E-book vám pomůže vaši osobnost představit jako odborníka v oboru. Také může zvýšit důvěru ve vaši značku nebo ve váš produkt. Aby se tak skutečně stalo, musíte vědět, pro koho píšete, jaké problémy řeší a jak vaše služba nebo produkt pomůže starost vyřešit. Pokud váš e-book tohle obsáhne, máte vystaráno. Zjistěte, jak napsat e-book krok za krokem.
Obsah článku:
- 1. krok – Milá cílovko, měli bychom se lépe poznat
- 2. krok – Ujasněte si, co je posláním vašeho e-booku
- 3. krok – Téma jako šité pro potřeby vaší cílovky
- 4. krok – Nahoďte udičku a chytněte svého čtenáře na háček
- 5. krok – Promasírujte klouby a položte prsty na klávesnici
- Jaké e-booky se píšou nejčastěji?
- Přečtěte si naše další články
1. krok – Milá cílovko, měli bychom se lépe poznat
Ještě než naťukáte první písmenka, ujasněte si, kdo je vaše cílová skupina. Odpovězte si na otázku, pro koho e-book píšete. Ostatně znalost vašeho cílového publika je základním kamenem každého podnikání.
“Mezi nejčastější chyby při tvorbě e-booku patří představa, že jej píšete pro všechny.”
Jestliže napíšete e-book pro všechny, pravděpodobně nebude zajímat nikoho. Místo plavce, který plave na povrchu, se proměňte v potápěče, který se ponoří hlouběji. Proveďte průzkum, abyste zjistili, kdo je vaší cílovkou.
Co vám znalost cílového publika přinese?
- Pochopíte jeho motivaci,
- pochopíte, jaké problémy řeší,
- zjistíte, co je jim sympatické a naopak.
Pokud budete znát své publikum, můžete mu připravit e-knihu na míru. Zákazník bude mít o knihu zájem, protože v ní uvidí hodnotu. V knize mu nabídnete řešení jeho problému. A proto ji bude chtít.
Jak si uděláte jasnější představu o tom, pro koho píšete? Sestavte si personu. Ostatně právě persona je klíčovým bodem, když chcete prodávat své služby.
Na co se můžete své cílovky ptát, abyste ji lépe poznali a dokázali si z ní „sestavit“ personu?
- Jaký problém chcete vyřešit?
- Čím se živíte?
- Jaký je váš příjem?
- Kolik vám je let?
- Jaký přehled máte v tématu, které chci v knize řešit?
- Kolik jste ochotni za službu zaplatit?
Jak své publikum lépe poznáte? Zkuste si najít někoho ze svého okolí, kdo odpovídá vaší cílovce, přichystejte online průzkum, sbírejte data ze sociálních sítí, hledejte diskuze a skupiny, ve kterých se vaše „persona“ angažuje.
2. krok – Ujasněte si, co je posláním vašeho e-booku
Další „předkrok“, který předchází samotnému psaní je, že byste měli vědět, jaké je poslání vaší e-knížky. Právě to totiž ovlivní další přípravu celého díla. Existuje několik způsobů, jak můžete celý e-book připravovat a napsat.
Bude e-book spíše vaše promo, nebo má čtenáři přinést hodnotu?
Jestliže se váš e-book bude týkat hlavně produktu nebo služby, kterou nabízíte, bude mít spíše propagační charakter. Čtenáři pravděpodobně nepřinese skutečnou hodnotu. Nepodceňujte svou cílovou skupinu. Nezkoušejte jim podsouvat, že jim váš e-book vyřeší problém, když bude ve skutečnosti „jen“ propagovat vaši službu. Nedělejte ze čtenářů hlupáky. Může se to obrátit proti vám.
Měli byste mít na paměti, že i když budete e-bookem propagovat svůj nový produkt nebo službu, vždy by měla knížka čtenáři přinést určitou hodnotu. Pokud půjde jen o tvrdou propagaci a marketing, může se stát, že ztratíte zájem a důvěru svého zákazníka.
Zamiřte na cíl
Pokud si pokládáte otázku, jak vytvořit e-book, který se bude číst, je potřeba, abyste si zvolili cíl vaší připravované brožury/knihy.
Pokud budete mít jasně definovaný cíl, budete vědět, s jakým posláním e-book píšete.
K jakým cílům můžete směřovat?
- Budování autority – cílem vašeho díla může být prezentace vás samých jako autorit v oboru. Pokud váš e-book čtenáře zaujme a pomůže mu vyřešit jeho problém, prokázal jste své znalosti na dané téma. Jakmile vaše publikum opět uvidí vaši značku nebo jméno, je tu velká pravděpodobnost, že vás budou již považovat za autoritu a rozhodnou se u vás například znovu nakoupit. Navíc vás budou respektovat a doporučovat dál.
