Vezměte telefon, zapněte kameru a začněte točit. Potom vše nasaďte na web a voilà, online kurz je na světě!
Samozřejmě, je to také možnost. Pokud však nechcete celý osud kurzu nechat náhodě, je fajn se nad celou koncepcí důsledně zamyslet a dát vašemu nápadu zřetelnou podobu. Pojďme se podívat, čemu se vyplatí věnovat chvíli času, aby se vám to, co do přípravy online kurzu investujete, násobně vrátilo.
Obsah článku:
Vyberte téma, které (vás) bude bavit!
Má-li být online kurz kvalitní, musí vás jeho tvorba bavit od začátku do konce. Pokud ho totiž věnujete tomu, co není vaším šálkem kávy, bude to vidět. Můžete pak produkovat kurzy o 106, pokud ale nebudou od srdce, promítne se to do celé tvorby. Zákazník to vycítí a poohlédne se raději jinde.
Vyberte si téma, ve kterém vynikáte, 100% ho ovládáte a rozumíte mu (i pokud vás někdo vzbudí o půlnoci).
Myšlenku už máte? Perfektní! A bude atraktivní i pro ostatní, najde si své publikum? Samozřejmě, kurzy můžete tvořit jen pro své vlastní potěšení, ale předpokládáme, že alespoň v koutku duše chcete s kurzem vyrazit do světa a uspět i mimo vaši bublinu.
Udělejte si bodový seznam nebo myšlenkovou mapu. Tím, že své nápady dáte na papír, zhmotníte je, a pomůže vám to lépe si ujasnit, jakým směrem se chcete s tvorbou online kurzů vydat. Zamyslete se a odpovězte si na otázky:
- Co opravdu umím, v čem vynikám?
- Chci své znalosti a dovednosti sdílet s ostatními? A proč?
- Co od toho očekávám já?
- Chci na tom vydělat? A nedělám to jen pro peníze?
- Co mohou očekávat ostatní? A co čekám já od nich?
Nestřílejte od boku, veškeré vaše odpovědi by měly mít hlavu a patu. Pokud tápete, jak to celé správně uchopit, zapátrejte na internetu, chytrých rad pro tuto oblast najdete spoustu.
Jedna z metodik pro stanovení vašich cílů je chytrá už od pohledu, známá je totiž pod zkratkou SMART. Jedná se o anglické pojmy Specific, Measurable, Attainable, Relevant a Timely. Vaše stanovené cíle by podle ní měly být konkrétní, měřitelné, dosažitelné, měly by dávat smysl a být splnitelné v určitém čase.
Už se vám to rýsuje?
Pro koho kurz bude? Trefte se do černého!
Aby celý proces tvorby online kurzů byl SMART a dával smysl, stanovte si, pro koho jej tvoříte. Tedy cílovou skupinu posluchačů, studentů, zájemců, zkrátka lidí, které chcete kurzem oslovit. Jaké jsou její zájmy a potřeby, co dělá, co hledá, jaké sociální sítě sleduje a jak je na nich aktivní? Patří do ní starší ročníky nebo náctiletí?
Definovat správně cílovou skupinu je stěžejním okamžikem, protože podle toho se bude odvíjet celá vaše další komunikace kurzu, včetně jeho obsahu. Jen stěží budete nabízet kurz zahradnických dovedností lidem, kteří trpí alergií na pyl.
S ohledem na ni pak můžete pracovat s ostatními marketingovými nástroji, které vám pomohou šířit povědomí o vašem produktu. Zaměřte se na vhodnou komunikaci, slovní obraty, které jsou vaší cílovce blízké, nemluvte jazykem, který nezná.
Vlastní strukturu kurzu pak přizpůsobte potřebám této skupiny. Pokud budete správně cílit na to, co potřebuje, snáz si vás najde a už se vás nepustí.
Název, který prodá
Ve chvíli, kdy má produkt líbivý název, prodává se snáz, tak to zkrátka je. Proto i vy zvolte název online kurzu tak, aby se zákazníkům zalíbil a zaujal. Aby byl odpovědí na jejich otázky. Aby věděli, že když si jej koupí, vyřeší to jejich problémy. Že je to přesně to, co potřebují.
Nevěšte jim však bulíky na nos a neslibujte nemožné. Vaši budoucí zákazníci sice mohou zoufale hledat pomoc, ale nejsou hloupí. Nebudete-li s nimi jednat férově, tak vám to nikdy neodpustí. Proto by měl název produktu přesně odpovídat tomu, co prodáváte.
U konkurence se inspirujte, ale nekopíruje. Je to váš kurz, tak do něj vložte kus sebe. Buďte originální a autentičtí. Pak to bude fungovat.
O kom? O čem?
Úzce souvisí s předchozí částí. Jak název, tak samotný obsah kurzu musí být váš. Žádné kopírování, žádné napodobování, ale 100 % autenticita a vy! Protože i to je jeden ze stěžejních důvodů, proč lidé sáhnou právě po tom vašem kurzu.
Pokud přemýšlíte, co by bylo to pravé ořechové, nebojte se zapátrat, po čem vaše cílová skupina touží a co jí v daném oboru chybí. Připravte si krátké dotazníky, udělejte si průzkum a zalepte díru na trhu!
