5 tipů, jak vytvořit online kurz s Janou Valentovou

Ss blog náhledovky (7)

Když se řekne jméno Jana Valentová, vybaví se nám instagramový profil Online kurzy jednoduše. Jana si na Instagramu vybudovala velkou základnu fanoušků. Sdílí s nimi své know-how a působí i na YouTube. Natáčení s ní bylo velmi příjemné. Jana moc hezky mluví a umí vysvětlovat. Z rozhovoru přinášíme 5 tipů, které vám pomohou vytvořit skvělý a výdělečný online kurz.

1. Zjistěte si, jaká je nabídka a poptávka online kurzu

Před tvorbou jakéhokoliv kurzu si zjistěte, jaká je nabídka a poptávka. Také je dobré vybrat takové téma, které bude stále aktuální, a kurz tak můžete kdykoliv zopakovat.

Například: pokud jsou vaším cílem začínající YouTubeři, aktuální téma bude Jak se stát YouTuberem. To je téma, které bude mít pořád vysokou hledanost a budou ho hledat nové generace.

Ptejte se svých zákazníků na tyto otázky:

  • co by potřebovali vědět,
  • co aktuálně řeší,
  • jaká témata se u nich opakují…

Ověřte si, jestli je téma zajímavé natolik, aby vám byli zákazníci ochotni zaplatit.

Hledejte, téma může být někde zpracované zdarma a kvalitně. V takovém případě vám zákazníci nezaplatí. Použijte našeptávač a hledejte i jiná klíčová slova s tématem spojená. Ověřte a analyzujte zdarma dostupný materiál. Můžete nabídnout něco víc? Máte informace, které nikde napsané nejsou?

Naseptavac-900x500-1
Jak použít našeptávač.

Děláte konzultace a nějaké téma se vám stále opakuje? I tohle je skvělá příležitost, jak najít vhodné a úspěšné téma online kurzu. Čerpat z konzultací, tedy přímo od klientů, je skvělá příležitost. 

Pokud svou základnu fanoušků nemáte nebo konzultace neděláte, najděte si skupinu na Facebooku, # (hashtag) na Instagramu nebo jiné sociální sítě, kde uděláte průzkum. Hledejte diskuzní fóra a vytipujte si, co lidé z vašeho oboru řeší a na co se ptají.

2. Poznejte své zákazníky

Po celou dobu tvorby online kurzu si pokládejte otázku: „Pro koho online kurz bude?” Jinak budete mluvit (psát) pro začátečníky, jinak pro mírně pokročilé. Definujte si svoji cílovku a vytvořte si personu – svého ideálního klienta. 

Pokud jsou vaší cílovou skupinou začátečníci, snažte se předávat informace co nejjednodušeji a hodně vysvětlujte. Věnujte základním pojmům jednu celou kapitolu nebo několik minut v úvodním videu.

Tip: Video nahrané na YouTube rozdělte do kapitol. 

Jana-valentova-youtube
Kapitoly videa na YouTube. Kapitoly se dají pojmenovat podle obsahu.

Poznat cílovou skupinu je jeden z nejdůležitějších kroků. Jinak bude vypadat Kurz online marketingu a jinak kurz Jak se stát YouTuberem.

Pokud byste tvořili Kurz online marketingu, persona bude muž i žena, nejspíš 20+, podnikatel. Oproti tomu persona pro kurz Jak se stát YouTuberem bude mladý člověk – student, možná i žák. Kurz pro mladého člověka bude svižný a krátký. Persona určí název.

Pro příklad:

Kurz online marketingu x Základy online marketingu

Jak se stát YouTuberem x Staň se YouTuberem za 5 minut!

Který název vás zaujal víc? Představte si, že jste vaše cílovka a sepište si více názvů.

Persona neboli ideální zákazník

Na téma ideálního zákazníka se dělají celé kurzy a přednášky. Do začátku stačí, když si personu sepíšete podobně, jako kdybyste tvořili fiktivní postavu do povídky. Najděte fotku, jak by mohl vypadat.

Začněte tím kdo je.

  • Jak se jmenuje?
  • Kolik je mu let? 
  • Je to muž nebo žena? 
  • Je zaměstnaný nebo podniká
  • Co váš ideální klient dělá?
  • Má děti a kolik jich je, jak jsou staří?
  • Nakupuje často?
  • Chodí často ven?
  • Jak se baví? Jaké má koníčky?
  • Je kuřák nebo nekuřák? Kouří IQOS nebo cigarety?

