Jak napsat a vytvořit nejlepší e-book v 5 krocích?

Jak vytvořit nejlepší ebook v 5 krocích (1)

E-book vám pomůže vaši osobnost představit jako odborníka v oboru. Také může zvýšit důvěru ve vaši značku nebo ve váš produkt. Aby se tak skutečně stalo, musíte vědět, pro koho píšete, jaké problémy řeší a jak vaše služba nebo produkt pomůže starost vyřešit. Pokud váš e-book tohle obsáhne, máte vystaráno. Zjistěte, jak napsat e-book krok za krokem.

1. krok – Milá cílovko, měli bychom se lépe poznat

Ještě než naťukáte první písmenka, ujasněte si, kdo je vaše cílová skupina. Odpovězte si na otázku, pro koho e-book píšete. Ostatně znalost vašeho cílového publika je základním kamenem každého podnikání.

“Mezi nejčastější chyby při tvorbě e-booku patří představa, že jej píšete pro všechny.” 

Jestliže napíšete e-book pro všechny, pravděpodobně nebude zajímat nikoho. Místo plavce, který plave na povrchu, se proměňte v potápěče, který se ponoří hlouběji. Proveďte průzkum, abyste zjistili, kdo je vaší cílovkou.

Co vám znalost cílového publika přinese?

  • Pochopíte jeho motivaci,
  • pochopíte, jaké problémy řeší,
  • zjistíte, co je jim sympatické a naopak.

Pokud budete znát své publikum, můžete mu připravit e-knihu na míru. Zákazník bude mít o knihu zájem, protože v ní uvidí hodnotu. V knize mu nabídnete řešení jeho problému. A proto ji bude chtít.

Jak si uděláte jasnější představu o tom, pro koho píšete? Sestavte si personu. Ostatně právě persona je klíčovým bodem, když chcete prodávat své služby.

Ss-blog-18

Na co se můžete své cílovky ptát, abyste ji lépe poznali a dokázali si z ní „sestavit“ personu?

  • Jaký problém chcete vyřešit?
  • Čím se živíte?
  • Jaký je váš příjem?
  • Kolik vám je let?
  • Jaký přehled máte v tématu, které chci v knize řešit?
  • Kolik jste ochotni za službu zaplatit?

Jak své publikum lépe poznáte? Zkuste si najít někoho ze svého okolí, kdo odpovídá vaší cílovce, přichystejte online průzkum, sbírejte data ze sociálních sítí, hledejte diskuze a skupiny, ve kterých se vaše „persona“ angažuje.

2. krok – Ujasněte si, co je posláním vašeho e-booku

Další „předkrok“, který předchází samotnému psaní je, že byste měli vědět, jaké je poslání vaší e-knížky. Právě to totiž ovlivní další přípravu celého díla. Existuje několik způsobů, jak můžete celý e-book připravovat a napsat.

Bude e-book spíše vaše promo, nebo má čtenáři přinést hodnotu?

Jestliže se váš e-book bude týkat hlavně produktu nebo služby, kterou nabízíte, bude mít spíše propagační charakter. Čtenáři pravděpodobně nepřinese skutečnou hodnotu. Nepodceňujte svou cílovou skupinu. Nezkoušejte jim podsouvat, že jim váš e-book vyřeší problém, když bude ve skutečnosti „jen“ propagovat vaši službu. Nedělejte ze čtenářů hlupáky. Může se to obrátit proti vám.

Měli byste mít na paměti, že i když budete e-bookem propagovat svůj nový produkt nebo službu, vždy by měla knížka čtenáři přinést určitou hodnotu. Pokud půjde jen o tvrdou propagaci a marketing, může se stát, že ztratíte zájem a důvěru svého zákazníka.

Zamiřte na cíl

Pokud si pokládáte otázku, jak vytvořit e-book, který se bude číst, je potřeba, abyste si zvolili cíl vaší připravované brožury/knihy.

Pokud budete mít jasně definovaný cíl, budete vědět, s jakým posláním e-book píšete.

K jakým cílům můžete směřovat?