- Růstu publika – jestliže je posláním e-booku získání dalších kontaktů a rozšíření vaší základny potenciálních zákazníků, pište o obecnějším tématu. Pokud zvolíte obecnější téma, je zde větší pravděpodobnost, že zasáhnete větší počet zájemců. Pokud si budou chtít váš e-book přečíst, budou muset zadat například svoji e-mailovou adresu.
- Vydělání peněz – pokud je vaším cílem e-book, který vydělá peníze, musíte čtenáři nabídnout konkrétní řešení velkého problému, které mu správně odkomunikujete. Jen tak bude mít chuť e-book skutečně koupit. V tomto případě je nesmírně důležitá kvalita e-booku.
- Získání studentů pro online kurz – šikovně napsaný e-book vám pomůže nalákat další zájemce o váš online kurz. Vaše kniha může být jakousi jednohubkou, která zájemcům „spustí slinu“ pro ochutnání kurzu. Kniha však musí mít dostatečnou hodnotu, aby zájemce přesvědčila o tom, že kurz bude stát za to. Z textu by měla čišet výzva k přihlášení, ale na druhou stranu by se nemělo jednat o příliš propagační text.
3. krok – Téma jako šité pro potřeby vaší cílovky
Ještě stále neťukejte do klávesnice. Ke psaní se dostanete za chvíli. K otázce, jak vytvořit e-book, patří důležitý krok, a to vymyšlení tématu, které bude vaší cílovce sedět jako klíček do zámku.
Téma vymýšlejte s ohledem na to, v čem se skutečně vyznáte a baví vás to, ale také s ohledem na své čtenáře, které byste rádi proměnili ve své zákazníky.
Dostaňte se do hlavy svého čtenáře a zeptejte se ho:
- Jaký problém řeší?
- Jakou otázku si opakovaně klade a hledá na ni odpověď?
Pokud vás skutečně žádné téma nenapadá, zeptejte se, co vaše publikum řeší. Udělejte si průzkum, vyhodnoťte ho a v závěru si stanovte téma.
Jakmile si stanovíte téma, je potřeba se ponořit do dalšího průzkumu, abyste zjistili, zda váš e-book bude životaschopný. Co když o tématu už bylo spoustu napsáno? Máte ještě čím přispět? Je nějaká mezera, kterou můžete pokrýt?
Jak se pustit do průzkumu, abyste zjistili, že je vaše téma skutečně relevantní?
- Pomocí nástrojů pro rešerši klíčových slov si zkontrolujte trendy, které se týkají vašeho tématu.
- Projděte si tištěné knihy, e-booky a další zdroje, které se danému tématu věnovaly už v minulosti.
- Ponořte se co nejhlouběji do tématu, abyste jej dobře pochopili a dokázali svému publiku přinést něco nového.
4. krok – Nahoďte udičku a chytněte svého čtenáře na háček
Pokud chcete svůj e-book dostat mezi lidi a přesvědčit je, aby za něj zaplatili, případně vám za něj poskytli svůj e-mail, musíte si připravit dobrý háček. Co ten háček vlastně je? Je to marketingový nástroj, který slouží k upoutání pozornosti zákazníků. Přiláká je k tomu, aby se o váš e-book zajímali a chtěli se dozvědět více.
Háčkem může být poutavý slogan, ale také třeba jedinečný vizuální prvek. U e-booku jde především o slovní pojetí. Háček e-booku by měl jednoduše a trefně odpovědět na to, co člověk bude mít z toho, že si e-book stáhne. Proto je na místě vymyslet intergalakticky promyšlený nadpis, který zákazníka naláká a přiměje k akci. A to vše v jedné nebo dvou větách.
Nadpis musí být šťavnatý, sexy, přitažlivý, vtipný, snadno pochopitelný. To není lehký úkol, že? Právě proto byste neměli e-book pojmenovat hned tím prvním, co vás napadne. Vymyslete alespoň 15 nadpisů a z těch vybírejte.
Co vám pomůže se sestavováním nadpisu a tedy správného háčku? Zkuste si odpovědět na tyto otázky:
- Pro koho dílko píšete a jakým jazykem cílovka mluví?
- K čemu e-book je a co jeho přečtením lidé získají?
- Má vaše kniha benefity, které upoutají pozornost?
Dáme vám praktický příklad:
Jaký e-book byste se raději přečetli?
