Jak vydat a prodat svou vlastní e-knihu?

Jak vydat a prodat svou vlastní e-knihu

Rýsuje se vám v hlavě příběh, který byste rádi poslali do světa? Máte speciální znalosti a chcete se o ně podělit s ostatními? Psaní vám zkrátka dělá radost a tu radost chcete sdílet? Zkuste vsadit na e-knihu.

Co je to e-kniha

E-kniha neboli e-book je digitální verze tištěné knihy. Je určená ke čtení na různých elektronických zařízeních, jako jsou čtečky knih, tablety, chytré telefony či počítače. Postrádá sice identickou vůni tištěných knih a specifické šustění stránek, ale její výhodou je formát, který pohodlně schováte do kapsy. E-knihu u sebe můžete mít opravdu kdekoliv a kdykoliv se pustit do čtení. E-knihy navíc často obsahují různé interaktivní prvky, jako jsou odkazy, obrázky, poznámky a videa, což na stránkách papírových knih jen tak nenajdete.

Jak psát e-knihu?

Samotné psaní e-knihy se nijak neliší od psaní klasické knihy. Nejdůležitější je mít nápad, na jaké téma by měl e-book být. U odborných témat nezapomínejte na studium podkladů a ověřování informací, aby výsledná publikace nebyla jen soupisem nahodilých myšlenek. Pojďme se na celý proces podívat podrobněji.

Kreativitě se meze nekladou

Stěžejní při tvorbě e-knihy je nápad na samotné téma. V dnešní době je možné e-knihu napsat témeř na cokoliv, vždy si ale pečlivě promyslete, jestli si zrovna vaše téma najde svého čtenáře. 

S psaním nespěchejte, dostatek času věnujte průzkumu vašich cílových čtenářů, jejich potřebám, přáním a požadavkům. Potom jim budete moci nabídnout e-book psaný na míru.

Buďte trpěliví. Knihu nenapíšete za jeden den. Určitě ne se vším všudy. Je úplně normální, když vám během tvorby dojdou slova a nepůjdou vám vyjádřit vaše myšlenky. Dejte si pauzu, projděte se na čerstvém vzduchu a dopřejte své hlavě refresh. Uvidíte, že potom na ztracenou nit navážete jakoby nic.

Informace si ověřujte

Nepíšete-li beletrii, ale obsah, který má čtenáře vzdělávat, nezapomínejte si pečlivě ověřovat informace. I přes sebelepší znalost daného tématu se do textu může vloudit nesrovnalost, která ve vaší e-knize nadělá paseku.

Nezapomeňte na betačtenáře.

Být objektivní vůči vlastnímu dílu je někdy opravdu oříšek. Je běžnou praxí po sepsání prvního textu, předat jej nezaujatým očím, které uvidí případné chyby a nesrovnalosti mnohem snáze, než oči autora.

Další tipy pro psaní e-booku jsme zpracovali v následujícím článku: Jak napsat a vytvořit nejlepší e-book v 5 krocích

Jak vydat a prodat svou vlastní e-knihu (2)

Kde a jak psát e-knihu? 

Programy na psaní e-knihy

Pro psaní e-knihy zvolte ideálně takový program, který znáte a dobře se vám s ním pracuje. Pak se můžete soustředit pouze na psaní a neztrácet čas s technikáliemi. Pokud však chcete vyzkoušet něco nového, směle do toho, jen mějte na paměti, že vám seznámení se s tímto programem zabere nějaký čas.

  • Microsoft Word – klasický textový procesor, který všichni známe. Lze do něj vkládat obrázky, tabulky či grafy, automaticky vytvoří obsah a napsaný text lze různě formátovat.
  • Google Docs (Dokumenty Google) – je online textový procesor, který zvládá víceméně vše, co je uvedeno výše.
  • Adobe InDesign – software, který je určený pro zpracování textu, obrázků a další grafiky.
  • Scrivener – textový editor určený přímo pro spisovatele. Je vhodný pro rozsáhlé projekty a dlouhé texty.
  • Reedsy – online platforma, která poskytuje nástroje pro tvorbu knih. Jejím prostřednictvím se můžete spojit také s jinými autory, editory nebo korektory.

Formáty e-knih

Nejběžnější formáty pro e-knihy jsou uvedeny níže. Jejich použitím si zajistíte, že bude váš e-book v pořádku “čitelný”.

