Co by měl vědět a dělat každý tvůrce obsahu?

Co by měl vědět a dělat každý tvůrce obsahu

Sdílíte s ostatními své nápady, myšlenky nebo příběhy prostřednictvím různých online platforem? Cítíte, že jsou pro vaše sledující opravdu přínosné a rádi byste z toho měli víc, než jen dobrý pocit? Pokud odvádíte kvalitní práci, nebojte se za ni říci o odměnu. 

Jaký má potenciál monetizace online obsahu?

V dnešní době se na vás za to bude dívat skrz prsty už jen hrstka. Sdílení obsahu online za peníze přestává být tabu. I sledující si začínají uvědomovat, že kvalitní obsah, který chtějí konzumovat, potřebuje čas, a čas jsou peníze.

Vše jde ruku v ruce s pojmem creator economy, neboli ekonomikou tvůrců. Tento segment zahrnující tvůrce, kteří tvoří a sdílí obsah prostřednictvím sociálních sítí a podobných platforem, se řadí mezi aktuálně nejrychleji rostoucí. K tomuto růstu přispívají mimo jiné také ti, kteří si prostřednictvím svých znalostí, dovedností a kreativity chtějí přivydělat.

Velkou měrou k tomuto trendu přispěla také kovidová pandemie, která uzavřením míst pro setkávání a konzumování obsahu offline, otevřela dveře do online světa. Jedni tuto tvorbu začali vnímat jako jedinou možnost k vyjádření, druzí jako jedinou možnost (společenské) interakce. Jelikož online obsah můžete tvořit (nebo konzumovat) kdykoliv a kdekoliv, těší se tato oblast velkému a neustále rostoucímu zájmu.    

Teď trochu čísel:

  • Hodnota creator economy na trhu přesáhla v roce 2023 100 miliard dolarů a odhaduje se, že do roku 2030 vzroste na 500 miliard dolarů.
  • Na celém světě se více než 50 milionů lidí identifikují jako tvůrci obsahu.
  • Až explozivní růst zažívá v této oblasti evropský a asijský trh. Vznikají zde nové platformy a komunity zaměřující se na lokální problematiku.

Začíná vám to dávat smysl?

Kde začít?

Možností je nespočet. Pro natáčení audio nebo video obsahu už nepotřebujete vybavení za statisíce. Pro začátek si vystačíte s kvalitním telefonem, notebookem a případně mikrofonem. 

Jak pro audio/video, tak pro psaný obsah existuje na trhu široká škála různých nástrojů, které lze využít. Můžete vybírat mezi placenými i bezplatnými variantami. Navíc, vzhledem k rostoucí oblibě této tvorby, se možnosti neustále rozšiřují. 

Na různých platformách pak lze nahrávat videa, komunikovat s odběrateli, prodávat merch, tvořit komunity, postovat obrázky nebo úryvky ze života. Namátkou můžeme zmínit například YouTube, SimpleShop, Bluetero.

Co by měl vědět a dělat každý tvůrce obsahu (1)

Začněte kdykoliv, bez ohledu na věk, dosažené vzdělání nebo národnost. Nemusíte mít ani obavu z toho, že nemáte milion sledujících. Úspěšní můžete být i v případě několika desítek či stovek odběratelů, zvlášť pokud budou opravdu věrní. Pak si jako tzv. mikroinfluencer se svými odběrateli vybudujete třeba i pevný a dlouhodobý vztah.

Jak na to?

Dejte lidem ochutnat

Neskrývejte za “paywall” úplně všechno, ale dopřejte odběratelům vzorek zdarma. Ještě před úhradou tak uvidí vaši tvorbu a bude se jim lépe rozhodovat, jestli je to opravdu to, co hledají. Navíc budete dostupní i pro ty, kteří mají zrovna hlouběji do kapsy. I v takových můžete najít věrné sledující, kteří vás rádi podpoří, jakmile budou moci.

Pohrajte si s cenovkou

U konkurence se inspirujte, ale nekopírujte. Vymyslete si vlastní cenovou strategii. Zahrňte do ní svou cílovou skupinu sledujících, své znalosti, dovednosti, kreativitu a čas strávený přípravou. Zjistěte si, za co a kolik jsou lidé ochotni zaplatit.

Zaměřte se na konkrétní problém

Nesnažte se zalíbit všem. Zaměřte se na jednu oblast, ve které jste experti, a té se věnujte. Ptejte se sledujících, co potřebují, co chtějí vědět. Nebudťe obecní, ale poskytněte jim konkrétní rady a vědomosti.

Obsah, který má hodnotu

Netvořte obsah jen pro obsah. Vytvořte jej proto, aby byl pro druhé přínosný a pomohl jim vyřešit jejich problém. Pokud totiž budete tvořit pouze pro peníze, bude to znát a sledující vám to nepřiláká. Příkladem může být třeba takový online kurz, který vám v 10 lekcích ukáže, jak nejlépe vycvičit štěně.

Přiložte kus sebe

Tím bude vaše tvorba unikátní, protože každý z nás je originál. Promítněte do ní svou osobnost, své myšlení. Nejlépe se tak odlišíte od konkurence a zaujmete něčím neotřelým.

Nebojte se vložit kus sebe také do náročnějších témat. I v odborné tvorbě je autenticita lákavá a sledující ji ocení. 

Je to běh na dlouhou trať

Nečekejte, že vás první sdílené video vystřelí do vesmíru. Cesta k prvním sledujícím může být pěkně dlouhá a trnitá. Nenechte se však odradit a buďte trpěliví. Pokud si na své tvorbě dáte opravdu záležet, své publikum si najde. Vytvořte jim příjemnou komunitu, aby se k vám chtěli vracet, a aby vás chtěli sdílet s ostatními.

