Věděli jste, že Instagram celosvětově používají více než 1,3 miliardy lidí a v České republice jsou evidovány zhruba 4 miliony aktivních uživatelů? Instagram představuje nejen místo, kde se lidí mohou bavit, ale skvělou příležitost pro prezentování a budování značky. K úspěchu na Instagramu však nestačí pouze krásné fotografie nebo videa. Velmi důležité je i správně nastavit profil, aby byl atraktivní a také funkční. Poradíme vám, jak na to.
Obsah článku:
Co je to ig bio?
Bio na Instagramu, a ostatně i na dalších sociálních sítích, je zkratkou pro „biografii“ neboli „biografický údaj“. Co si pod tím představit? Popis, který najdete v horní části profilu na Instagramu pod jménem a profilovou fotkou. Jedná se o prostor pro krátký text s délkou maximálně 150 znaků, který přibližuje profil a poskytuje podrobnosti o vás nebo vaší značce. Myslete na to, že je bio jedním z prvních textů, se kterým se návštěvníci vašeho profilu setkají, a získají tak lepší představu o tom, kdo jste a co děláte. Je tedy důležité, aby bylo co nejvýstižnější, stručné a poutavé.
Začněte jednoduchým a zapamatovatelným názvem
Název neboli uživatelské jméno na Instagramu funguje jako jedinečný identifikátor, který umožňuje ostatním uživatelům snadno najít a rozpoznat váš profil. Ideální uživatelské jméno by mělo být opět jednoduché a snadno zapamatovatelné. Vyhněte se proto speciálním znakům a dlouhé sekvenci čísel. Jméno by také mělo souviset s vaší osobní značkou nebo účelem vašeho profilu. V případě firemních účtů je vhodné zvolit název firmy, případně klíčové slovo související s oborem. Na Instagramu můžete nastavit kromě uživatelského jména také instagramové jméno.
Nastavení firemního profilu
Zakládáte instagramový účet kvůli podnikání? Pak zvolte firemní profil, jež nabízí řadu funkcí a nástrojů přizpůsobených potřebám značek.
Jedná se například o Instagram Insight, tedy přístup k analytickým nástrojům, které umožňují sledovat růst profilu, dosah příspěvků, interakce apod.
Na firemním účtu můžete také snadno vytvářet a spravovat placené kampaně nebo přidat tlačítko s výzvou k akci (CTA) či označovat produkty s odkazy na jejich zakoupení.
TIP: Skrytí zaměření profilu
Při nastavování firemního účtu můžete zveřejnit zaměření vaší značky. Ne vždy to však pro vás musí být přínosné. Pokud například provozujete restauraci se silnou konkurencí v okolí, může být lepší zaměření skrýt. V případě, že by totiž uživatel na vašem profilu klikl na zaměření, v tomto případě na „Restauraci“, zobrazily by se mu i další restaurace v okolí.
Jak napsat skvělé Instagram bio?
Nyní už se dostáváme k samotnému biu na Instagramu. Prostřednictvím této krátké vizitky byste měli návštěvníkům dokázat sdělit, kdo jste, co děláte nebo jaká je vaše konkurenční výhoda. Připravili jsme si pro vás několik tipů na to, jak napsat poutavé bio:
- Myslete na to, že bio by mělo být stručné, výstižné a zapamatovatelné.
- V několika slovech popište, co vaše značka dělá nebo nabízí a v čem je jedinečná („Organická kosmetika založená na síle přírody“, „Moderní kuchyně z lokálních surovin“ apod.)
- Používejte v popisku klíčová slova, která souvisejí s oborem vaší značky. Klíčová slova (např. „organická kosmetika“, „moderní kuchyně“) pomáhají s vyhledáváním na Instagramu.
- Vytvořte pro svou značku hashtag, který podpoří zapojení komunity a zlepší identifikaci vaší značky na Instagramu. Vlastní hashtag má například profil skodacr (Škoda Česká republika) v podobě hashtagu #skodanesdilet.
- Pro zvýšení prodeje svých produktů nebo zvýšení návštěvnosti stránek do bia přidejte výzvu k akci, např. „Prohlédněte si naše menu“, „Začněte hýčkat svou pleť“ apod.
- Bio můžete doplnit také o emotikony, které mohou pomoci text lépe strukturovat, emotikony by měly opět souviset se zaměřením vaší značky.
- Možností, jak odlišit své bio na Instagramu, je použití speciálních fontů. Instagram ve výchozím nastavení používá vlastní jednoduché písmo, různé fonty však můžete využít díky externím nástrojům, jako jsou například Instagram Fonts Generator nebo Cool Symbol.
- Nezapomeňte na kontaktní údaje, polohu nebo třeba propojit profil s vašimi dalšími profily a projekty, pokud nějaké máte.
Odkazy v biu na Instagramu
Jedním z hlavních nástrojů, jak své sledující na Instagramu proměnit v návštěvníky, jsou odkazy. Právě bio je často jediným místem na Instagramu, kam můžete umístit přímý odkaz. Je proto klíčové, aby byl dobře promyšlený a strategicky umístěný. Pokud je například vaším cílem přilákat návštěvníky na web a podpořit prodej produktu, ujistěte se, že daný odkaz tomuto cíli odpovídá.
Kolik odkazů může být v biu?
Instagram od roku 2023 uživatelům umožňuje přidat do bia až pět odkazů. Přímo v biu se však zobrazí pouze první odkaz a pro ostatní si musí uživatelé kliknout.
Pokud potřebujete více odkazů nebo nechcete využít funkci Instagramu, můžete využít nástroje jako jsou Linktree, Tap.bio nebo Shorby, které umožňují na jedno místo umístit více odkazů. S pomocí těchto nástrojů vytvoříte mini stránku s několika odkazy.
TIP: Přidejte si do bia odkaz přímo na prodejní formulář
Do bia si můžete dát odkaz na své webové stránky nebo na prodejní formulář, díky kterému snadno prodáte nabízené kurzy, videa a mnoho dalšího. Chytrý prodejní formulář můžete jednoduše naklikat v SimpleShopu a nasadit ho na svůj web.
Výběry Stories
Stories na firemním profilu na Instagramu můžete využít například k prezentaci produktů a služeb, zvýšení interakce se sledujícími, propagaci časově omezených nabídek nebo sdílení odkazů na dalších obsah. Stories jsou na profilu dostupné pouze 24 hodin, pokud však chcete Stories trvale uložit, můžete využít výběry Stories (Highlights), které slouží k uchování důležitých příspěvků na profilu. Výběry Stories můžete použít například pro zveřejnění katalogu produktů či služeb, ceníků, návodů a tipů nebo informací o historii značky apod.
Další tipy spojené s vytvářením profilu na Instagramu
Na závěr jsme si pro vás připravili ještě několik tipů, jak vytěžit z profilu na Instagramu maximum:
- Instagram je primárně mobilní platformou, odkazy v biu by tak měly být optimalizované pro mobilní zařízení.
- Odkazy v biu pravidelně aktualizujte, aby odpovídaly vašim cílům.
- Abyste docílili profesionálního vzhledu profilu na Instagramu, nastavte si barevné schéma profilu. Vyberte si dvě až čtyři hlavní barvy, které odráží vaši značku a konzistentně je používejte ve všech příspěvcích.
- Úvodní fotky pro Reels pečlivě vybírejte tak, aby vypadaly dobře na zdi a ladily s vašimi ostatními příspěvky.