Jak monetizovat obsah aneb co udělat pro to, aby váš obsah vydělával

Jak monetizovat obsah aneb co udělat pro to, aby váš obsah vydělával

Vytváříte digitální obsah, ať už v podobě podcastů, videí nebo blogových článků, a chcete, aby vám začal vydělávat? Existuje hned několik strategií, jak tohoto cíle dosáhnout. Pojďte se s námi blíže podívat na to, co vše můžete monetizovat a také jak zvolit vhodnou strategii a platformu pro prodej vašeho obsahu.

Kvalitní obsah má velký potenciál

Proč uvažovat nad tím, že zpeněžíte obsah, který vytváříte? Monetizace online obsahu má v současné době obrovský potenciál, a to vzhledem k rozvoji takzvané creator economy neboli ekonomice tvůrců obsahu a také zvyšujícímu se počtu lidí, kteří mají zájem prostřednictvím online obsahu rozvíjet své znalosti a dovednosti. V roce 2024 byla ostatně hodnota creator economy odhadována na 250 miliard dolarů a očekává se, že do roku 2027 dosáhne hodnoty 500 miliard dolarů.

Co vše můžete monetizovat?

Monetizovat je možné širokou škálu obsahu. Výběr vhodné strategie by se měl vždy odvíjet od typu tvorby, cílového publika a platformy, na které budete obsah nabízet. Pojďme se podívat na několik příkladů produktů nebo služeb, které můžete zpeněžit.

Digitální produkty

Velmi častým monetizovaným obsahem jsou digitální produkty, ať už v podobě e-booků (návody, příběhy, odborné publikace), videí, audio nahrávek, online kurzů nebo šablon a nástrojů. Jak začít digitální produkty jednoduše prodávat? Významnou pomoc představuje systém SimpleShop, ve kterém si jednoduše naklikáte prodejní formulář a nasadíte ho na web. Můžete tak digitální produkty prodávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a peníze dostanete na vlastní účet.

Služby a konzultace

Na internetu je možné samozřejmě vydělávat také prostřednictvím individuálních konzultací (koučink, mentoring), zakázkovou tvorbou (články, ilustrace, grafický design apod.) nebo online workshopy a webináři.

Jak monetizovat obsah aneb co udělat pro to, aby váš obsah vydělával (2)

Živé akce

Prostřednictvím systému SimpleShop můžete jednoduše prodávat také vstupenky na akce (konference, koncerty, festivaly apod.) anebo zákazníkům nabídnout VIP zážitky, například osobní setkání s fanoušky nebo přístupy do zákulisí apod.   

Jakým způsobem obsah zpoplatnit?

Existuje několik účinných strategií, jak digitální obsah zpoplatnit. Kromě přímého prodeje (jednorázový nákup, licenční poplatky) můžete vyzkoušet například následující:

Předplatitelské modely

Přidáváte pravidelně obsah na internet a chcete dosáhnout stabilních příjmů a vybudovat silnou zákaznickou základnu? Pak pro vás mohou být zajímavou variantou předplatitelské modely, které fungují tak, že si fanoušci na konkrétní časové období (měsíc, rok…) předplatí váš obsah. Ideální pro tvůrce, kteří chtějí nabízet svůj obsah na předplatitelské bázi, je například projekt Bluetero, které vychází na jaře 2025. I vy díky němu můžete vydělávat tím, co vás baví.

Model „Pay What You Want“

Inovativním přístupem k monetizaci obsahu je model „Zaplať, kolik chceš“ (Pay What You Want), který zákazníkům nabízí možnost určit si sami částku, kterou za produkt nebo službu zaplatí, včetně možnosti, že se rozhodnou nezaplatit nic. Tento přístup se čím dál tím častěji využívá při monetizaci e-knih, hudby, softwarů nebo online kurzů. Jeho výhodou je budování vztahu se zákazníky i možnost dostat svůj obsah k širšímu publiku.

Crowdfunding

Finance na své online projekty můžete získat i díky crowdfundingu, který zároveň pomáhá vybudovat loajální komunitu fanoušků. 

Jak monetizovat obsah aneb co udělat pro to, aby váš obsah vydělával (3)

Začněte tím, že si uděláte pořádek v obsahu

Předtím, než začnete vytvořený obsah monetizovat, doporučujeme zmapovat, co už máte k dispozici. Projděte si všechny platformy, na kterých sdílíte obsah (např. blog na vašich webových stránkách, sociální sítě, YouTube apod.). Při procházení obsahu se zaměřte zejména na populární příspěvky a také obsah, který vás bavilo vytvářet nejvíce. Právě ten má totiž největší potenciál zaujmout zákazníky.

Jak plánovat nový obsah?

Revize stávajícího obsahu vám může výrazně pomoci při vytváření nového obsahu. Inspirujte se příspěvky, které fanoušky zaujaly nejvíce, a zamyslete se nad tím, proč dosáhly právě tyto příspěvky největšího úspěchu. Bylo to dáno poutavým nadpisem, aktuálním tématem nebo snad osobním příběhem? S odhalením důvodu vám mohou pomoci například komentáře vašich fanoušků. Zamyslete se také nad tím, jak z obsahu, který děláte, můžete vytěžit více a jakou přidanou hodnotu fanouškům nabídne, aby byli ochotni za obsah platit.

Jak vybrat vhodnou platformu pro prodej obsahu?