Neusněte na vavřínech. Svět je neustále v pohybu a je třeba se mu přizpůsobit. Sledujte aktuální dění, nezapomeňte se vzdělávat, mějte rozhled, abyste svým odběratelům nabídli vždy aktuální obsah. 

Nebojte se automatizace

Vymazlený obsah potřebuje čas. A chcete-li být úspěšný tvůrce, bude třeba jej do tvorby opravdu investovat. Snažte si ale zjednodušit ostatní související procesy, jako je rozesílání e-mailů sledujícím, kontrolování přijatých plateb a podobně. 

Na trhu existuje spousta systémů, které vám s těmito doplňkovými úkoly velmi hezky pomohou. Příkladem může být SimpleShop, chytrý prodejní formulář, prostřednictvím kterého lze prodávat několik typů online produktů. Zautomatizuje prodej od začátku až do konce – spáruje platbu, odešle produkt nebo připomene splatnost. Tak ať se vám daří!

Petra je pisálek se vším všudy. Pokud zrovna neskládá slova na papír, zpívá dětem v bazénu a učí je mít rády vodu.
Petra Zajíc Czabeová

Skvělý článek, co říkáte?

Aby vám žádný další neutekl, nechejte nám na sebe e-mail.

Přečtěte si také

Na podobné téma jsme napsali spoustu článků.
Tady je několik z nich

Co by měl vědět a dělat každý tvůrce obsahu

Co by měl vědět a dělat každý tvůrce obsahu?

Sdílíte s ostatními své nápady, myšlenky nebo příběhy prostřednictvím různých online platforem? Cítíte, že jsou pro vaše sledující opravdu přínosné a rádi byste z toho Přečíst
Jak vydat a prodat svou vlastní e-knihu

Jak vydat a prodat svou vlastní e-knihu?

Rýsuje se vám v hlavě příběh, který byste rádi poslali do světa? Máte speciální znalosti a chcete se o ně podělit s ostatními? Psaní vám Přečíst
Kopie návrhu jak na působivou instagramovou stránku s odkazem v biu

Jak napsat úspěšný blogový článek?

Chcete vědět, jak napsat článek, který si zamilují vaši čtenáři i vyhledávače? Poradíme vám, na jaké body se zaměřit. Copywriteři se shodují na tom, že Přečíst
Chyby v prodejních formulářích

Chyby v prodejních formulářích

Chystáte se na prodej online produktů prostřednictvím prodejního formuláře SimpleShop? Máte vlastní web nebo plánujete vytvořit prodejní stránku pro každý produkt? Přečíst
Jak vytvořit efektivní bio

Jak na působivou instagramovou stránku s odkazem v biu?

Věděli jste, že Instagram celosvětově používají více než 1,3 miliardy lidí a v České republice jsou evidovány zhruba 4 miliony aktivních uživatelů? Přečíst
Návrh bez názvu (48)

Jak se pustit do prvního digitálního prodeje?

Poptávka po digitálních produktech roste bezprecedentním tempem. Důkazem jsou ostatně i statistiky, podle kterých se objem transakcí s digitálními produkty jen za poslední dva roky Přečíst
Copywriter přibližuje svou práci co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty (3)

Copywriter přibližuje svou práci: Co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty?

Definicí copywritingu je tvorba obsahových, reklamních a marketingových textů, jejichž cílem je navést čtenáře k požadované akci. Co to ale znamená v praxi? Hodiny rešerší... Přečíst
Jak si přivydělat z domova přes internet (2)

Jak si přivydělat z domova přes internet?

Zjistěte, jaké digitální produkty se na internetu prodávají nejlépe. Jak odhalíte, v čem je váš potenciál? Objevte online platformy pro prodej. Přečíst
Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu (2)

Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu?

V dnešní době, kdy si může vlastní značku zřídit prakticky kdokoliv, je budování silné komunity kolem vašeho brandu důležitější než kdykoliv předtím. Přečíst
Xr:d:daf64mrkcec:286,j:3200231753595899425,t:24040811

Jak začít s online prodejem: průvodce, jak prodávat své výrobky a produkty přes internet

Máte perfektní produkt a hledáte možnosti, jak jej prodávat online? Nabízí se vám hned tři možnosti. Prodávat můžete přes prodejní formulář, webové šablony nebo vlastní Přečíst
Seznámení s obsahovým marketingem (5)

Seznámení s obsahovým marketingem

Co byste řekli na to, mít nástroj, který je podle 78 % firem účinný při získávání nových zákazníků? Nástroj, jenž zvyšuje zisky, buduje důvěru ve Přečíst
Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu

Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu?

Máte zkušenosti a vědomosti, o které byste se rádi podělili s ostatními? Pravděpodobně připravujete svůj první online kurz a přemýšlíte, jak a za kolik jej Přečíst
Chcete prodávat efektivněji řiďte se podle marketingové strategie stdc (6)

Chcete prodávat efektivněji? Řiďte se podle marketingové strategie STDC

Pokud potřebujete porozumět potřebám, preferencím a chování svých zákazníků při nakupování, je potřeba vědět, z jakých fází se nákupní proces skládá a co je pro Přečíst
Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji

Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji?

Persona je marketingový nástroj, který vám pomůže oslovit konkrétní zákazníky. Je mnohem specifičtější než cílová skupina. Přečíst
Online kurzy jako nastartování vašeho podnikání (2)

Všeobecné obchodní podmínky a GDPR nejen pro e-shopy

Prodáváte online? Máte, případně uvažujete o e-shopu? Věděli jste, že ze zákona musí váš prodejní web obsahovat určité náležitosti? Přečíst

Stále váháte?

Za zkoušku nic nedáte. Aspoň ne u nás.
Bez závazků a bez háčků.