  • Budování autority – cílem vašeho díla může být prezentace vás samých jako autorit v oboru. Pokud váš e-book čtenáře zaujme a pomůže mu vyřešit jeho problém, prokázal jste své znalosti na dané téma. Jakmile vaše publikum opět uvidí vaši značku nebo jméno, je tu velká pravděpodobnost, že vás budou již považovat za autoritu a rozhodnou se u vás například znovu nakoupit. Navíc vás budou respektovat a doporučovat dál.
  • Růstu publika – jestliže je posláním e-booku získání dalších kontaktů a rozšíření vaší základny potenciálních zákazníků, pište o obecnějším tématu. Pokud zvolíte obecnější téma, je zde větší pravděpodobnost, že zasáhnete větší počet zájemců. Pokud si budou chtít váš e-book přečíst, budou muset zadat například svoji e-mailovou adresu.
  • Vydělání peněz – pokud je vaším cílem e-book, který vydělá peníze, musíte čtenáři nabídnout konkrétní řešení velkého problému, které mu správně odkomunikujete. Jen tak bude mít chuť e-book skutečně koupit. V tomto případě je nesmírně důležitá kvalita e-booku.
  • Získání studentů pro online kurz – šikovně napsaný e-book vám pomůže nalákat další zájemce o váš online kurz. Vaše kniha může být jakousi jednohubkou, která zájemcům „spustí slinu“ pro ochutnání kurzu. Kniha však musí mít dostatečnou hodnotu, aby zájemce přesvědčila o tom, že kurz bude stát za to. Z textu by měla čišet výzva k přihlášení, ale na druhou stranu by se nemělo jednat o příliš propagační text.

3. krok – Téma jako šité pro potřeby vaší cílovky

Ještě stále neťukejte do klávesnice. Ke psaní se dostanete za chvíli. K otázce, jak vytvořit e-book, patří důležitý krok, a to vymyšlení tématu, které bude vaší cílovce sedět jako klíček do zámku.

Téma vymýšlejte s ohledem na to, v čem se skutečně vyznáte a baví vás to, ale také s ohledem na své čtenáře, které byste rádi proměnili ve své zákazníky.

Ss-blog-20

Dostaňte se do hlavy svého čtenáře a zeptejte se ho:

  • Jaký problém řeší?
  • Jakou otázku si opakovaně klade a hledá na ni odpověď?

Pokud vás skutečně žádné téma nenapadá, zeptejte se, co vaše publikum řeší. Udělejte si průzkum, vyhodnoťte ho a v závěru si stanovte téma.

Jakmile si stanovíte téma, je potřeba se ponořit do dalšího průzkumu, abyste zjistili, zda váš e-book bude životaschopný. Co když o tématu už bylo spoustu napsáno? Máte ještě čím přispět? Je nějaká mezera, kterou můžete pokrýt?

Jak se pustit do průzkumu, abyste zjistili, že je vaše téma skutečně relevantní?

  • Pomocí nástrojů pro rešerši klíčových slov si zkontrolujte trendy, které se týkají vašeho tématu.
  • Projděte si tištěné knihy, e-booky a další zdroje, které se danému tématu věnovaly už v minulosti.
  • Ponořte se co nejhlouběji do tématu, abyste jej dobře pochopili a dokázali svému publiku přinést něco nového.

4. krok – Nahoďte udičku a chytněte svého čtenáře na háček

Pokud chcete svůj e-book dostat mezi lidi a přesvědčit je, aby za něj zaplatili, případně vám za něj poskytli svůj e-mail, musíte si připravit dobrý háček. Co ten háček vlastně je? Je to marketingový nástroj, který slouží k upoutání pozornosti zákazníků. Přiláká je k tomu, aby se o váš e-book zajímali a chtěli se dozvědět více.

Ss obrázky na blog (25)

Háčkem může být poutavý slogan, ale také třeba jedinečný vizuální prvek. U e-booku jde především o slovní pojetí. Háček e-booku by měl jednoduše a trefně odpovědět na to, co člověk bude mít z toho, že si e-book stáhne. Proto je na místě vymyslet intergalakticky promyšlený nadpis, který zákazníka naláká a přiměje k akci. A to vše v jedné nebo dvou větách.

Nadpis musí být šťavnatý, sexy, přitažlivý, vtipný, snadno pochopitelný. To není lehký úkol, že? Právě proto byste neměli e-book pojmenovat hned tím prvním, co vás napadne. Vymyslete alespoň 15 nadpisů a z těch vybírejte.

Co vám pomůže se sestavováním nadpisu a tedy správného háčku? Zkuste si odpovědět na tyto otázky:

  • Pro koho dílko píšete a jakým jazykem cílovka mluví?
  • K čemu e-book je a co jeho přečtením lidé získají?
  • Má vaše kniha benefity, které upoutají pozornost?

Dáme vám praktický příklad:

Jaký e-book byste se raději přečetli?

Jak používat SimpleShop?

Jak se SimpleShopem prodáte svůj e-book za 10 minut?

Z názvu musí být jasné, o čem e-book pojednává a co čtenářům přinese.