Ukázková persona: muž, Adam Novotný, věk 35 let, lokální podnikatel. Adam nabízí tesařské práce. Práce se dřevem ho nejen baví ale i naplňuje. Má syna ve věku 6 let. S manželkou jsou spolu od střední školy. Nejčastěji nakupuje potraviny, pracovní oblečení a dřevo v surové i zpracované formě (prkna, dřevotříska…). Většinu času tráví ve své dílně – provozovně. K večeru chodí s rodinou na pravidelné procházky do lesa. Miluje vůni dřeva a tabákový kouř je mu proti srsti.

Čím víc si personu definujete, tím líp budete vědět pro koho tvořit a psát. Je možné, že person bude víc. Můžete mít pro každý kurz jinou personu.

Určete cíl vzdělávání. Kam chcete své ideální zákazníky posunout? Co je cílem je naučit? Po skončení kurzu je také dobré udělat průzkum, jestli se studenti všechno naučili.

3. Vyberte vhodnou formu online kurzu

Online kurz nemusí být „jen” video. Online kurz je cokoliv, co jde předat digitální cestou. 

Existují různé typy kurzů:

  • video (prezentace s komentářem, webinář, instruktážní video),
  • audio stopa (vzdělávací podcast, čtený text, audio z přednášky), 
  • text (e-mailový kurz, pracovní listy, placené články),
  • kombinace audia, videa a textu (instruktážní video a pracovní listy, prezentace ke stažení a několik přednášek v podobě audio stopy, členské sekce…)

Najděte si cílovou skupinu a porovnejte typy kurzů. Tento průzkum vám řekne, jaký typ je momentálně hit a jaká forma bude vaší personě vyhovovat. Vhodná forma kurzu vychází z persony. Zjistěte si, jestli persona bude mít dostatek času projít celý kurz a přizpůsobte tomu délku celého kurzu nebo jednotlivých lekcí.

Studijní scénář

Vybrali jste si formu, která má víc lekcí? V takovém případě přichází na řadu scénář. Sepište si, co v jednotlivých lekcích studenty naučíte a jak bude studium probíhat. Navrhněte si kapitoly, délku kapitol, jejich obsah, čas lekcí…

Scénář odhalí případné mezery nebo nesrovnalosti. Eliminuje případné chyby. Díky scénáři víme, jak kurz bude reálně vypadat a jak bude dlouhý.

4. Pravidlo „Vždycky se něco pokazí”

Vzpomeňte si na Murphyho zákony. Co se může pokazit, se pokazí. Všechno kontrolujte, všechno si hlídejte. Najděte si testery, kteří vám kurz před spuštěním otestují. Oslovte pár lidí a vytvořte testovací skupinu. Nebo aspoň poproste někoho z okolí, jestli kurz otestuje.

Mějte časové rezervy i rezervu sami pro sebe. Počítejte s tím, že se kurz může někde pozdržet. V druhém kole bude online kurz lepší a bude se lepšit každým opakováním.

Většinu chyb odhalí testovací verze. Poučte se z nich. Testujte v dostatečném předstihu, abyste stihli kurz doladit.

5. Použijte chytré nástroje

Přes SimpleShop prodáte audio, video i členské sekce. Pro weby postavené na WordPressu a Miowebu máme plugin, který vám členské sekce zjednoduší! Ušetří vám tisíce za programátora. Vytvoření členské sekce zvládnete sami a jednoduše, díky návodu.

Používejte nástroj na projektové řízení. Ušetří vám spoustu času a zefektivní práci.

Video kurzy lze prodávat i přes vzdělávací platformy (třeba UdemyLinkedIn LearningSeduo…).

Celý rozhovor s Janou Valentovou si můžete prohlédnout zde:

Jak vytvořit online kurz s Janou Valentovou.

Přečtěte si naše další články

Dominika se stará o naše blogy a svět onlinu. Volný čas ráda tráví v přírodě se svým psem Marleym, na tenisovém kurtu nebo někde na cestách. Letenky uloví dřív, než přistanou na webu.
Dominika Kostrhonová

Skvělý článek, co říkáte?

Aby vám žádný další neutekl, nechejte nám na sebe e-mail.