  • PDF (Portable Document Format) – nejběžnější a univerzální formát pro sdílení souborů.
  • ePub – neboli Electronic Publication je formát určený přímo pro publikování e-booků. Patří mezi nejpoužívanější formáty, jelikož lze číst na různých zařízeních. 
  • MOBI formát určený především pro čtečky Kindle, funkcemi je podobný formátu ePub.
  • DOCX je dokument MS Word, který je formátovaný formátem Open XML.

Vydání e-knihy

Vydání e-booku je jednoduché především v tom, že k tomu nepotřebujete spolupracovat s vydavatelstvím. E-knihu můžete vydat a prodávat sami, prostřednictvím různých online platforem, jako je například SimpleShop, a vyhnete se tak nákladům pro vydavatele.

Nicméně i v případě samonákladu je třeba se řídit několika zákony a pravidly, mezi které patří:

Na co dále myslet při prodeji e-knihy?

ISBN aneb Mezinárodní standardní číslo knihy

ISBN je číselný kód složený ze 13 číslic, který knihu jednoznačně identifikuje. V České republice jej zdarma přiděluje Národní knihovna.

ISBN není povinné, pokud svou e-knihu hodláte vydat v malém nákladu do 20 kusů. Pokud však plánujete komerční prodeje, je třeba o ISBN zažádat.

Autorská práva

Autorské právo k e-knize vzniká automaticky, jakmile ji autor vytvoří, není třeba jej nikde registrovat ani přihlašovat. Jak bylo uvedeno výše, řídí se autorským zákonem a nemělo by zasahovat do autorských práv jiných osob. 

Daňové povinnosti

Předpokládejme, že budete e-knihu prodávat za peníze. Příjem z jejího prodeje pak nezapomeňte zahrnout do daňového přiznání jako příjem z podnikání.

Podívejte se na naši Fakturopedii a o daních a fakturaci se dozvíte více!

Kde e-knihu prodávat?

V online prostoru už existuje mnoho platforem, prostřednictvím kterých lze e-knihy distribuovat. U každé platformy je třeba počítat s jejich vlastními pravidly prodeje, včetně výpočtu provize. Tak nezapomeňte při stanovení ceny e-booku také připočítat tuto část do nákladů. 

Z českého rybníčku můžeme zmínit například SimpleShop. Platforma, která nabízí chytrý prodejní formulář přímo pro e-booky. Ten si vložíte na své webové stránky nebo na něj odkážete prostřednictvím sociálních sítí a prodej pak poběží zcela automaticky. 

Jak vydat a prodat svou vlastní e-knihu (3)

Zabezpečení e-knihy

I na tohle se hodí při psaní a prodeji e-booku nezapomínat. 100% ochranu vám bohužel nikdy nikdo nenabídne, ale každý krok, který zabrání nelegálnímu kopírování a distribuci se počítá. 

SimpleShop na tuto ochranu myslí a tvůrcům umožňuje e-booky zabezpečit několika způsoby, které lze také různě kombinovat.

  • Přidání stránky s kupujícím. Do e-booku je automaticky přidaná stránka, která obsahuje podrobné informace o kupujícím. Nelze odstranit a každý, komu by byla e-kniha přeposlaná, uvidí, kdo to má na svědomí.
  • Zákaz kopírování. CTRL+C a CTRL+V stejně jako editaci PDF dokumentu systém neumožní.
  • Ochranný neviditelný pixel. Je umístěný v rožku každé stránky a kliknutím na něj se zobrazí informace o objednávce.
  • Informace o kupujícím v patičce stránky. Nelze odebrat a je opravdu na každé stránce.

Tak už neváhejte ani minutu a jděte do toho! Vysypat první slova z rukávu je vždycky nejtěžší, ale ten pocit, když vám zazvoní první objednávka, je k nezaplacení. 

Petra je pisálek se vším všudy. Pokud zrovna neskládá slova na papír, pečuje o uživatele našich aplikací. Volné chvíle věnuje své francouzské buldočce Olivii, zásobuje byt knihami a kytkami a peče nejen koláče.
Petra Zajíc Czabejová

Skvělý článek, co říkáte?

Aby vám žádný další neutekl, nechejte nám na sebe e-mail.

