Poptávka po digitálních produktech roste bezprecedentním tempem. Důkazem jsou ostatně i statistiky, podle kterých se objem transakcí s digitálními produkty jen za poslední dva roky zvýšil o neuvěřitelných 70 %. Pokud tedy i vy máte kvalitní digitální produkt, ať už v podobě elektronické knihy nebo například aplikace, je právě teď ten pravý čas představit ho světu.
Obsah článku:
Co je to digitální produkt?
Nejdříve si pojďme blíže objasnit pojem digitální produkt. Jak už název napovídá, jedná se o zboží, které existuje pouze v digitálním formátu. Digitální produkty se obvykle zákazníkům doručují prostřednictvím e-mailu nebo je možné je jednoduše stáhnout do počítače, tabletu nebo telefonu. Ke klíčovým výhodám digitálních produktů v porovnání s těmi fyzickými patří nízké režijní náklady, vysoké ziskové marže vzhledem k malému množství opakujících se nákladů a velký potenciál k automatizaci. Jednou z největších výhod digitálních produktů také je, že jakmile je jednou vytvoříte, můžete je prodávat takřka donekonečna.
Jaké jsou nejčastější typy digitálních produktů?
K nejprodávanějším digitálním produktům v roce 2024 patří:
- Elektronické knihy (e-booky),
- grafika, digitální umění a písma (loga, soubory a šablony Adobe apod.),
- hudba a zvuk (podcasty, audioknihy, výuka cizích jazyků, nahrané přednášky, karaoke verze oblíbených písní apod.),
- fotografie (portréty, marketingové fotografie, fotografie z dronu apod.),
- video (online kurzy a školení, recenze produktů, recenze videoher apod.),
- dokumenty (případové studie, šablony, prezentace apod.).
Jak na prodej digitálních produktů krok za krokem
Digitální produkty představují velkou příležitost, jak uspět v online světě. Společnost McKinsey očekává, že v roce 2024 celosvětové výdaje na digitální zboží dosáhnou 135 miliard dolarů. Trh s digitálními produkty je tedy opravdu velký a nabízí široké množství příležitostí. Jak prodávat digitální produkty po internetu?
Krok 1: Vytvořte kvalitní digitální produkt, po kterém je poptávka
Základem digitálního prodeje je pochopitelně produkt. Pokud si nejste jistí, co přesně chcete lidem nabídnout, můžete se inspirovat výše uvedeným výčtem. Ideální je zaměřit se na to, co vás baví, v čem vynikáte a zároveň to, co často řeší vaše cílová skupina. Pokud například umíte čarovat v kuchyni, můžete lidem nabídnout online recepty. Jste odborníkem na určité téma? Vytvořte online kurz. Umíte neuvěřitelně poutavě psát? Pak se přímo nabízí elektronická kniha. Pracujete ve školce s dětmi a setkáváte se s rodiči, kteří neví, jak děti doma zabavit? Nabídněte jim své cenné zkušenosti a tipy na aktivity. Čím osobitější a unikátnější váš digitální produkt bude, tím pravděpodobněji o něj budou jevit lidé zájem.
Bohužel neexistuje žádný zaručený návod, který vám dá jistotu, že váš produkt bude úspěšný. Nicméně myslete na to, že se na úspěchu do značné míry podílí vaše prodejní dovednosti a osobnost. Přibližme si to na příkladu. Na rušné ulici stojí dva prodejci limonády.
Prodejce A přímo překypuje energií, je usměvavý, má zájem o své zákazníky a kolemjdoucí vyzývá k tomu, aby jeho limonádu ochutnali. I když je jeho limonáda o něco dražší, jeho stánek je vždy plný.
A teď přejděme k prodejci B, jehož stánek zeje prázdnotou. Jeho limonáda je levnější a dokonce i chutnější, ale prodejce jen nečině sedí a mračí se na svět. Zákazníci proto upřednostňují prodejce A, a to nejen kvůli limonádě, ale také dobré náladě, kterou si odnášejí. Stejný princip platí i v online světě.