5. krok – Promasírujte klouby a položte prsty na klávesnici

Teď nastává chvíle pro skutečného spisovatele. Jaké fáze psaní vás čekají?

  1. Kapitoly – celé téma rozdělte na větší celky, kapitoly s názvem. Kapitoly jsou jako milníky na cestě, kterou představuje vaše téma. Rozdělení do kapitol vám pomůže začít. Díky nim se na své cestě neztratíte ani nezaseknete.
  2. Podkapitoly – velké kapitoly rozdělte na menší celky, podkapitoly. Každá podkapitola by měla souviset s kapitolou. Díky podkapitolám se dostanete hlouběji do tématu. Čím hlouběji půjdete, tím hodnotnější váš e-book bude.
  3. Dejte své knize logiku – jakmile si sestavíte a pojmenujete kapitoly a podkapitoly, logicky je seřaďte. Tak dáte svému e-booku hlavu a patu. Pokud by byly informace řazené chaoticky, čtenář zřejmě vaši knihu nedočte. Řazení může být chronologické, podle důležitosti nebo podle jiné struktury, která vám dává smysl.
  4. Pište jednotně – buďte při psaní konzistentní. Dodržujte nastavenou strukturu napříč každou kapitolou. Držte se tonality a jazyka, který jste si zvolili. Mějte fokus na dané téma a „nezatahujte“ do něj dalších xy témat, která zbytečně odvádí čtenářovu pozornost.
  5. Nebojte se s knihou „hýbat“ – ano, vytvořili jste si osnovu s kapitolami, která určuje směr. Je ale v pořádku tuto osnovu upravit. Možná během psaní zjistíte, že si některé téma zaslouží více prostoru a jiná témata zase můžete zkombinovat dohromady. Nebojte se zasahovat do struktury e-booku, ale vždy mějte na paměti, že výsledek musí být srozumitelný a v souladu s vašimi nastavenými cíli.
  6. Knihu dopište a vydejte – zajímá vás, jak vydat e-knihu zdarma? Jednoduše ji ve formátu .pdf umístěte na svoje stránky nebo sociální sítě.

Jaké e-booky se píšou nejčastěji?

Možná, že stále váháte nad tím, jaké e-booky se píšou nejčastěji. Inspirujete se těmito nápady.

Ss-obrazky-na-blog-24

Nový výzkum

Pokud jste se pustili do experimentování nebo obchodního průzkumu, není nic jednoduššího než popis vaší cesty a vaše závěry zprostředkovat dál. Řekněte čtenářům, co jste se snažili zjistit, co vyšlo z výsledků a co tyto výsledky znamenají. Upevní to vaše postavení v oboru.

Případová studie

Případové studie ukazují, čeho jste dosáhli. A čtenáři milují úspěšné příběhy. „Případovka“ je skvělý formát, který pomůže vaše čtenáře proměnit na zákazníky. Ukáže, jak jim váš produkt nebo služba může pomoci. Přesvědčí se o tom reálnou zkušeností, kterou popisujete.

Produktové demo

Nabízíte složitý produkt a potřebujete svým potenciálním zákazníkům sdělit, že jeho používání není tak složité, jak si myslí? Napište e-book, který bude produktovým demem vašeho produktu. Ukážete v něm, jak se dá váš produkt používat, jak z něj vytěžit maximum nebo jak s ním správně pracovat.

Rozhovor

Potkali jste se s význačnou osobností vašeho oboru a měli jste možnost s ní vést rozhovor? Sepište ho do e-booku a podělte se o něj se svými čtenáři.

Návod

Jestliže máte unikátní know-how, které chcete předat lidem, není nic jednoduššího než ho sesumírovat do e-booku. Může jít například o návod:

  • Jak napsat e-book, který se bude prodávat?
  • Jak prodávat svůj e-book na sociálních sítích?
  • Jak vytěžit maximum z používání Simpleshopu?

Série blogových článků

Pokud máte svůj blog natřískaný spoustou článků, které můžete seřadit do různých tematických bloků, vydejte je jako e-book. Vyberte a publikujte články, ke kterým se lidé často a rádi vrací. E-book můžete výměnou za poskytnutí e-mailové adresy poskytnout zdarma nebo jej jako podporu prodávat například za 100 Kč.

Pokud cítíte, že máte svým zákazníkům nebo obecně lidem co předat, udělejte to. A jak je to nejjednodušší? Sepište své myšlenky, názory nebo třeba znalosti a výsledky do e-booku.

Přečtěte si naše další články

Jana pro vás píše články, které vás provedou nejen džunglí prodeje a podnikání. Když potřebuje vypnout, vyráží na túry po hřebenovkách. Miluje jídlo a ze všeho nejvíc sushi.
Jana Uvízová

Skvělý článek, co říkáte?

