefit (užitek): Kurz zákazníkům umožní osvojit si anglické časy zábavnou formou. Zákazníci mají navíc díky online podpoře a bezplatné konzultaci možnost získat individuální pomoc při řešení konkrétních problémů, což může urychlit jejich pokrok.
Ujasněte si, kdo je váš zákazník
Před tím, než svůj produkt nebo svoji službu nabídnete světu, měli byste mít jasno v tom, kdo jsou vaši zákazníci. Jakmile totiž budete vědět, jaké jsou jejich potřeby, jaký problém řeší a jaký způsob komunikace preferují, můžete jim přizpůsobit nabídku na míru, což zvyšuje pravděpodobnost úspěchu. S tím, jak oslovit zákazníky, vám pomůže vytvoření persony, o kterém se více dozvíte zde.
Máte nápad, nebo chcete dobýt trh?
Podnikání vždy začíná myšlenkou. Jak to máte vy? Zrodil se vám v hlavě unikátní nápad? Anebo chcete vsadit na něco, co už funguje, ale přijdete s konkurenční výhodou?
Obojí je cesta, v obou případech je však důležité mít jasno v tom, proč by si zákazníci měli vybrat právě vás.
Mám originální nápad
Z originálních nápadů se zrodila řada velkých firem. Je však třeba říci, že nápad není zárukou úspěchu. To ostatně dokazují i čísla. Podle Startup reportu z roku 2021 95 % startupů zkrachuje v prvním roce podnikání. Inovativní nápad je tedy skvělým odrazovým můstkem, ale neobejde se bez pečlivé analýzy trhu (Bude o váš produkt či službu opravdu zájem?) a promyšleného plánu.
Chci vstoupit na zavedený trh
Nemáte revoluční nápad, ale vidíte příležitost na trhu, kde byste mohli uspět? Zaměřte se na to, v čem vynikáte oproti konkurenci. Věnujte se důkladné analýze konkurence a odhalte jejich slabiny, které můžete využít.
Někdy stačí jen drobnost, aby dali zákazníci přednost vám, například jednodušší objednávkový proces nebo přátelská komunikace.
Jak financovat začátky podnikání?
Dobrou zprávou je, že ne vždy musí být začátky podnikání spojeny s vysokými investicemi. Příkladem je prodej online produktů, jako jsou například e-booky, kurzy nebo digitální produkty. Jejich nespornou výhodou jsou nízké náklady na výrobu a distribuci. Digitální produkty jsou tedy odpovědí na to, jak začít podnikat na internetu bez peněz. S čím si vystačíte při prodeji online produktů?
- digitální produkt (videa, online kurz, e-book apod.),
- připojení k internetu,
- technika pro start,
- platforma, jako je například Simpleshop, která vám usnadní prodej a fakturaci.
Pokud však plánujete rozjet podnikání, které vyžaduje vyšší vstupní investici, můžete si zkusit najít investora nebo společníka, zažádat o půjčku pro podnikatele nebo vyzkoušet crowdfundingové platformy (Startivač, Hithit, Fundlift apod.).
Nutná právní a účetní nuda
Podnikání bohužel není jen o kreativitě a nápadech, ale je třeba znát i pravidla hry. Nejdříve je třeba se rozhodnout, jestli si založíte živnost nebo s.r.o. Bude se vás týkat DPH? A kdo vám povede účetnictví? Všechny tyto otázky vám pomůže zodpovědět Fakturopedie.
Ať už bude podnikání vaším hlavním zdrojem příjmů nebo jen přivýdělkem, je nutné si vybrat správný typ živnosti. Živnostenský zákon je dělí na koncesované a ohlašovací.
Základem je získání živnostenského oprávnění, které si můžete zřídit na libovolném živnostenském úřadě. Na živnostenský úřad, kde se zároveň přihlásíte k dani z příjmu a sociálnímu a zdravotnímu pojištění, se vydejte s občanským průkazem a poplatkem 1 000 Kč. Je také třeba říci, že některé činnosti živnost vůbec nepotřebují, více o nich zde.
V tomto článku se dozvíte více o tom, jak probíhá založení živnosti krok za krokem.
Proč začít se SimpleShopem?
Je vaše podnikání postavené na digitálním produktu a chcete ho jednoduše začít nabízet zákazníkům? V tom případě by vaší pozornosti neměl uniknout chytrý systém SimpleShop. Jak funguje?
- V SimpleShopu jednoduše naklikáte přehledný prodejní formulář na míru vašim požadavkům.
- Formulář nasadíte na svůj web nebo odkaz na prodejní stránku vložíte tam, kde se pohybují vaši zákazníci, například na sociální sítě.
- Zákazník u vás nakoupí a zaplatí přímo na váš účet.
- Platba se spáruje s objednávkou v SimpleShopu.
- SimpleShop online produkt automaticky pošle zákazníkovi.