Krok 2: Najděte svůj jedinečný prodejní argument (USP)
Proč by si lidé měli koupit digitální produkt u vás, a ne u konkurence? To je otázka, na kterou nabízí odpověď takzvaný unikátní prodejní argument (USP), na kterém by měl být váš produkt vystavený. UPS jednoduše představuje to hlavní, co váš digitální produkt odlišuje od ostatních. Pokud byste například nabízeli online kurz, mohla by vaše konkurenční výhoda spočívat v tom, že byste svým zákazníkům nabídli půl hodiny online konzultace zdarma, kde by s vámi mohli probrat věci, kterým v kurzu zcela neporozuměli. Své UPS můžete zákazníkům sdělit například prostřednictvím prodejní stránky, sociálních sítí nebo obsahového marketingu a digitálního marketingu.
Krok 3: Ukažte se zákazníkům tam, kde na vás čekají
Můžete mít sebelepší produkt určený k online prodeji, pokud ho však nedostanete ke své cílové skupině a nenaladíte se na její přemýšlení, neuspějete. Abyste dokázali digitální produkt úspěšně prodat, musíte porozumět potřebám, preferencím a chování svých zákazníků při nakupování a mít jasno v tom, kde se nacházejí ve chvíli, kdy uvažují o koupi produktu. Je třeba vědět, že nákup produktu má několik fází a v každé fázi se zákazník chová jinak. Prodejní obsah a prodejní argumenty je tedy třeba vždy přizpůsobit každé nákupní fázi. Více o tom, jak efektivně prodávat díky znalosti nákupního chování zákazníků, se dozvíte v tomto článku.
Krok: 4: Nastavte správnou cenu, která není ani moc vysoko ani moc nízko
Cenotvorba je oblastí, nad kterou si vylámal zuby nejeden podnikatel. Příliš vysoká cena může zákazníky odradit od nákupu, stejně tak však zákazníky dokáže odradit i příliš nízká cena, která může vzbuzovat dojem, že se nejedná zrovna o dvakrát kvalitní produkt. Kromě toho samozřejmě také sníží možný výnos. Tajemství správné cenotvorby spočívá v nalezení rovnováhy. Se stanovováním ceny vám může výrazně pomoci průzkum konkurence i znalost cenových strategií. Více o cenotvorbě se dozvíte v článku Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu? Zmíněné tipy je možné využít nejen při prodeji online kurzů, ale také dalších digitálních produktů.
Při stanovování ceny vždy myslete na to, že můžete obdobným digitálním produktům konkurovat i jinými způsoby než jen cenou, vaše konkurenční převaha může například spočívat v tom, že jste na danou oblast odborníci s mnohaletou praxí nebo nabízíte jedinečný formát a zpracování videí apod.
Krok 5: Vylaďte prezentaci digitálního produktu k dokonalosti
Podobně důležitá jako samotný produkt je i prezentace produktu, která by měla přímo křičet: Kup si mě, kup si mě. Vaše prodejní stránka, na které digitální produkt nabízíte, by se měla stát vaším nejlepším prodejcem, díky kterému by měli mít zákazníci okamžitě jasno v tom, proč se jim vyplatí do produktu investovat peníze. Texty by měly být jasné, stručné a výstižné a ideálně by z nich měla vyzařovat vaše jedinečná osobnost. Zároveň by měly dokázat v lidech vzbudit emoce a směřovat přímou cestou k cíli – k prodeji.
Kromě textů věnujte velkou pozornost také samotnému vzhledu prodejní stránky i vašich prodejních příspěvků. Prodej dokáže zvýšit i optimalizace pro vyhledávače, zlepšení uživatelské zkušenosti, ať už prostřednictvím rychlosti načítání stránky nebo zmíněného designu, zákaznický servis nebo analýza dat.
Krok 6: Co nejvíce zjednodušte nákupní proces
Věděli jste, že podle statistik průměrná míra opuštění košíku dosahuje v e-commerce sektoru až 70 %? Jedním z hlavních důvodů je složitý proces platby nebo nutnost vytvoření účtu. Je proto důležité, abyste zákazníkům nákup digitálního produktu usnadnili, jak jen to jde.
Možnost jednoduchého a intuitivního nákupního procesu nabízí SimpleShop, se kterým je celý proces automatizovaný. Jak se SimpleShopem usnadnit nákup digitálních produktů svým zákazníkům?
- V SimpleShopu si jednoduše naklikáte prodejní formulář.
- Formulář nasadíte na svůj web nebo vložíte odkaz na prodejní stránku tam, kde se pohybují vaši zákazníci.
- Zákazník nakoupí a zaplatí přímo na váš účet.
- Platba se spáruje s objednávkou v SimpleShopu.
- On-line produkt se automaticky odešle zákazníkovi.