Aby vám žádný další neutekl, nechejte nám na sebe e-mail.

Přečtěte si také

Na podobné téma jsme napsali spoustu článků.
Tady je několik z nich

Jak vytvořit efektivní bio

Jak na působivou instagramovou stránku s odkazem v biu?

Věděli jste, že Instagram celosvětově používají více než 1,3 miliardy lidí a v České republice jsou evidovány zhruba 4 miliony aktivních uživatelů? Přečíst
Návrh bez názvu (48)

Jak se pustit do prvního digitálního prodeje?

Poptávka po digitálních produktech roste bezprecedentním tempem. Důkazem jsou ostatně i statistiky, podle kterých se objem transakcí s digitálními produkty jen za poslední dva roky Přečíst
Copywriter přibližuje svou práci co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty (3)

Copywriter přibližuje svou práci: Co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty?

Definicí copywritingu je tvorba obsahových, reklamních a marketingových textů, jejichž cílem je navést čtenáře k požadované akci. Co to ale znamená v praxi? Hodiny rešerší... Přečíst
Jak si přivydělat z domova přes internet (2)

Jak si přivydělat z domova přes internet?

Zjistěte, jaké digitální produkty se na internetu prodávají nejlépe. Jak odhalíte, v čem je váš potenciál? Objevte online platformy pro prodej. Přečíst
Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu (2)

Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu?

V dnešní době, kdy si může vlastní značku zřídit prakticky kdokoliv, je budování silné komunity kolem vašeho brandu důležitější než kdykoliv předtím. Přečíst
Xr:d:daf64mrkcec:286,j:3200231753595899425,t:24040811

Jak začít s online prodejem: průvodce, jak prodávat své výrobky a produkty přes internet

Máte perfektní produkt a hledáte možnosti, jak jej prodávat online? Nabízí se vám hned tři možnosti. Prodávat můžete přes prodejní formulář, webové šablony nebo vlastní Přečíst
Seznámení s obsahovým marketingem (5)

Seznámení s obsahovým marketingem

Co byste řekli na to, mít nástroj, který je podle 78 % firem účinný při získávání nových zákazníků? Nástroj, jenž zvyšuje zisky, buduje důvěru ve Přečíst
Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu

Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu?

Máte zkušenosti a vědomosti, o které byste se rádi podělili s ostatními? Pravděpodobně připravujete svůj první online kurz a přemýšlíte, jak a za kolik jej Přečíst
Chcete prodávat efektivněji řiďte se podle marketingové strategie stdc (6)

Chcete prodávat efektivněji? Řiďte se podle marketingové strategie STDC

Pokud potřebujete porozumět potřebám, preferencím a chování svých zákazníků při nakupování, je potřeba vědět, z jakých fází se nákupní proces skládá a co je pro Přečíst
Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji

Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji?

Persona je marketingový nástroj, který vám pomůže oslovit konkrétní zákazníky. Je mnohem specifičtější než cílová skupina. Přečíst
Online kurzy jako nastartování vašeho podnikání (2)

Všeobecné obchodní podmínky a GDPR nejen pro e-shopy

Prodáváte online? Máte, případně uvažujete o e-shopu? Věděli jste, že ze zákona musí váš prodejní web obsahovat určité náležitosti? Přečíst
Ss blog náhledovky (10)

Základy měření návštěvnosti a konverzí na webu pro začátečníky

V dnešní době by každého, kdo provozuje webové stránky měla zajímat návštěvnost webu. V tomto článku si povíme, jak začít. Přečíst
Ss blog náhledovky (2)

Top 5 prodejních formulářů za rok 2023

Rok 2023 v SimpleShopu? Opět to byla jízda! Své produkty prostřednictvím našeho prodejního formuláře prodávalo přes ... Přečíst
Ss blog náhledovky (7)

5 tipů, jak vytvořit online kurz s Janou Valentovou

Před tvorbou jakéhokoliv kurzu si zjistěte, jaká je nabídka a poptávka. Také je dobré vybrat takové téma, které bude stále aktuální... Přečíst
Ss blog náhledovky (4)

Nejzajímavějších 6 prodejních formulářů SimpleShop za rok 2022

SimpleShop má už přes 8 000 aktivních uživatelů. A jelikož se s naším prodejním formulářem dá kouzlit, vybrali jsme 6 nejzajímavějších formulářů. Přečíst

Stále váháte?

Za zkoušku nic nedáte. Aspoň ne u nás.
Bez závazků a bez háčků.