Přečtěte si také

Na podobné téma jsme napsali spoustu článků.
Tady je několik z nich

Jak vydat a prodat svou vlastní e-knihu

Jak vydat a prodat svou vlastní e-knihu?

Rýsuje se vám v hlavě příběh, který byste rádi poslali do světa? Máte speciální znalosti a chcete se o ně podělit s ostatními? Psaní vám Přečíst
Kopie návrhu jak na působivou instagramovou stránku s odkazem v biu

Jak napsat úspěšný blogový článek?

Chcete vědět, jak napsat článek, který si zamilují vaši čtenáři i vyhledávače? Poradíme vám, na jaké body se zaměřit. Copywriteři se shodují na tom, že Přečíst
Chyby v prodejních formulářích

Chyby v prodejních formulářích

Chystáte se na prodej online produktů prostřednictvím prodejního formuláře SimpleShop? Máte vlastní web nebo plánujete vytvořit prodejní stránku pro každý produkt? Přečíst
Jak vytvořit efektivní bio

Jak na působivou instagramovou stránku s odkazem v biu?

Věděli jste, že Instagram celosvětově používají více než 1,3 miliardy lidí a v České republice jsou evidovány zhruba 4 miliony aktivních uživatelů? Přečíst
Návrh bez názvu (48)

Jak se pustit do prvního digitálního prodeje?

Poptávka po digitálních produktech roste bezprecedentním tempem. Důkazem jsou ostatně i statistiky, podle kterých se objem transakcí s digitálními produkty jen za poslední dva roky Přečíst
Copywriter přibližuje svou práci co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty (3)

Copywriter přibližuje svou práci: Co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty?

Definicí copywritingu je tvorba obsahových, reklamních a marketingových textů, jejichž cílem je navést čtenáře k požadované akci. Co to ale znamená v praxi? Hodiny rešerší... Přečíst
Jak si přivydělat z domova přes internet (2)

Jak si přivydělat z domova přes internet?

Zjistěte, jaké digitální produkty se na internetu prodávají nejlépe. Jak odhalíte, v čem je váš potenciál? Objevte online platformy pro prodej. Přečíst
Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu (2)

Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu?

V dnešní době, kdy si může vlastní značku zřídit prakticky kdokoliv, je budování silné komunity kolem vašeho brandu důležitější než kdykoliv předtím. Přečíst
Xr:d:daf64mrkcec:286,j:3200231753595899425,t:24040811

Jak začít s online prodejem: průvodce, jak prodávat své výrobky a produkty přes internet

Máte perfektní produkt a hledáte možnosti, jak jej prodávat online? Nabízí se vám hned tři možnosti. Prodávat můžete přes prodejní formulář, webové šablony nebo vlastní Přečíst
Seznámení s obsahovým marketingem (5)

Seznámení s obsahovým marketingem

Co byste řekli na to, mít nástroj, který je podle 78 % firem účinný při získávání nových zákazníků? Nástroj, jenž zvyšuje zisky, buduje důvěru ve Přečíst
Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu

Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu?

Máte zkušenosti a vědomosti, o které byste se rádi podělili s ostatními? Pravděpodobně připravujete svůj první online kurz a přemýšlíte, jak a za kolik jej Přečíst
Chcete prodávat efektivněji řiďte se podle marketingové strategie stdc (6)

Chcete prodávat efektivněji? Řiďte se podle marketingové strategie STDC

Pokud potřebujete porozumět potřebám, preferencím a chování svých zákazníků při nakupování, je potřeba vědět, z jakých fází se nákupní proces skládá a co je pro Přečíst
Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji

Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji?

Persona je marketingový nástroj, který vám pomůže oslovit konkrétní zákazníky. Je mnohem specifičtější než cílová skupina. Přečíst
Online kurzy jako nastartování vašeho podnikání (2)

Všeobecné obchodní podmínky a GDPR nejen pro e-shopy

Prodáváte online? Máte, případně uvažujete o e-shopu? Věděli jste, že ze zákona musí váš prodejní web obsahovat určité náležitosti? Přečíst
Ss blog náhledovky (10)

Základy měření návštěvnosti a konverzí na webu pro začátečníky

V dnešní době by každého, kdo provozuje webové stránky měla zajímat návštěvnost webu. V tomto článku si povíme, jak začít. Přečíst

Stále váháte?

Za zkoušku nic nedáte. Aspoň ne u nás.
Bez závazků a bez háčků.