Přečtěte si také

Na podobné téma jsme napsali spoustu článků.
Tady je několik z nich

Jak vydat a prodat svou vlastní e-knihu

Jak vydat a prodat svou vlastní e-knihu?

Rýsuje se vám v hlavě příběh, který byste rádi poslali do světa? Máte speciální znalosti a chcete se o ně podělit s ostatními? Psaní vám Přečíst
Kopie návrhu jak na působivou instagramovou stránku s odkazem v biu

Jak napsat úspěšný blogový článek?

Chcete vědět, jak napsat článek, který si zamilují vaši čtenáři i vyhledávače? Poradíme vám, na jaké body se zaměřit. Copywriteři se shodují na tom, že Přečíst
Chyby v prodejních formulářích

Chyby v prodejních formulářích

Chystáte se na prodej online produktů prostřednictvím prodejního formuláře SimpleShop? Máte vlastní web nebo plánujete vytvořit prodejní stránku pro každý produkt? Přečíst
Jak vytvořit efektivní bio

Jak na působivou instagramovou stránku s odkazem v biu?

Věděli jste, že Instagram celosvětově používají více než 1,3 miliardy lidí a v České republice jsou evidovány zhruba 4 miliony aktivních uživatelů? Přečíst
Návrh bez názvu (48)

Jak se pustit do prvního digitálního prodeje?

Poptávka po digitálních produktech roste bezprecedentním tempem. Důkazem jsou ostatně i statistiky, podle kterých se objem transakcí s digitálními produkty jen za poslední dva roky Přečíst
Copywriter přibližuje svou práci co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty (3)

Copywriter přibližuje svou práci: Co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty?

Definicí copywritingu je tvorba obsahových, reklamních a marketingových textů, jejichž cílem je navést čtenáře k požadované akci. Co to ale znamená v praxi? Hodiny rešerší... Přečíst
Jak si přivydělat z domova přes internet (2)

Jak si přivydělat z domova přes internet?

Zjistěte, jaké digitální produkty se na internetu prodávají nejlépe. Jak odhalíte, v čem je váš potenciál? Objevte online platformy pro prodej. Přečíst
Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu (2)

Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu?

V dnešní době, kdy si může vlastní značku zřídit prakticky kdokoliv, je budování silné komunity kolem vašeho brandu důležitější než kdykoliv předtím. Přečíst
Xr:d:daf64mrkcec:286,j:3200231753595899425,t:24040811

Jak začít s online prodejem: průvodce, jak prodávat své výrobky a produkty přes internet

Máte perfektní produkt a hledáte možnosti, jak jej prodávat online? Nabízí se vám hned tři možnosti. Prodávat můžete přes prodejní formulář, webové šablony nebo vlastní Přečíst
Seznámení s obsahovým marketingem (5)

Seznámení s obsahovým marketingem

Co byste řekli na to, mít nástroj, který je podle 78 % firem účinný při získávání nových zákazníků? Nástroj, jenž zvyšuje zisky, buduje důvěru ve Přečíst
Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu

Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu?

Máte zkušenosti a vědomosti, o které byste se rádi podělili s ostatními? Pravděpodobně připravujete svůj první online kurz a přemýšlíte, jak a za kolik jej Přečíst
Chcete prodávat efektivněji řiďte se podle marketingové strategie stdc (6)

Chcete prodávat efektivněji? Řiďte se podle marketingové strategie STDC

Pokud potřebujete porozumět potřebám, preferencím a chování svých zákazníků při nakupování, je potřeba vědět, z jakých fází se nákupní proces skládá a co je pro Přečíst
Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji

Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji?

Persona je marketingový nástroj, který vám pomůže oslovit konkrétní zákazníky. Je mnohem specifičtější než cílová skupina. Přečíst
Online kurzy jako nastartování vašeho podnikání (2)

Všeobecné obchodní podmínky a GDPR nejen pro e-shopy

Prodáváte online? Máte, případně uvažujete o e-shopu? Věděli jste, že ze zákona musí váš prodejní web obsahovat určité náležitosti? Přečíst
Ss blog náhledovky (10)

Základy měření návštěvnosti a konverzí na webu pro začátečníky

V dnešní době by každého, kdo provozuje webové stránky měla zajímat návštěvnost webu. V tomto článku si povíme, jak začít. Přečíst

Stále váháte?

Za zkoušku nic nedáte. Aspoň ne u nás.
Bez závazků a bez háčků.