Jakmile budete mít jasno v obsahu, stanovte si podrobnou strukturu, co budete v jaké části kurzu rozebírat, v jaké posloupnosti a časovém sledu. Přesná struktura vás podrží ve chvíli, kdy začnete tápat, co jste už svým studentům předali, a co ještě ne.
Výuku se nebojte okořenit špetkou humoru a lehkosti. Studenti se chtějí při získávání znalostí také bavit, ne jen “suše biflovat”. Každý z nás má odlišný styl humoru a také jím se lze velmi dobře odlišit od konkurence. Třeba zrovna vaše historky ze zákulisí budou právě to, proč studenti sáhnou po vašem online kurzu.
Zadarmo? Za peníze?!
Jestli chcete poskytovat kurzy zadarmo nebo za peníze, jste si ujasnili už na úplném začátku. Pokud nevíte, jak online kurz správně nacenit, zodpovězte si několik otázek. Jak náročná byla příprava, kolik jste tomu věnovali času? Jaká je odbornost kurzu? Na jaké je úrovni? Je spíše doplňkový pro chvíle oddechu, nebo dokáže studenty připravit na nějakou zásadní vědomostní zkoušku? Je na profi úrovni, včetně doplňkovým studijních materiálů a použité techniky? Mají studenti kurz uhradit celý najednou, nebo si mohou zakoupit jednotlivé lekce?
Nebojte se experimentovat. Nabídněte zkušební lekci zdarma, pravidelným odběratelům dopřejte něco navíc, ať už to budou pracovní listy nebo osobní konzultace.
Spočítejte si to tak, aby vaše cenové nároky nebyly přehnané, ale také tak, abyste nebyli tratní. Buďte féroví i v tomto ohledu a uvidíte, že se vám studenti odvděčí.
Kde to prodat?
Tuhle fázi doporučujeme nepodcenit. I ten nejvymazlenější online kurz může narazit, pokud pořádně nepromyslíte i tento aspekt. Pro začátek to sice může být malinko náročnější, ale ve finále ušetříte nejen spoustu času.
V online světě existuje mnoho způsobů, jak prodávat. Poohlédněte se po takové platformě, která celý proces prodeje co nejvíce zautomatizuje a její údržbou nestrávíte půlku života. Ideálně zvolte takovou, abyste na začátku vše nastavili a pak ji nechali pracovat samostatně.
Mrkněte třeba na SimpleShop, online systém pro prodej digitálních produktů. Umí vystavit objednávku, zpracovat platbu, odeslat produkt zákazníkovi, ale také vás upozorní na to, že vám některý ze studentů stále nezaplatil.
Nezapomeňte!
Všechno je nachystáno a jste připraveni vypustit svůj kurz do online světa? Tak na závěr mrkněte na následující rekapitulaci, vychytejte poslední mouchy, a popřejte mu šťastný let!
Zaměřit se i na souvislosti
Aby byl kurz opravdu kvalitní, nikdy nebude jen o jednom konkrétním tématu, ale musí mít určitý přesah. Nebojte se svým studentům nabídnout víc a zabrousit do souvisejících oblastí. Nejen, že to pro ně bude příjemné oživení, ale také ukážete, že máte všeobecný přehled. Navíc to přiměje i vás neustále na svých znalostech pracovat a rozšiřovat je.
Své studenty aktivně zapojovat
Ať to opravdu není jen o biflování. Aktivní komunikace a interakce posílí váš vzájemný vztah. Využijte sociální sítě a vybudujte si komunitu studentů, kteří budou společně sdílet své úspěchy i neúspěchy ve studiu. Uspořádejte offline setkání a poznejte se osobně. Setkání tváří v tvář má nezaměnitelnou atmosféru, nemluvě o tom, že posiluje důvěru a věrnost. Při další příležitosti studenti pak zase raději sáhnou po vaší nabídce, než po konkurenci.
Důležitý je ostrý obraz i dobrý zvuk
Vaření, jazyky, život mravenců, jóga… Obsah vašeho kurzu může být jakkoliv zajímavý a poptávaný, ale pokud kvalita bude pokulhávat, mnoho zájemců nezískáte. Dobrý zvuk a obraz je základem kvalitního online kurzu. Pokud nabídnete zrnitý záznam a místo zřetelného projevu čeká posluchače zvuk připomínající šumění moře, asi moc úspěšní nebudete. I drobnější investice do technologií se v tomto případě rozhodně vyplatí.
Nic není staršího než včerejší noviny
Na první pohled to nemusí být zřejmé, ale online kurzy jsou nikdy nekončící práce. Neusněte na vavřínech po prvních prodaných kouscích a vězte, že tím vše teprve začíná. S měnícím se světem se mění i aktuální trendy, na které je třeba pružně reagovat. Jděte s dobou, kurzy pravidelně aktualizujte, doplňujte si vzdělání a přizpůsobujte nabídku.
Být vidět!
Jinak si vás nikdo nevšimne, a to by přece byla škoda! Potenciál sociálních sítí a jejich skupin už jsme zmínili. Zaměřte se na komunikační kanály, které jsou blízké vám i vaší cílové skupině, a využijte je na maximum. Dosah příspěvků lze získat i organicky, nejen placeným obsahem, i když čas od času placená propagace dokáže zázraky. Stačí si jen sednout a začít. Fantazii a kreativitě se meze nekladou!