Jak používat SimpleShop?
Jak se SimpleShopem prodáte svůj e-book za 10 minut?
Z názvu musí být jasné, o čem e-book pojednává a co čtenářům přinese.
5. krok – Promasírujte klouby a položte prsty na klávesnici
Teď nastává chvíle pro skutečného spisovatele. Jaké fáze psaní vás čekají?
- Kapitoly – celé téma rozdělte na větší celky, kapitoly s názvem. Kapitoly jsou jako milníky na cestě, kterou představuje vaše téma. Rozdělení do kapitol vám pomůže začít. Díky nim se na své cestě neztratíte ani nezaseknete.
- Podkapitoly – velké kapitoly rozdělte na menší celky, podkapitoly. Každá podkapitola by měla souviset s kapitolou. Díky podkapitolám se dostanete hlouběji do tématu. Čím hlouběji půjdete, tím hodnotnější váš e-book bude.
- Dejte své knize logiku – jakmile si sestavíte a pojmenujete kapitoly a podkapitoly, logicky je seřaďte. Tak dáte svému e-booku hlavu a patu. Pokud by byly informace řazené chaoticky, čtenář zřejmě vaši knihu nedočte. Řazení může být chronologické, podle důležitosti nebo podle jiné struktury, která vám dává smysl.
- Pište jednotně – buďte při psaní konzistentní. Dodržujte nastavenou strukturu napříč každou kapitolou. Držte se tonality a jazyka, který jste si zvolili. Mějte fokus na dané téma a „nezatahujte“ do něj dalších xy témat, která zbytečně odvádí čtenářovu pozornost.
- Nebojte se s knihou „hýbat“ – ano, vytvořili jste si osnovu s kapitolami, která určuje směr. Je ale v pořádku tuto osnovu upravit. Možná během psaní zjistíte, že si některé téma zaslouží více prostoru a jiná témata zase můžete zkombinovat dohromady. Nebojte se zasahovat do struktury e-booku, ale vždy mějte na paměti, že výsledek musí být srozumitelný a v souladu s vašimi nastavenými cíli.
- Knihu dopište a vydejte – zajímá vás, jak vydat e-knihu zdarma? Jednoduše ji ve formátu .pdf umístěte na svoje stránky nebo sociální sítě.
Jaké e-booky se píšou nejčastěji?
Možná, že stále váháte nad tím, jaké e-booky se píšou nejčastěji. Inspirujete se těmito nápady.
Nový výzkum
Pokud jste se pustili do experimentování nebo obchodního průzkumu, není nic jednoduššího než popis vaší cesty a vaše závěry zprostředkovat dál. Řekněte čtenářům, co jste se snažili zjistit, co vyšlo z výsledků a co tyto výsledky znamenají. Upevní to vaše postavení v oboru.
Případová studie
Případové studie ukazují, čeho jste dosáhli. A čtenáři milují úspěšné příběhy. „Případovka“ je skvělý formát, který pomůže vaše čtenáře proměnit na zákazníky. Ukáže, jak jim váš produkt nebo služba může pomoci. Přesvědčí se o tom reálnou zkušeností, kterou popisujete.
Produktové demo
Nabízíte složitý produkt a potřebujete svým potenciálním zákazníkům sdělit, že jeho používání není tak složité, jak si myslí? Napište e-book, který bude produktovým demem vašeho produktu. Ukážete v něm, jak se dá váš produkt používat, jak z něj vytěžit maximum nebo jak s ním správně pracovat.
Rozhovor
Potkali jste se s význačnou osobností vašeho oboru a měli jste možnost s ní vést rozhovor? Sepište ho do e-booku a podělte se o něj se svými čtenáři.
Návod
Jestliže máte unikátní know-how, které chcete předat lidem, není nic jednoduššího než ho sesumírovat do e-booku. Může jít například o návod:
- Jak napsat e-book, který se bude prodávat?
- Jak prodávat svůj e-book na sociálních sítích?
- Jak vytěžit maximum z používání Simpleshopu?
Série blogových článků
Pokud máte svůj blog natřískaný spoustou článků, které můžete seřadit do různých tematických bloků, vydejte je jako e-book. Vyberte a publikujte články, ke kterým se lidé často a rádi vrací. E-book můžete výměnou za poskytnutí e-mailové adresy poskytnout zdarma nebo jej jako podporu prodávat například za 100 Kč.
Pokud cítíte, že máte svým zákazníkům nebo obecně lidem co předat, udělejte to. A jak je to nejjednodušší? Sepište své myšlenky, názory nebo třeba znalosti a výsledky do e-booku.