Sdílíte s ostatními své nápady, myšlenky nebo příběhy prostřednictvím různých online platforem? Cítíte, že jsou pro vaše sledující opravdu přínosné a rádi byste z toho měli víc, než jen dobrý pocit? Pokud odvádíte kvalitní práci, nebojte se za ni říci o odměnu.
Obsah článku:
Jaký má potenciál monetizace online obsahu?
V dnešní době se na vás za to bude dívat skrz prsty už jen hrstka. Sdílení obsahu online za peníze přestává být tabu. I sledující si začínají uvědomovat, že kvalitní obsah, který chtějí konzumovat, potřebuje čas, a čas jsou peníze.
Vše jde ruku v ruce s pojmem creator economy, neboli ekonomikou tvůrců. Tento segment zahrnující tvůrce, kteří tvoří a sdílí obsah prostřednictvím sociálních sítí a podobných platforem, se řadí mezi aktuálně nejrychleji rostoucí. K tomuto růstu přispívají mimo jiné také ti, kteří si prostřednictvím svých znalostí, dovedností a kreativity chtějí přivydělat.
Velkou měrou k tomuto trendu přispěla také kovidová pandemie, která uzavřením míst pro setkávání a konzumování obsahu offline, otevřela dveře do online světa. Jedni tuto tvorbu začali vnímat jako jedinou možnost k vyjádření, druzí jako jedinou možnost (společenské) interakce. Jelikož online obsah můžete tvořit (nebo konzumovat) kdykoliv a kdekoliv, těší se tato oblast velkému a neustále rostoucímu zájmu.
Teď trochu čísel:
- Hodnota creator economy na trhu přesáhla v roce 2023 100 miliard dolarů a odhaduje se, že do roku 2030 vzroste na 500 miliard dolarů.
- Na celém světě se více než 50 milionů lidí identifikují jako tvůrci obsahu.
- Až explozivní růst zažívá v této oblasti evropský a asijský trh. Vznikají zde nové platformy a komunity zaměřující se na lokální problematiku.
Začíná vám to dávat smysl?
Kde začít?
Možností je nespočet. Pro natáčení audio nebo video obsahu už nepotřebujete vybavení za statisíce. Pro začátek si vystačíte s kvalitním telefonem, notebookem a případně mikrofonem.
Jak pro audio/video, tak pro psaný obsah existuje na trhu široká škála různých nástrojů, které lze využít. Můžete vybírat mezi placenými i bezplatnými variantami. Navíc, vzhledem k rostoucí oblibě této tvorby, se možnosti neustále rozšiřují.
Na různých platformách pak lze nahrávat videa, komunikovat s odběrateli, prodávat merch, tvořit komunity, postovat obrázky nebo úryvky ze života. Namátkou můžeme zmínit například YouTube, SimpleShop, Bluetero.
Začněte kdykoliv, bez ohledu na věk, dosažené vzdělání nebo národnost. Nemusíte mít ani obavu z toho, že nemáte milion sledujících. Úspěšní můžete být i v případě několika desítek či stovek odběratelů, zvlášť pokud budou opravdu věrní. Pak si jako tzv. mikroinfluencer se svými odběrateli vybudujete třeba i pevný a dlouhodobý vztah.
Jak na to?
Dejte lidem ochutnat
Neskrývejte za “paywall” úplně všechno, ale dopřejte odběratelům vzorek zdarma. Ještě před úhradou tak uvidí vaši tvorbu a bude se jim lépe rozhodovat, jestli je to opravdu to, co hledají. Navíc budete dostupní i pro ty, kteří mají zrovna hlouběji do kapsy. I v takových můžete najít věrné sledující, kteří vás rádi podpoří, jakmile budou moci.
Pohrajte si s cenovkou
U konkurence se inspirujte, ale nekopírujte. Vymyslete si vlastní cenovou strategii. Zahrňte do ní svou cílovou skupinu sledujících, své znalosti, dovednosti, kreativitu a čas strávený přípravou. Zjistěte si, za co a kolik jsou lidé ochotni zaplatit.
Zaměřte se na konkrétní problém
Nesnažte se zalíbit všem. Zaměřte se na jednu oblast, ve které jste experti, a té se věnujte. Ptejte se sledujících, co potřebují, co chtějí vědět. Nebudťe obecní, ale poskytněte jim konkrétní rady a vědomosti.
Obsah, který má hodnotu
Netvořte obsah jen pro obsah. Vytvořte jej proto, aby byl pro druhé přínosný a pomohl jim vyřešit jejich problém. Pokud totiž budete tvořit pouze pro peníze, bude to znát a sledující vám to nepřiláká. Příkladem může být třeba takový online kurz, který vám v 10 lekcích ukáže, jak nejlépe vycvičit štěně.
Přiložte kus sebe
Tím bude vaše tvorba unikátní, protože každý z nás je originál. Promítněte do ní svou osobnost, své myšlení. Nejlépe se tak odlišíte od konkurence a zaujmete něčím neotřelým.
Nebojte se vložit kus sebe také do náročnějších témat. I v odborné tvorbě je autenticita lákavá a sledující ji ocení.
Je to běh na dlouhou trať
Nečekejte, že vás první sdílené video vystřelí do vesmíru. Cesta k prvním sledujícím může být pěkně dlouhá a trnitá. Nenechte se však odradit a buďte trpěliví. Pokud si na své tvorbě dáte opravdu záležet, své publikum si najde. Vytvořte jim příjemnou komunitu, aby se k vám chtěli vracet, a aby vás chtěli sdílet s ostatními.
Neusněte na vavřínech. Svět je neustále v pohybu a je třeba se mu přizpůsobit. Sledujte aktuální dění, nezapomeňte se vzdělávat, mějte rozhled, abyste svým odběratelům nabídli vždy aktuální obsah.
Nebojte se automatizace
Vymazlený obsah potřebuje čas. A chcete-li být úspěšný tvůrce, bude třeba jej do tvorby opravdu investovat. Snažte si ale zjednodušit ostatní související procesy, jako je rozesílání e-mailů sledujícím, kontrolování přijatých plateb a podobně.
Na trhu existuje spousta systémů, které vám s těmito doplňkovými úkoly velmi hezky pomohou. Příkladem může být SimpleShop, chytrý prodejní formulář, prostřednictvím kterého lze prodávat několik typů online produktů. Zautomatizuje prodej od začátku až do konce – spáruje platbu, odešle produkt nebo připomene splatnost. Tak ať se vám daří!