Jedním z klíčových kroků k úspěšné monetizaci obsahu je výběr správné platformy. Myslete na to, že se různé platformy hodí pro různé typy obsahu. Při výběru platformy je proto třeba zvážit kromě poplatků také typ produktu nebo služby, kterou chcete nabízet, cílovou skupinu, funkcionalitu a možnosti přizpůsobení brandingu nebo designu.

Celý proces prodeje digitálních produktů vám umožní automatizovat zmíněný systém SimpleShop, který za vás vyřeší prodejní proces od prodeje produktu či služby až po vystavení faktury. Čas, který ušetříte posíláním jednotlivých produktů, e-mailů nebo vystavováním faktur můžete využít na tvorbu nového obsahu, který vám bude vydělávat peníze. 

Je copywriterkou tělem i duší. Když zrovna nepíše, užívá si sílu slov prostřednictvím knížek. Ráda také tráví čas s kocourem Kryšpínem a psem Obelixem.
Hana Fabiánová

Skvělý článek, co říkáte?

Aby vám žádný další neutekl, nechejte nám na sebe e-mail.

Přečtěte si také

Na podobné téma jsme napsali spoustu článků.
Tady je několik z nich

Jak monetizovat obsah aneb co udělat pro to, aby váš obsah vydělával

Jak monetizovat obsah aneb co udělat pro to, aby váš obsah vydělával

Vytváříte digitální obsah, ať už v podobě podcastů, videí nebo blogových článků, a chcete, aby vám začal vydělávat? Existuje hned několik strategií, jak tohoto cíle Přečíst
Co by měl vědět a dělat každý tvůrce obsahu

Co by měl vědět a dělat každý tvůrce obsahu?

Sdílíte s ostatními své nápady, myšlenky nebo příběhy prostřednictvím různých online platforem? Cítíte, že jsou pro vaše sledující opravdu přínosné a rádi byste z toho Přečíst
Jak vydat a prodat svou vlastní e-knihu

Jak vydat a prodat svou vlastní e-knihu?

Rýsuje se vám v hlavě příběh, který byste rádi poslali do světa? Máte speciální znalosti a chcete se o ně podělit s ostatními? Psaní vám Přečíst
Kopie návrhu jak na působivou instagramovou stránku s odkazem v biu

Jak napsat úspěšný blogový článek?

Chcete vědět, jak napsat článek, který si zamilují vaši čtenáři i vyhledávače? Poradíme vám, na jaké body se zaměřit. Copywriteři se shodují na tom, že Přečíst
Chyby v prodejních formulářích

Chyby v prodejních formulářích

Chystáte se na prodej online produktů prostřednictvím prodejního formuláře SimpleShop? Máte vlastní web nebo plánujete vytvořit prodejní stránku pro každý produkt? Přečíst
Jak vytvořit efektivní bio

Jak na působivou instagramovou stránku s odkazem v biu?

Věděli jste, že Instagram celosvětově používají více než 1,3 miliardy lidí a v České republice jsou evidovány zhruba 4 miliony aktivních uživatelů? Přečíst
Návrh bez názvu (48)

Jak se pustit do prvního digitálního prodeje?

Poptávka po digitálních produktech roste bezprecedentním tempem. Důkazem jsou ostatně i statistiky, podle kterých se objem transakcí s digitálními produkty jen za poslední dva roky Přečíst
Copywriter přibližuje svou práci co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty (3)

Copywriter přibližuje svou práci: Co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty?

Definicí copywritingu je tvorba obsahových, reklamních a marketingových textů, jejichž cílem je navést čtenáře k požadované akci. Co to ale znamená v praxi? Hodiny rešerší... Přečíst
Jak si přivydělat z domova přes internet (2)

Jak si přivydělat z domova přes internet?

Zjistěte, jaké digitální produkty se na internetu prodávají nejlépe. Jak odhalíte, v čem je váš potenciál? Objevte online platformy pro prodej. Přečíst
Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu (2)

Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu?

V dnešní době, kdy si může vlastní značku zřídit prakticky kdokoliv, je budování silné komunity kolem vašeho brandu důležitější než kdykoliv předtím. Přečíst
Xr:d:daf64mrkcec:286,j:3200231753595899425,t:24040811

Jak začít s online prodejem: průvodce, jak prodávat své výrobky a produkty přes internet

Máte perfektní produkt a hledáte možnosti, jak jej prodávat online? Nabízí se vám hned tři možnosti. Prodávat můžete přes prodejní formulář, webové šablony nebo vlastní Přečíst
Seznámení s obsahovým marketingem (5)

Seznámení s obsahovým marketingem

Co byste řekli na to, mít nástroj, který je podle 78 % firem účinný při získávání nových zákazníků? Nástroj, jenž zvyšuje zisky, buduje důvěru ve Přečíst
Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu

Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu?

Máte zkušenosti a vědomosti, o které byste se rádi podělili s ostatními? Pravděpodobně připravujete svůj první online kurz a přemýšlíte, jak a za kolik jej Přečíst
Chcete prodávat efektivněji řiďte se podle marketingové strategie stdc (6)

Chcete prodávat efektivněji? Řiďte se podle marketingové strategie STDC

Pokud potřebujete porozumět potřebám, preferencím a chování svých zákazníků při nakupování, je potřeba vědět, z jakých fází se nákupní proces skládá a co je pro Přečíst
Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji

Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji?

Persona je marketingový nástroj, který vám pomůže oslovit konkrétní zákazníky. Je mnohem specifičtější než cílová skupina. Přečíst

Stále váháte?

Za zkoušku nic nedáte. Aspoň ne u nás.
Bez závazků a bez háčků.